Onderwijs Ontwerpen 12 oktober Onderwijs Ontwerpen 12 oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Portfolio presentatie
Didactische werkvormen
Ontwerpprojecten In de praktijk
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Collectief portfolio groep 3
SBC blok 3 TDI 2011.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Workshop Onderzoeksontwerp
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Voorbereid op Stage Les 4.
NLT modules en excellentiebevordering
Deze Workshop wordt verzorgd door het
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Werken met de Stercollecties
Tip 7: wissel je werkvormen af
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Portfolio Presentatie
Leerstijlen KOLB SJM.
Welkom.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Anders kijken, anders doen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Onderwijs Ontwerpen 12 oktober 2010

12 oktober 2010 Onderwijs Ontwerpen Webcolleges

Onderwijs Ontwerpen Maak jouw eigen handleiding & Gebruik die als geheugensteuntje en/of ‘one minute paper’

IAM onderwijsontwerp Vanuit gewenste resultaten terugdenken...... De student kan ….. De student toont dit aan door ……

Food for Thought Vanuit gewenste resultaten terugdenken Economie: ‘ Wie het rendement wil vergroten, bepaalt vooraf wat er gemeten moet worden …’

Food for Thought Denk vanuit een beroepsproducten. Tegen het ‘fragmenteren’ .....

Food for Thought Afnemende sturing Ondersteunen en steeds meer loslaten Op weg naar zelfstandigheid

Food for Thought Profiel van de – afgestudeerde - HBO student Aangaan van professioneel hoogwaardige relaties (netwerken) Professionele autonomie ( zelfvertrouwen) Duurzaamheid van oplossingen voor vraagstukken (vakkennis)

Food for Thought Kennis .... , Maar je leert door te doen en door toe te passen. Dus: operationaliseren

UDL Lesson Plan Circle Verzamel gegevens van de studenten Pause & Reflect Verzamel gegevens van de studenten Differentieer inhoud en materialen UDL Lesson Plan Circle Pause & Reflect Pause & Reflect Differentieer ‘instructional processes’ Pause & Reflect Differentieer hoe studenten kunnen tonen wat ze weten en kunnen

Onderwijsontwerp TIJD Handleiding & Model

TIJD Onderwijsontwerp 6 10 9 8 5 7 4 3 2 1 Opfrissen van eisen Correctie werk Battery Charge Feedback Battery Charge Eisen bekend maken Toets

TIJD Onderwijsontwerp Na dit blok / lessenserie weet je ….. 1 Na dit blok / lessenserie weet je ….. Na dit blok / lessenserie kan je, kun je …. Eisen bekend maken Zo gaan we dat beoordelen Zet het in jouw agenda!

REDUNDANTIE TIJD Onderwijsontwerp Weet je nog ? 5 Weet je nog ? Opfrissen van eisen Een keer uitgelegd is meestal niet genoeg … Opfrissen en herhalen “het is behandeld..” REDUNDANTIE

TIJD Onderwijsontwerp Less is More 10 9 8 7 Less is More Vaak maar 6 weken om effectief met het aanbrengen van kennis en vaardigheden om te gaan ………..…. Correctie werk Battery Charge Feedback Battery Charge Toets Beoordeling

LEERSTOFORDENING Onderwijsontwerp Wetmatigheid Wetmatigheid Nieuwe kennis kan alleen aanhechten aan bestaande kennis Wetmatigheid Vaardigheden inoefenen en herhalen LEERSTOFORDENING

VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp In jouw ontwerp: Maak een hypothese Sommigen: … weten nog niets … weten een beetje …. zijn ingevoerd …. denken dat ze het weten

VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Ga er van uit dat de voorkennis altijd divers is Richt jouw onderwijsontwerp daarop in Vorm: Quiz, vragen stellen, uitleggen aan jou ….

VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Ontdek ook wat eerder aangebracht is op IAM, in voorgaande blokken of jaren. Dat weet je misschien uit vakoverleg. Klopt dat met jouw beeld van de kennis van de studenten ?

VOORKENNIS Onderwijsontwerp Vorm: drieluik Vorm: laat studenten vragen formuleren, laat ze aangeven wat ze over het vak / onderwerp willen weten of leren

Onderwijsontwerp Leerstijlen Ontwerp voor de 4 typen leerders ....

TIJD

Aan de slag!

NIEUWE KENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Robert J Marzano “proces of learning” & Maakte een docentenhandleiding

Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Model

Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Model

NIEUWE KENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Construeer betekenis – Construct Meaning Organiseer het – Identify patterns in the information Opslag – Store the information in the memory

Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Verbrden

KENNIS VERBREDEN Leerstofordening Onderwijsontwerp Vergelijken ~ Classificeer het ~ Abstraheren ~ leidt er iets uit af ~ bedenk metaforen ~etc

Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Toepassen

KENNIS TOEPASSEN Leerstofordening Onderwijsontwerp Los er bestaande problemen mee op ~ Vind er iets nieuws mee uit. ~ maak een experiment ~onderzoek waar het nog meer gebruikt wordt ~schrijf een advies …….

Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Motivatie

Attitudes & Perseptions Onderwijsontwerp Leerstofordening MOTIVATIE Ik vind het zinloos om dit te leren ~ Ha……….. Interessant – Waardevol Attitudes & Perseptions

Motivatie Internal Doelen Mensen Withdrawing Involving External

Onderwijsontwerp Leerstofordening REFLECTIE

REFLECTIE Leerstofordening Onderwijsontwerp Beoordeling bestaat uit 3 samenhangende elementen De toets, het examen, de test, het assessment Het correctiewerk (signaleren, selecteren, diagnostiseren De feedback

Zelf REFLECTIE als onderdeel van een beoordeling Onderwijsontwerp Leerstofordening Zelf REFLECTIE als onderdeel van een beoordeling Hoe heb je aangepakt? Wat werkte wel of niet? Wat heb je voor nieuws geleerd ? Ben je er door veranderd ? Welke extra bronnen heb je geraadpleegd? etc

OEFENING in DUO’s Leerstofordening Onderwijsontwerp Leerdoel: je begrijpt de 5 dimensies van het leren Je toont dit aan door ….

PAUZE

Didactiek & werkvormen

Didactiek & werkvormen Activerende didactiek In duo’s Welke vormen ken je? Wat is jouw favoriete werkvorm?

Welke leerstijl is jouw favoriet? Leerstijlen & Werkvormen Welke leerstijl is jouw favoriet?

Leerstijlen

Kolb

Kolb

Kolb

Leerstijlen Hergroepeert U! Doener – Activist Dromer – Reflector Beslisser – Pragmaticus Denker - Theoreticus Hergroepeert U!

Leerstijlen Valkuil Docenten maken meestal opdrachten in hun eigen leerstijl

Leerstijlen Doener - activist Leert het meeste van het ondergaan van nieuwe ervaringen / problemen / mogelijkheden

Leerstijlen Dromer - reflector Leert het meeste door aanmoediging om activiteiten te overzien / te overdenken.

Leerstijlen Denker - theoreticus Leert het meeste wanneer het aanbod deel is van een systeem, model, concept. Onderzoekt graag samenhang.

Leerstijlen Beslisser - pragmaticus Leert het meeste wanneer er een duidelijke relatie is tussen het onderwerp en echt probleem of kwestie is.

Leerstijlen Oefening: Bespreek in kwartet Favoriete Werkvormen - Cyclisch doorlopen

Leerstijlen

De formulieren Grid Samenvatting Toelichting

Samenvatting Kenmerken Ontwerp Tijd Ontwerp Leerstofordening Didactiek Leerstijlen De IAM ontwerpformulieren

Samen ontwerpen Grote flapover vellen. 1) Doel en criteria 2)Tijd & week indeling. 3) Opdrachten en verwerking

Ontwerpen voor elkaar Overdracht