Hoofdstuk 5: Nationalisme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ten Oorlog De Frans-”Duitse”Oorlog.
Advertisements

De Eerste Wereldoorlog: Oorlogsvoering, revolutie en vrede
Europa onder Napoleon 4.5.
De tijd van de wereldoorlogen
Op weg naar oorlog.
Hoofdstuk 6: The great war.
Ten oorlog De Restauratie en de Krimoorlog Waar waren we ook alweer? Ow ja, het einde van Napoleon....
Hoofdstuk 1 Paragraaf 2 deel 1..
Wereld in brand. Oorlog … een gebeuren zo oud als de mensheid.
6.1 & 6.2, Op weg naar de Grote Confrontatie
Eerste Wereldoorlog 6.4, Een vrede voor altijd?.
De Eerste Wereldoorlog
WO I.
Interbellum en Vrede van Versailles.
Paragraaf 1 Russische revolutie
Opmars naar de Eerste Wereldoorlog
De Eerste Wereldoorlog
De eerste wereldoorlog (1914 – 1918)
de tijd van burgers en stoommachines
De Eerste Wereldoorlog
De Industriële Revolutie
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Waarom ontstond de Eerste Wereldoorlog?
Les 1 De wereld staat in brand
De Eerste Wereldoorlog: oorzaken en aanleiding
Oorlog als maatschappelijk fenomeen
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Europa na Napoleon Congres van Wenen ( )
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Verdrag van versailles
Paragraaf 1: Oorzaken van WO I
De Eerste Wereldoorlog
Deze oorlog gaan we echt winnen!
Op weg naar oorlog.
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
De Schuman-verklaring (pp. 5-6) Robert Schuman ( )
De Grote Oorlog
VredesverdragenVredesverdragen Genoemd naar een buitenwijk van Parijs net als Sèvres (Turkije) en St. Germain (Oostenrijk-Hongarije) Frankrijk, Engeland.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Economisch De landen bouwen aan een moderne economie (massaproductie), waarin de zware industrie en spoorwegen centraal staan Industrie als nationale.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Agressieve politiek van Hitler Hitler aan de macht in 1933 Er was veel armoede dus; Hitler beloofde een einde te maken aan het.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Democratie maakt plaats voor fascisme
Politieke situatie Europa rond 1800
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
Burgers en Stoom- machines H9.2 HET NATIONALISME.
Hoofdstuk 2 Het Duitse Keizerrijk I
Duitsland Hoofdstuk 1 Het ontstaan van Duitsland.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
De Twee wereldoorlogen Tijd voor de oorlogen Vijf grote landen uit Europa hebben veel macht over de wereld: Engeland Frankrijk Rusland Duitsland.
Duitsland Hoofdstuk 2 Het Duitse Keizerrijk II
H11.2 De Eerste Wereldoorlog
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
De wereld rond 1900.
De wereldoorlogen 5.1 De Eerste Wereldoorlog
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Thema 10 Europa.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Context 2: Duitsland Les 2 –
de tijd van burgers en stoommachines
Europa in 1914.
Oorzaken WO I Wapenwedloop Militarisme Modern Imperialisme
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Wereldoorlogen en staat en natie
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Vrede? Een valse start van het interbellum
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5: Nationalisme. Afbeeldingen en kaarten.

Congres van Wenen.

Het concertsysteem: De spelregels. Evenwicht voorkomt oorlogen en conflicten. Aandeel in handel, grondgebied, leger en invloed is ongeveer gelijk aan elkaar. Wordt er één land te machtig dan moet door overleg tussen de vijf grote landen de balans hersteld worden. Een oorlog moest van te voren overlegd worden. Deze afspraken zijn van toepassing op alle Europese gebieden en koloniën.

Europa in 1815. Engeland, Frankrijk, Duitse bond, Oostenrijk, Pruisen, Rusland

Engeland. Redelijk geïndustrialeerd. Levendige handel tussen de koloniën en het moederland. Engeland bezat de grootste vloot koopvaardijschepen van Europa. Redelijk sterke industrie en levendige handel met de overzeese gebieden.

Duitsland. Vanaf 1871 werd Duitsland een grootmacht op gebied van industrie. Met de bedoeling om de Engelse Royal Navy te overtreffen. Het Duitse leger groeide zeer snel. Sterke industrie waardoor leger en vloot in een hoog tempo andere legers gingen overtreffen.

Oostenrijk Hongarije. Een dubbelmonarchie met landbouw, maar industrieel niet al te sterk. Veel etnische minderheden. Industrie en landbouw de zwakste van de vijf. Was dus op zoek naar bondgenootschappen, dus ook voor de handel.

Rusland. Sterke landbouw en een zeer grote bevolking. Industrieel de zwakste van de vijf grote staten. Industrieel zwak, maar gezien de landbouw de sterkste. Grote voedselproductie.

Frankrijk. Een culturele economie. De Franse Schilderkunst, architectuur, beeldhouwkunst was door heel Europa gewild. Cultureel gezien de sterkste van de vijf. Schilderkunst, architectuur, beeldhouwkunst werd tot in alle uithoeken van Europa verhandeld. Dit is een schilderij van de wereldtentoonstelling die in 1889 en 1900 gehouden werd. Voor deze gelegenheid kreeg Parijs een opknapbeurt en werd de Eiffeltoren gebouwd.

Conflicten in Europa. 1866 De Duitse bond en Pruisen verslaan Oostenrijk en claimen nieuwe gebieden. Vorming van het Duitse keizerrijk. 1870 – 1871 Frans – Duitse oorlog. Het Duitse keizerrijk wint en krijgt Elzas en Lotharingen. 1902 – 1904 Russisch – Japanse oorlog. Japan wint. Rusland richt zich voor uitbreiding op de Balkanlanden.

Europa in 1871. Europa na de Frans –Duitse oorlog. Elzas en Lotharingen (met veel zware industrie) behoorde vanaf nu bij Duitsland.

Conclusie concertsysteem. Na 1871 wilde Duitsland de dirigent spelen. Een nieuw gewapend conflict hing in de lucht…….

Wat is dan nationalisme? Het verheerlijken van de eigen natie ten opzichte van andere volkeren. Ideologie. Het bind een volk d.m.v. onderwijs, nationale vieringen. Beschermen van de eigen industrie.

Europa in 1914.