Voorlichtingsavond Dyslexie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Dockingacollege
Advertisements

Welkom.
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
voorlichtingsavond klas 4
Voorlichting 8 februari 2010
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Welkom !! Ouderavond klas 2 19 november Opening door Mevr. W. Laval de directeur van onze school.
Het Assink Lyceum.
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Welkom.
Vergoedingsregeling dyslexie
Wat doet uw school met de verzwaarde exameneisen?
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Van harte welkom namens
Voorlichting VWO 3 24 september 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Voorlichting HAVO 3 Maike Lotgerink Teamleider HV2 en HAVO 3
Voorlichting HAVO 3 Bas Smies Teamleider HAVO 3,4,5 Florien Piggott, Jasper Sinnema Mentoren H3A.
Stanislascollege Reinier de Graafpad
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 1
Voorlichting klas 3 sectorenteam H&A, Z&W en D&C (theater)
Welkom op deze INFORMATIEAVOND
Omgaan met dyslexie.
WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september, 2014 WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september,
Ouderavond klas 4 22 september 2014.
voorlichtingsavond klas 4
Voorlichting Voortgezet Onderwijs (VO)
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Pakketkeuzeavond 2GT 09 februari 2015
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo Dinsdag 4 maart 2014 Klas 2 mavo.
WELKOM OP DE OUDERAVOND VOOR DE TWEEDE KLASSEN
WELKOM OP DE OUDERAVOND VOOR DE EERSTE KLASSEN 28 augustus 2014
Voorlichtingsavond MAVO 3
Algemene ouderavond Leerjaar 2 September Even voorstellen Dhr. Jan Mueters Directeur Het Kwadrant Mevr. Annemarie LukassenSectordirecteur Het Kwadrant.
Omgaan met dyslexie.
Welkom BAHÛRIM.
20.30 uur Kennismaking met mentoren
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Dyslexie voorlichting
Welkom! Faciliteiten in het examenjaar. Officieel Toestemming directeur Deskundigenoordeel orthopedagoog of psycholoog (bv. dyslexieverklaring) Melding.
Informatieavond 2 vwo 20 september Opzet van de avond 1. 2 vwo in de school 2. Aansluitingsproblemen 3. Rapporten en advisering 4. Overgangsnormen.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
WELKOM. INFORMATIE-AVOND: Welkom Schoolleiding Uitleg mentoraat en mentorlessen Ouders ouderraad Met de mentor: Rapporten en informatieavonden Ouderportaal.
Ouderavond 1G1 18 augustus 2015 ‘. Programma 1.Voorstellen en mentoraat; 2.Huiswerk en plannen; 3.Informatie website; 4.Overgangsnormen; 5.Rapport; 6.Tot.
Informatieavond Brugklas Lyceum de Grundel 18 augustus 2015.
Informatieavond Brugklas Lyceum de Grundel 18 augustus 2015.
Welkom kennismakingsavond 4 mavo. Programma Even voorstellen Het laatste jaar… Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr. Kauffeld.
Welkom kennismakingsavond 4 mavo. Programma Even voorstellen Het laatste jaar… Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr. Kauffeld.
Informatieavond 3 e klas 26 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 3G1 mentor: Marco Uijen
Informatieavond 3e klas 26 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 3H2 mentor: P. Wellen.
Informatieavond 3 e klas 26 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 3A1 mentor: Lex Vroling.
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND BRUGKLAS 1BKGT
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND VAN 2BBa !
Voorlichtingsavond Dyslexie
Voorlichting Dyslexie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Transcript van de presentatie:

Voorlichtingsavond Dyslexie

Sg.St.-Canisius en Dyslexie ALMELO TUBBERGEN J. Ponsioen TL F. Asbreuk TL L. Christenhusz I. Walstra (dyslexiecoaches)

Programma 1. Inleiding: teamleider 2. Mevr. Christenhusz 3. Mevr. Walstra (Kurzweil)

Testen dyslexie 1e screening: Instituut Braams Deventer Expertis Onderwijsadviseurs Hengelo Uitnodiging test Expertis (intell.test/ alg.deel / indiv. deel  conclusie (dyslexieverklaring)

Dyslexieverklaring Geeft faciliteiten en begeleidings-tips aan! - Groene Kaart; - Remedial Teaching; - Rol Dyslexiecoach; - Ontheffing

Faciliteiten Groene Kaart 1. Tijdsduurverlenging / minder opgaven. 2. Aangepaste beoordeling spelfouten. 3. Arial, lettergrootte 12  Organisatorisch mogelijk? - Pc > spellingscontrole (uitz. NE); - Geluidsondersteuning; - Mondeling

 hoe zijn leertaken het beste aan te pakken? Rol Remedial Teaching 1e leerjaar:  hoe zijn leertaken het beste aan te pakken? Locatie Almelo: Locatie Tubbergen: Mevr. Wolters / Mevr.ten Dam Mevr. Peddemors / Dhr. Jacobs.

Rol Dyslexiecoaches 1E t/m 6E leerjaar: Faciliteiten bewaken Functioneren in lessituatie

Ontheffingen 2G -2T  Frans of Duits Bovenbouw vwo  2e mvt Toekenning: Onacceptabel groot probleem; Relatie met inhoud verklaring Ouders > teamleider

Examenfaciliteiten Uiteraard: ……. Tijdsduurverlenging ……. Lettertype Arial, grootte 12 ……. Geluidsondersteuning ……. Laptop Overleg administratie m.b.t. bovenstaande.

De begeleiding Mevr. L. Christenhusz (dyslexiecoach Almelo) Mevr. I. Walstra (dyslexiecoach Tubbergen)

Begeleiding: vakdocent Beperkt en incidenteel: onze docent heeft gemiddeld 200 leerlingen onder zijn hoede die hij 2 tot 3 lesuren per week “ziet”, meestal 30 leerlingen tegelijkertijd… Voor de vakdocenten is goed uit-voeren van toetsfaciliteiten hoofdzaak... Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten

Begeleiding: RT RT tot bepaalde grenzen in leerjaar 1. RT in leerjaar 2 slechts bij uitzondering. Slechts bij uitzondering individueel. Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten

Begeleiding: dyslexiecoach Taken: Het voeren van gesprekken met de leerling Bij problemen of vragen beschikbaar zijn voor de dyslectische leerling Communicatie met mentor, teamleider, vakdocenten en ouder(s)/verzorger(s) Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten

Begeleiding: dyslexiecoach ‘Dyslexiecoach’ op It’s Learning https://www.itslearning.com/index.aspx?CustomerId=1151&Username=cn- Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten

Begeleiding: extern Onze begeleiding is beperkt. Voor de meeste leerlingen voldoende Voor sommige leerlingen onvoldoende. Meer begeleiding nodig? In contact treden met een professioneel bureau buiten de school. Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten

KURZWEIL 3000

Kurzweilaanbod Canisius Gebruik thuis en in de les: voor elke dyslectische leerling toegestaan. Gebruik in toetssituaties: alleen indien toegestaan op groene kaart. Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld

Kurzweilaanbod Canisius Licentie? Twee mogelijkheden: Zelf licentie nemen bij Lexima Een licentie huren bij Canisius: € 7,- per maand Download via netwerk (geen extra kosten) Per USB-stick (eenmalig €15,-) Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld

Kurzweilaanbod Canisius Nodig voor gebruik op school: eigen laptop met draadloze internetverbinding. Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld

Kurzweilaanbod Canisius Morgen beginnen? Probleem: we hebben nog geen nieuwe boeken ingescand en de oude bestanden … - Scangroep? www.dedicon.nl www.aangepast-lezen.nl Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld

Kurzweilaanbod Canisius Wanneer dan wel? Neem nu een inschrijfformulier mee. Neem contact op met Dhr. Delnooz Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld