CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009 Personal Branding Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel
Agenda Weekoverzicht Brand Activation Oefening
Weekindeling Winterkwartaal Werkcolleges WC 1: Verkenningsles WC 2: Personal Branding WC 3: Personal branding, best practices WC 4: Positioneren en pitchten WC 5: Personal branding + inleveren opdracht 1 + pitch WC 6: Online identiteiten + Brandactivation WC 7: Brandactivation WC 8: Samenvatting, presentaties opdracht 2 + inleveren opdracht 2 WC 9: FEEDBACKLES
Wat heb je (uit)gevonden? Ik heb je gevraagd om eens goed rond te kijken... Naar Brand Activation campagnes, info enzovoort Wat heb je gezien, gevonden, gelezen?
Snoepjes... Deel 1 van de opdracht was: Bedenk een nieuw snoepje met verpakking en logo Deel 2 van de opdracht was: ‘Activeer’ jouw Snoepje merk middels Brand Activation
Definitie en positie Brand activation krijgt een plek in de merkstrategie “Interruption Marketing” en “Push” stuiten op steeds meer weerstand. Belevenissen (experiences) maken het merk “tastbaar”, relevant én wekken sympathie op voor het merk én de boodschap. Unilever (Unox), Red Bull en Snickers zijn goede voorbeelden. ING (gepersonaliseerde bankpas). Douwe Egberts (probeerde met de campagne “Leuteren” –2005- en de “Comedy Break” meer studenten aan hun koffie te krijgen) zijn de minder goede voorbeelden... “Vrienden van Amstel”, “Holland Heineken House”, “3FM Glazen Huis” en zélfs “Wereldhavendagen” en “Hiswa te Water” kun je onder de noemer Brand Activation scharen.
Definitie en positie (2) < Dit... is reclame (door middel van sponsoring) < Dit... is sales promotion (aktiemarketing / sampling) < Dit... is brand activation (middels experience branding)
Het geheim Het geheim van goede brand activation: Doe iets waar de consument écht in geïnteresseerd is. Claim daarmee op creatieve, innovatieve en sympathieke wijze een positie voor je merk. Creëer een interactief platform voor je consumenten... > ‘Interactief’ betekent ‘clickable’ maar vooral ‘zélf doen’ en ‘beleven’ Praat terug, want merkactivering komt van twee kanten Géén Brand Activation zónder Consumer Insight (!)
Kotler "You need to create an experience that makes hearts beat faster. People need a feeling. Without emotion, a product is just a product.“ (Philip Kotler, 2003)
Oefening Sommige Personal Brands lijken álles mee te hebben. Obama bijvoorbeeld. Maar er zijn ook Personal Brands die het niét zo makkelijk hebben... Denk aan Arie Boomsma of Geert Wilders. Met je Snoepje Team kies je Arie óf Geert. Analyseer zijn + en – punten en de ‘schade’. Bedenk (quick & dirty) een realistische profilering én een Brand Activation concept waarmee jij en je team zorgen dat júllie kandidaat verkozen gaat worden tot voorzitter van de oud-leerlingen-raad van zíjn school... 25 minuten... en dan: ‘Table Top’ presentatie én verkiezing Een van de teamleden blijft bij de team laptop. Iedereen bekijkt elkaars concepten. Bij degene die jij het beste vindt (niet je eigen team ;-) plak je een Post-It. De twee teams met de meeste Post-Its... die presenteren in; The Batle of Concepts!
Tot zover... VRAGEN, OPMERKINGEN? TOT VOLGENDE WEEK DOWNLOAD DEZE PPT VAN; www.Prospective.nl