Stakeholderchart een kaart van belangen…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Business mapping Business model canvas.
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
4 P´s en 3 R-en MK01.
© 2005 natuurlijke partner voor jongerenmarkten Products, services & marketing for sustainable [youth]markets ¤
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Cocreatie in de opsporing
Inleiding in de Marketing
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Marketing Werkgroep 6.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Wat is een communicatieplan?
Operations Management Stakeholderanalyse
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Heterdaadsessie Haags Gemeentearchief 8 oktober 2013 Actualiteitsmonitoring.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Wat levert het op? George Witte 1.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Guerrilla Marketing Een originele invulling van de P van promotie
Best practice Doel: voorlichting team
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Social Media Reputation.
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Tatiana Constandse John Ouderling.
Online marketing Expert (in een week)
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Congres Podiumkunsten 2016 “Het aangaan en versterken van relaties met grote gevers” Hans Broodman en Niels Kattenberg 23 mei 2016.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Internationale handel
Workshop – teamgroei begrijpen
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Leiderschapsontwikkeling
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Stakeholderchart een kaart van belangen… Not For Profit Seminarie Stima 16 februari 2012

shaken, not stirred… leveranciers gebruikers financiers belangstellenden belanghebbenden medewerkers shaken, not stirred…

Stakeholdermanagement Marketing is meer dan reclame voor product of dienst Marketing leidt tot communicatie, maar is niet hetzelfde dienstverlener, werkgever, afnemer of leverancier? Deel van de maatschappij (MVO)! Stakeholders zijn van strategisch belang (SWOT) Financiering en waardecreatie : wie betaalt wat waarom?

Stakeholdermanagement Stakeholders in kaart brengen Stakeholders communicatielijn openen Stakeholder kaart evalueren en aanpassen Aanvullende kaarten maken Aftoetsen van beslissingen aan stakeholders (direct of indirect via kaart) Stakeholders dialoog organiseren (facilitering) Stakeholderbetrokkenheid als voordeel

OEFENING Kijk jouw linkerbuur aan, begroet hem of haar Maak de begroeting wederzijds en uitgebreid Neem per duo blad & stift, 2 kolommen Rechts vraagt aan links info (feiten) & noteer Links vraagt aan rechts info (feiten) & noteer Trek pijlen waar ‘belangen’ gevonden worden Vul aan met ‘gekleurde’ info (verander kleur)

Wat is een stakeholder? Wat heb je bevraagd Wat heb je niet bevraagd Welk perspectief heb je gekozen, welke bril Waarom deze wel, welke zijn andere brillen Hoe heb je relaties gelegd, welke relaties Wat is de relevantie van de informatie Heb je jezelf als stakeholder ontdekt

Waarom? Waarvoor? Duurzaamheidsverslag Marktonderzoek, SWOT Strategische keuzes Fondsenwerving Financiering Doelgroepen bepalen Beleidskeuzes Sociale en andere innovatie …

En nu ernstig… Stakeholder: belanghebbend en/of belangstellend invloed op en/of vanwege organisatie positieve of negatieve connotatie interne of externe partijen dichtbij of veraf t.o.v. de focus gekend of onbekend Verscheidenheid van dimensies gerelateerd aan focus

Basiskeuzes. Belangen zijn een relatief gegeven Kaart verbeeldt relevante dimensies Dynamisch gegeven Boekhouding van menselijke (eco)systemen Nooit is één kaart allesomvattend Schaal en bereik kiezen, grenzen bepalen Focus kiezen en heldere definities

OEFENING FOCUS

OEFENING BESPREKEN Definitie van de focus Voorbeeld van relevante stakeholders Wat is hun afstand tot de focus (plaats kaart) Wat is hun richting (richting van de pij) Wat is het soort relatie met de focus (kleur) Zijn we geen relevante stakeholders vergeten?

Wie zijn ze? Waar zijn ze? Niet vertrekken van lijstjes en database Database aanmaken op maat van de kaart Indicatoren of proxy indicatoren (bevragen) Macro gegevens als inspiratiebron Lokaliseren en aantallen bepalen Media en kanalen kennen Segmenteren

LUDI educatieve winkel Lucie Evers Tinkstraat 5 9000 Gent 0486 344 913 www.educatievewinkel.be http://eco-bitch.blogspot.com