First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductie voor Dio’s PNC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Wisselen van rol – Wisselen van groep In elke groep is één leider en zijn er drie uitvoerenden. Degene die aan de beurt is om leider te zijn, schuift soms.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Van uitleggen leer je het meest
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
1.
Welkom (Tafels staan opgestapeld) Graag iPad en Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p.
Gepersonaliseerd leren
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Iedereen coach naar Jef Clement.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Dirigeren Op het bord staan opdrachten. Hoe zet een dirigent zijn orkest aan het werk?
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Kennis - Intelligentie
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
First ID project Bindelmeer College
Experts werkvorm + begrippentest
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Dirigeren Hoe zet een dirigent zijn orkest aan het werk?
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Workshop klassenmanagement
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
De-escalatie Door vriendelijk, consequent, efficiënt en met overtuiging orde te houden lost de docent ordeproblemen structureel op. N.B. Vriendelijk is.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Informatiedag verenigingen
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 5e les.
Portret in beeld THTEX.
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Praktijk Opleiders Cursus
Loopbaan en burgerschap les 2
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
5 rollen van de docent : verdieping
Didactische structuren
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Les 4: Observeren Les 4:
Sorteren met kaarten.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als Werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Mali: een droog gebied Bladzijde 26 / 27.
Transcript van de presentatie:

First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductie voor Dio’s PNC

Drie pijlers van Rapucation Kennismaking Door gedeelde kwetsbaarheid ontstaat veiligheid Vriendelijke houding Met de drie hulpmiddelen van Rapucation gaat iedereen vriendelijk met elkaar om. Talentontwikkeling De leerling is eigenaar van zijn eigen kennis. Ook zonder docent gaat de leerling door met leren. De docent is trots op zijn leerlingen en de leerlingen zijn trots op zichzelf. Zo ontstaat autonoom leren.

Voorstellen Johan ‘t Hart muziekleraar / initiator Rapucation

First ID: Vriendelijke houding Docenten krijgen een workshop over de hulpmiddelen van Rapucation. -Stilte teken -De drie regels -Afbeeldingen voor werkhouding (bordjes)

Talentontwikkeling Talentontwikkeling zien we terug bij presentaties en voorstellingen.

Ritmeoefening 1 vier kaarten Vak: muziekEerst klassikaal demonstreren, dan werken in duo’s. KennismakingVia de stoelendans: je werkt met de partner die toevallig tegenover je zit. Om de zoveel tijd krijg je de opdracht één stoel te gaan verzitten. Vriendelijke houdingDoor niet te praten richt de aandacht zich op mimiek en gebaren. Uitleg over het gebruik van het stiltegebaar. TalentontwikkelingMits goed uitgevoerd kan een leerling een expert worden op het gebied van ritme. Dit is voor het vak muziek een basisvaardigheid.

Ritmeoefening 1 vier kaarten vervolg Vak: muziekNu met dirigent en met observator. De eerste keer nemen Johan en Malika deze rol op zich KennismakingDe groep maakt steeds kennis met een andere dirigent en met een andere observator. Vriendelijke houding Er komen onderscheiden rollen bij de oefening. Die van dirigent en die van observator. Zowel de observator als de dirigent nemen de rol van “orde houden” op zich. De docent krijgt de rol van coach. TalentontwikkelingLeren dirigeren en leren observeren.

Omdraaien bordjes Orden houden zonder te praten. Hoe doe je dat? Door het omdraaien van de bordjes. Als dat niet genoeg is, volgt de schrijfopdracht van Astrid Boon. Deze aanpak is nu te zien bij de muzieklessen en de Natuurkundelessen van Stephan Dinkgreve.

Wat heeft u ervaren? Kennismaking Vriendelijke houding Talentontwikkeling

Zijn er nog vragen?