Stakeholderchart een kaart van belangen… Not For Profit Seminarie Stima 16 februari 2012
shaken, not stirred… leveranciers gebruikers financiers belangstellenden belanghebbenden medewerkers shaken, not stirred…
Stakeholdermanagement Marketing is meer dan reclame voor product of dienst Marketing leidt tot communicatie, maar is niet hetzelfde dienstverlener, werkgever, afnemer of leverancier? Deel van de maatschappij (MVO)! Stakeholders zijn van strategisch belang (SWOT) Financiering en waardecreatie : wie betaalt wat waarom?
Stakeholdermanagement Stakeholders in kaart brengen Stakeholders communicatielijn openen Stakeholder kaart evalueren en aanpassen Aanvullende kaarten maken Aftoetsen van beslissingen aan stakeholders (direct of indirect via kaart) Stakeholders dialoog organiseren (facilitering) Stakeholderbetrokkenheid als voordeel
OEFENING Kijk jouw linkerbuur aan, begroet hem of haar Maak de begroeting wederzijds en uitgebreid Neem per duo blad & stift, 2 kolommen Rechts vraagt aan links info (feiten) & noteer Links vraagt aan rechts info (feiten) & noteer Trek pijlen waar ‘belangen’ gevonden worden Vul aan met ‘gekleurde’ info (verander kleur)
Wat is een stakeholder? Wat heb je bevraagd Wat heb je niet bevraagd Welk perspectief heb je gekozen, welke bril Waarom deze wel, welke zijn andere brillen Hoe heb je relaties gelegd, welke relaties Wat is de relevantie van de informatie Heb je jezelf als stakeholder ontdekt
Waarom? Waarvoor? Duurzaamheidsverslag Marktonderzoek, SWOT Strategische keuzes Fondsenwerving Financiering Doelgroepen bepalen Beleidskeuzes Sociale en andere innovatie …
En nu ernstig… Stakeholder: belanghebbend en/of belangstellend invloed op en/of vanwege organisatie positieve of negatieve connotatie interne of externe partijen dichtbij of veraf t.o.v. de focus gekend of onbekend Verscheidenheid van dimensies gerelateerd aan focus
Basiskeuzes. Belangen zijn een relatief gegeven Kaart verbeeldt relevante dimensies Dynamisch gegeven Boekhouding van menselijke (eco)systemen Nooit is één kaart allesomvattend Schaal en bereik kiezen, grenzen bepalen Focus kiezen en heldere definities
OEFENING FOCUS
OEFENING BESPREKEN Definitie van de focus Voorbeeld van relevante stakeholders Wat is hun afstand tot de focus (plaats kaart) Wat is hun richting (richting van de pij) Wat is het soort relatie met de focus (kleur) Zijn we geen relevante stakeholders vergeten?
Wie zijn ze? Waar zijn ze? Niet vertrekken van lijstjes en database Database aanmaken op maat van de kaart Indicatoren of proxy indicatoren (bevragen) Macro gegevens als inspiratiebron Lokaliseren en aantallen bepalen Media en kanalen kennen Segmenteren
LUDI educatieve winkel Lucie Evers Tinkstraat 5 9000 Gent 0486 344 913 www.educatievewinkel.be http://eco-bitch.blogspot.com