Onderwijs Ontwerpen 12 oktober 2010
12 oktober 2010 Onderwijs Ontwerpen Webcolleges
Onderwijs Ontwerpen Maak jouw eigen handleiding & Gebruik die als geheugensteuntje en/of ‘one minute paper’
IAM onderwijsontwerp Vanuit gewenste resultaten terugdenken...... De student kan ….. De student toont dit aan door ……
Food for Thought Vanuit gewenste resultaten terugdenken Economie: ‘ Wie het rendement wil vergroten, bepaalt vooraf wat er gemeten moet worden …’
Food for Thought Denk vanuit een beroepsproducten. Tegen het ‘fragmenteren’ .....
Food for Thought Afnemende sturing Ondersteunen en steeds meer loslaten Op weg naar zelfstandigheid
Food for Thought Profiel van de – afgestudeerde - HBO student Aangaan van professioneel hoogwaardige relaties (netwerken) Professionele autonomie ( zelfvertrouwen) Duurzaamheid van oplossingen voor vraagstukken (vakkennis)
Food for Thought Kennis .... , Maar je leert door te doen en door toe te passen. Dus: operationaliseren
UDL Lesson Plan Circle Verzamel gegevens van de studenten Pause & Reflect Verzamel gegevens van de studenten Differentieer inhoud en materialen UDL Lesson Plan Circle Pause & Reflect Pause & Reflect Differentieer ‘instructional processes’ Pause & Reflect Differentieer hoe studenten kunnen tonen wat ze weten en kunnen
Onderwijsontwerp TIJD Handleiding & Model
TIJD Onderwijsontwerp 6 10 9 8 5 7 4 3 2 1 Opfrissen van eisen Correctie werk Battery Charge Feedback Battery Charge Eisen bekend maken Toets
TIJD Onderwijsontwerp Na dit blok / lessenserie weet je ….. 1 Na dit blok / lessenserie weet je ….. Na dit blok / lessenserie kan je, kun je …. Eisen bekend maken Zo gaan we dat beoordelen Zet het in jouw agenda!
REDUNDANTIE TIJD Onderwijsontwerp Weet je nog ? 5 Weet je nog ? Opfrissen van eisen Een keer uitgelegd is meestal niet genoeg … Opfrissen en herhalen “het is behandeld..” REDUNDANTIE
TIJD Onderwijsontwerp Less is More 10 9 8 7 Less is More Vaak maar 6 weken om effectief met het aanbrengen van kennis en vaardigheden om te gaan ………..…. Correctie werk Battery Charge Feedback Battery Charge Toets Beoordeling
LEERSTOFORDENING Onderwijsontwerp Wetmatigheid Wetmatigheid Nieuwe kennis kan alleen aanhechten aan bestaande kennis Wetmatigheid Vaardigheden inoefenen en herhalen LEERSTOFORDENING
VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp In jouw ontwerp: Maak een hypothese Sommigen: … weten nog niets … weten een beetje …. zijn ingevoerd …. denken dat ze het weten
VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Ga er van uit dat de voorkennis altijd divers is Richt jouw onderwijsontwerp daarop in Vorm: Quiz, vragen stellen, uitleggen aan jou ….
VOORKENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Ontdek ook wat eerder aangebracht is op IAM, in voorgaande blokken of jaren. Dat weet je misschien uit vakoverleg. Klopt dat met jouw beeld van de kennis van de studenten ?
VOORKENNIS Onderwijsontwerp Vorm: drieluik Vorm: laat studenten vragen formuleren, laat ze aangeven wat ze over het vak / onderwerp willen weten of leren
Onderwijsontwerp Leerstijlen Ontwerp voor de 4 typen leerders ....
TIJD
Aan de slag!
NIEUWE KENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Robert J Marzano “proces of learning” & Maakte een docentenhandleiding
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Model
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Model
NIEUWE KENNIS Leerstofordening Onderwijsontwerp Construeer betekenis – Construct Meaning Organiseer het – Identify patterns in the information Opslag – Store the information in the memory
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Verbrden
KENNIS VERBREDEN Leerstofordening Onderwijsontwerp Vergelijken ~ Classificeer het ~ Abstraheren ~ leidt er iets uit af ~ bedenk metaforen ~etc
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Toepassen
KENNIS TOEPASSEN Leerstofordening Onderwijsontwerp Los er bestaande problemen mee op ~ Vind er iets nieuws mee uit. ~ maak een experiment ~onderzoek waar het nog meer gebruikt wordt ~schrijf een advies …….
Onderwijsontwerp Leerstofordening 5 dimensies van het leren Motivatie
Attitudes & Perseptions Onderwijsontwerp Leerstofordening MOTIVATIE Ik vind het zinloos om dit te leren ~ Ha……….. Interessant – Waardevol Attitudes & Perseptions
Motivatie Internal Doelen Mensen Withdrawing Involving External
Onderwijsontwerp Leerstofordening REFLECTIE
REFLECTIE Leerstofordening Onderwijsontwerp Beoordeling bestaat uit 3 samenhangende elementen De toets, het examen, de test, het assessment Het correctiewerk (signaleren, selecteren, diagnostiseren De feedback
Zelf REFLECTIE als onderdeel van een beoordeling Onderwijsontwerp Leerstofordening Zelf REFLECTIE als onderdeel van een beoordeling Hoe heb je aangepakt? Wat werkte wel of niet? Wat heb je voor nieuws geleerd ? Ben je er door veranderd ? Welke extra bronnen heb je geraadpleegd? etc
OEFENING in DUO’s Leerstofordening Onderwijsontwerp Leerdoel: je begrijpt de 5 dimensies van het leren Je toont dit aan door ….
PAUZE
Didactiek & werkvormen
Didactiek & werkvormen Activerende didactiek In duo’s Welke vormen ken je? Wat is jouw favoriete werkvorm?
Welke leerstijl is jouw favoriet? Leerstijlen & Werkvormen Welke leerstijl is jouw favoriet?
Leerstijlen
Kolb
Kolb
Kolb
Leerstijlen Hergroepeert U! Doener – Activist Dromer – Reflector Beslisser – Pragmaticus Denker - Theoreticus Hergroepeert U!
Leerstijlen Valkuil Docenten maken meestal opdrachten in hun eigen leerstijl
Leerstijlen Doener - activist Leert het meeste van het ondergaan van nieuwe ervaringen / problemen / mogelijkheden
Leerstijlen Dromer - reflector Leert het meeste door aanmoediging om activiteiten te overzien / te overdenken.
Leerstijlen Denker - theoreticus Leert het meeste wanneer het aanbod deel is van een systeem, model, concept. Onderzoekt graag samenhang.
Leerstijlen Beslisser - pragmaticus Leert het meeste wanneer er een duidelijke relatie is tussen het onderwerp en echt probleem of kwestie is.
Leerstijlen Oefening: Bespreek in kwartet Favoriete Werkvormen - Cyclisch doorlopen
Leerstijlen
De formulieren Grid Samenvatting Toelichting
Samenvatting Kenmerken Ontwerp Tijd Ontwerp Leerstofordening Didactiek Leerstijlen De IAM ontwerpformulieren
Samen ontwerpen Grote flapover vellen. 1) Doel en criteria 2)Tijd & week indeling. 3) Opdrachten en verwerking
Ontwerpen voor elkaar Overdracht