Voorlichtingsavond Dyslexie
Sg.St.-Canisius en Dyslexie ALMELO TUBBERGEN J. Ponsioen TL F. Asbreuk TL L. Christenhusz I. Walstra (dyslexiecoaches)
Programma 1. Inleiding: teamleider 2. Mevr. Christenhusz 3. Mevr. Walstra (Kurzweil)
Testen dyslexie 1e screening: Instituut Braams Deventer Expertis Onderwijsadviseurs Hengelo Uitnodiging test Expertis (intell.test/ alg.deel / indiv. deel conclusie (dyslexieverklaring)
Dyslexieverklaring Geeft faciliteiten en begeleidings-tips aan! - Groene Kaart; - Remedial Teaching; - Rol Dyslexiecoach; - Ontheffing
Faciliteiten Groene Kaart 1. Tijdsduurverlenging / minder opgaven. 2. Aangepaste beoordeling spelfouten. 3. Arial, lettergrootte 12 Organisatorisch mogelijk? - Pc > spellingscontrole (uitz. NE); - Geluidsondersteuning; - Mondeling
hoe zijn leertaken het beste aan te pakken? Rol Remedial Teaching 1e leerjaar: hoe zijn leertaken het beste aan te pakken? Locatie Almelo: Locatie Tubbergen: Mevr. Wolters / Mevr.ten Dam Mevr. Peddemors / Dhr. Jacobs.
Rol Dyslexiecoaches 1E t/m 6E leerjaar: Faciliteiten bewaken Functioneren in lessituatie
Ontheffingen 2G -2T Frans of Duits Bovenbouw vwo 2e mvt Toekenning: Onacceptabel groot probleem; Relatie met inhoud verklaring Ouders > teamleider
Examenfaciliteiten Uiteraard: ……. Tijdsduurverlenging ……. Lettertype Arial, grootte 12 ……. Geluidsondersteuning ……. Laptop Overleg administratie m.b.t. bovenstaande.
De begeleiding Mevr. L. Christenhusz (dyslexiecoach Almelo) Mevr. I. Walstra (dyslexiecoach Tubbergen)
Begeleiding: vakdocent Beperkt en incidenteel: onze docent heeft gemiddeld 200 leerlingen onder zijn hoede die hij 2 tot 3 lesuren per week “ziet”, meestal 30 leerlingen tegelijkertijd… Voor de vakdocenten is goed uit-voeren van toetsfaciliteiten hoofdzaak... Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten
Begeleiding: RT RT tot bepaalde grenzen in leerjaar 1. RT in leerjaar 2 slechts bij uitzondering. Slechts bij uitzondering individueel. Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten
Begeleiding: dyslexiecoach Taken: Het voeren van gesprekken met de leerling Bij problemen of vragen beschikbaar zijn voor de dyslectische leerling Communicatie met mentor, teamleider, vakdocenten en ouder(s)/verzorger(s) Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten
Begeleiding: dyslexiecoach ‘Dyslexiecoach’ op It’s Learning https://www.itslearning.com/index.aspx?CustomerId=1151&Username=cn- Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten
Begeleiding: extern Onze begeleiding is beperkt. Voor de meeste leerlingen voldoende Voor sommige leerlingen onvoldoende. Meer begeleiding nodig? In contact treden met een professioneel bureau buiten de school. Leertaakgericht: schoolbeleid faciliteiten, apart lokaal bij toetsweken. Voordelen: sneller kunnen beginnen, rustiger omgeving. Soms 2 leerlingen met 1 surveillant Studiedagen: anderhalf jaar geleden, ongeveer 5 jaar geleden maar blijft moeilijk: andere inzichten en wisselend docentenbestand Vakdocenten: leerling – vakdocent - sectie, dyslexiebegeleider. Vakinhoudelijke zorg. Dyslexiebegeleider: overleg leerlingen (minimaal 2 gesprekken per leerling per jaar), begrijpt de leerling wat wij wel/niet kunnen bieden, zijn er individuele problemen, bekijken faciliteiten op de groene kaart in relatie tot de verklaring, overleg met vakdocenten, schoolleiding, ouders. NIET VAKINHOUDELIJK! Remedial Teacher: verzorging extra lessen (taal, rekenen, motorisch) in 1e en eventueel 2e jaar. Wij kunnen adviseren: buiten school extra hulp/begeleiding zoeken: b.v vrijgevestigde remedial teachers/ logopedist/andere specialisten of instituten
KURZWEIL 3000
Kurzweilaanbod Canisius Gebruik thuis en in de les: voor elke dyslectische leerling toegestaan. Gebruik in toetssituaties: alleen indien toegestaan op groene kaart. Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld
Kurzweilaanbod Canisius Licentie? Twee mogelijkheden: Zelf licentie nemen bij Lexima Een licentie huren bij Canisius: € 7,- per maand Download via netwerk (geen extra kosten) Per USB-stick (eenmalig €15,-) Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld
Kurzweilaanbod Canisius Nodig voor gebruik op school: eigen laptop met draadloze internetverbinding. Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld
Kurzweilaanbod Canisius Morgen beginnen? Probleem: we hebben nog geen nieuwe boeken ingescand en de oude bestanden … - Scangroep? www.dedicon.nl www.aangepast-lezen.nl Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld
Kurzweilaanbod Canisius Wanneer dan wel? Neem nu een inschrijfformulier mee. Neem contact op met Dhr. Delnooz Bewust niet vooraf verspreid. Is namelijk tamelijk ingewikkeld