Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Bazarlessen Klas 2.
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
ICT conferentie 10 februari 2011 ICT in de klas
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Drieslag functioneel rekenen
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
Speelse oefenvormen In groepjes van vijf: Slang en Kwartetten
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Algebra met applets Paul Drijvers
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
“Wisweb in alle klassen” november 2003
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Analytische meetkunde
Plan van aanpak MAVO.
Intersectoraal Klas 3.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Symposium Differentiatie
De Digitale Hoofdrekenklas
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Hoe bereid je lessen voor?
10e editie voor de Tweede Fase
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Op de informatieavond van de groepen 5
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Presentatie EduCheck SOML
Paspoort griekse goden
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
‘n App a Day doe je voordeel er mee
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Subtitel Titelindeling.
Titelindeling Subtitel.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Je eigen omgeving in beeld
Titelindeling Subtitel.
Titelindeling Subtitel.
Titelindeling Subtitel.
Transcript van de presentatie:

Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht An applet a day ……… Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht

Werken met applets Applets Algemeen Meerwaarde Soorten Op school Hoe gebruiken Randvoorwaarden DWO Twee praktijkvoorbeelden Algebra vaardigheden oefenen Functiebegrip ontwikkelen Composition traditionelle

Applets algemeen Wisweb 2000 ontwikkelen, uittesten, bijwerken Wisweb 2007 120 applets, wisweb+, DWO Applets in wiskundemethoden CD’s, sites, I-clips Google earth laten zien. Dat geeft aan waar het om gaat: om hoe het gebruik van outils het denken en communiceren verandert. HF: 100 jaar vorige week. Website FI laten zien Un mot sur RME.

Wat is een applet Kleine programma’s, geschreven in Java die goed via het internet kunnen worden verspreid Vaak interactief Gebruikersvriendelijk

Meerwaarde applets Motivatie (ook als afwisseling) Feedback (direct en neutraal) Leerlingen werken op eigen niveau en tempo

Soorten applets Open versus gesloten voorbeelden?? Mate van interactiviteit Functie - als verkenning - als oefening - als didactisch hulpmiddel Spelelement … has a mainly French origin: Rabardel, Artigue, Guin, Lagrange, Laborde, Trouche, ...

Op School Als instap en verkenning Met beamer in de klas Leerlingen thuis voorafgaand aan les Als didactisch hulpmiddel ter ondersteuning Grafiek, animatie om dynamiek te verhelderen,……. Als oefenapplet Vaardigheden oefenen Oude leerstof verfrissen Voorbereiding op toets

Randvoorwaarden Computers Verbinding Docent Leerlingen

Digitale wiskunde oefenomgeving Docent zet serie applets klaar Leerlingen werken via internet,op school of thuis, aan de applets in hun digitale omgeving Docent kan resultaten zien van een klas als geheel en van de individuele leerling

Algebraische vaardigheden oefenen Leerlingen werken zelfstandig in DWO Applet Formules met haakjes Eigen niveau en tempo Klas vwo4 en havo4

Oefenapplet Docent zet applet klaar en kan voortgang volgen Leerlingen werken zelfstandig Op elk uur van de dag, in eigen tempo, op eigen niveau Applet is geduldig en geeft goede, waardevrije feedback

Draagt het werken met applets bij aan het ontwikkelen van een veelzijdig functiebegrip? Drie jaar onderzoek (twee jaar LiO) Leerarrangement met applet Algebrapijlen Experimenten op school Rol docent

Functiebegrip ontwikkelen Leerarrangement Verschillende werkvormen: in groepjes, in tweetallen achter de pc., klassegesprek Werken met het applet, papier en potlood, thuis en op school Leerlingen van ongeveer 13 jaar, tweede klas havo/vwo Zeven lessen van 50 minuten Contextrijk lesmateriaal

Algebrapijlen Algebrapijlen Invoer en uitvoer Bewerkingen Tabel Grafiek Verband tussen verschillende representaties

Leerarrangement Les 1 In groepjes werken aan de drie beginopdrachten

Leerarrangement Les 2 Posters en “levende ketting”

Leerarrangement Les 3 Introductie van het applet

Leerarrangement Les 4 Tweede les werken met het applet

Leerarrangement Les 5 In groepjes ‘matchen’van de functierepresentaties

Leerarrangement Les 6 Derde les werken met het applet

Leerarrangement Les 7 Vierde les met het applet en aandacht voor reflectie en notatie