-is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Advertisements

Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Welkom in de AUTIKLAS.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Visual Knowledge Building
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
bij juf Ineke en juf Caroline
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Snoezelen snuffelen doezelen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Informatie avond groep 3
Wat gebeurt er dit komend jaar?
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Jullie zijn ‘dag in dag uit’ bezig kleuters te stimuleren in hun ontwikkeling, hen uit te dagen nieuwe horizonten te verkennen, ze op te voeden tot creatieve,
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Ouderavond Schooljaar
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Media en creativiteit Herfst les 3.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Jij, God en je kind.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Lees- en schrijfvoorwaarden
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Basisschool Op De Horst
INFORMATIE GROEP 6 Schooljaar
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Werken met groepen jonge kinderen
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Woordjes leren.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Vrijdag 17 februari 2017.
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Basisschool St. Lambertus September 2018
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

-is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis maatschappelijk lezen = signaallezen -is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis Meestal is het beeldschrift (pictogrammen) een vereenvoudigde weergave van de betekenis. Je hebt hier dus een enkelvoudige codering: een betekenis koppelen (woord) aan het beeld Het leerproces dat we hier hanteren is het associatieve leren op relatief concreet voorstellingsniveau. We sluiten hierbij aan bij het natuurlijk leren van het kind dat spontaan vraagt naar “wat is dat?” Deze natuurlijke drang, om de omgeving te leren kennen en te begrijpen, moeten wij wakker houden en stimuleren. We proberen samen met het kind op verkenning te gaan naar de wereld-in-beeld en we willen deze voor hen vertrouwd maken. We zorgen ervoor dat hun interesse aangewakkerd wordt en blijft, zodat ze gestimuleerd worden naar meer “ervaring, ontdekking”. Leen Jespers

links naar rechts tot een woord. (met een betekenis) Lezen - is het koppelen van spraakklanken aan afgesproken lettertekens. waarbij de spraakklanken worden gesynthetiseerd van links naar rechts tot een woord. (met een betekenis) “Lezen” i s dus een analyse-syntheseproces waarbij de lettertekens uit een woord visueel geanalyseerd worden, gekoppeld aan een spraakklank en dan van links naar rechts gesynthetiseerd worden tot een woord met een betekenis. Dit laatste is ook heel belangrijk. Lezen bevat niet alleen het technische aspect, maar ook een begrijpend aspect. Je hebt hier dus een dubbele codering: een grafische code die moet worden omgezet in een klankcode die klankcode waar een betekenis moet aan gegeven worden Leen Jespers

De omgeving van de kinderen verduidelijken, verhelderen Doelstellingen: De omgeving van de kinderen verduidelijken, verhelderen De leefwereld van de kinderen verruimen zich kunnen oriënteren in de maatschappij, hierdoor gaan ze zich veiliger voelen Zich weerbaarder opstellen in de maatschappij Zich een plaatsje geven niet alleen in de directe omgeving maar ook in de maatschappij. samen op stap gaan in deze ruimere wereld. Leen Jespers

Terminologie Logo: Leen Jespers

scripto: Leen Jespers

Internationale tekens: Leen Jespers

Signaalwoorden: vb. toilet Uitgang Nooduitgang globaalwoorden: vb. spaghetti frieten Leen Jespers

4. Oefeningen: identificatie associatie 5. Scripto Het verloop 1. Concreet materiaal 2. Foto van de verpakking 3. Logo 4. Oefeningen: identificatie associatie 5. Scripto 6. Oefeningen: identificatie 7. Generalisatie 8. Globaalwoord (enkel wanneer het kind dit aankan) Leen Jespers

Verloop globaalwoorden visuele identificatie op woordniveau met voorbeeld (scripto / globaalwoord) 2. herkennen van een globaalwoord (zonder voorbeeld) 3.visuele identificatie op zinsniveau 4.herkennen van een globaalwoord op zinsniveau (zonder voorbeeld) 5. begrijpend lezen Leen Jespers

Al deze logo’s, scripto’s en globale woorden worden ook op zinsniveau geoefend. Ik eet Ik eet Leen Jespers

Toepassingen in dagelijks gebruik boodschappenlijstjes kookboeken (recepten) communicatiekaarten visualiseren in de gang schoolagenda schoolkrantje bij elk thema van de klas Leen Jespers