Hilde de Haan 15-17 augustus 2012. Kaapstad De andere kant van Kaapstad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

< Filmfragment Alan Watts >
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Realisatie kindcentrum
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Veranderingen in de zorg
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Passend Onderwijs een korte inleiding
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Albert de Boer IJsselgroep
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
De paradigmashift in het onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Samenwerken in burgerschap
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
1zorg-route.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
7.1: Van de wieg tot het graf Welkom 4ha en 4hb Intro verzorgingsstaat HC Opdracht.
7.1: Van de wieg tot het graf
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Kansen voor transformatie
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Geïntegreerde schoolverbetering
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Hilde de Haan augustus 2012

Kaapstad

De andere kant van Kaapstad

Rechten Gezondheid Sociale participatie Werk Onderwijs

Dr Gordon Porter Directeur van Inclusive Education Canada. Trainingen over de hele wereld over inclusie Noemt Nederland een gesegregeerd land

Waarom praten we alleen maar steeds over inclusief onderwijs?

De weg naar….. inclusieve scholen

Van visie naar eindresultaat

Afgelopen 25 jaar ingevoerd in meer dan 40 landen Ouders weten dat hun kind inclusief onderwijs nodig heeft Scholen werpen barrières op voor kinderen met een “uitdaging” Bureaucratie houdt echte verandering tegen Publieke opinie en politiek denken niet verder dan de algemene zienswijze “Speciaal onderwijs is de beste oplossing voor speciale studenten”

Inclusie in de westerse wereld Speciaal onderwijs is zo uitgebreid geworden dat het niet rendabel is Vele soorten speciaal onderwijs romen geld af van onderwijsbudget en verzwakken zo het inclusieve onderwijs Hervorming is onderweg, vanuit Canada, USA, UK, Portugal, Scandinavië, Australië Maar voorlopig worden we geconfronteerd met weigering en zwak leiderschap om inclusie echt te implementeren

Inclusie … in derdewereld landen Kwaliteit van onderwijs is daar zo wie zo een issue Voorzieningen voor iedereen is niet gegarandeerd Kinderen met een handicap staan als laatste in de rij Scholen worden verplicht service te verlenen, maar hebben geen geld Privéscholen hebben vaak weerstand om inclusie te omarmen, aangezien dit (in hun visie) ten koste gaat aan kwaliteit en status

De vraag is dus: “zijn wij blinde idealisten om een inclusieve visie na te streven??” Nee!

Wat weten we nu eigenlijk over inclusief onderwijs?

De samenleving heeft inclusieve scholen nodig… Normen en waarden Rechten van de mens Goed voor de gemeenschap om het kind heen Ondersteunt de democratische principes van ons land

Het onderwijssysteem heeft inclusieve scholen nodig… Deze zienswijze is oprecht Vermijd een glijdende schaal: wie verdient nu eigenlijk onderwijs? Verantwoordelijk gebruik van algemene voorzieningen Werkwijze om een school inclusief te maken: iedereen heeft daar voordeel van

Kinderen en hun familie hebben inclusieve scholen nodig…. Samen met broers en zusjes naar school Sociale en cognitieve uitkomst worden aangescherpt Voorbereiding op het leven in de samenleving na school

Sociale ontwikkeling relatiesPeer groepEn Meeruitdagingen

Onderzoek wijst uit Rol van schooldirecteur is van groot belang om een inclusieve schoolcultuur te creëren en te promoten. De omgeving en schoolcultuur heeft een directe impact op de acceptatie van leerlingen met beperking Leerling met beperking in reguliere klas heeft geen negatieve impact op schoolprestaties van andere leerlingen. Voordelen gelden voor iedereen, gewoon of speciaal Ontario Ministry of Education – Jan 2009

Sleutel tot succes Samenwerking van leerkrachten, ouders en anderen Een krachtig probleemoplossend schoolteam Focus op bouwen van mogelijkheden Focus om te leren om gaan met uitdagingen Versterkt door werkwijze gericht op langdurige verbetering

Wat zijn de valkuilen? Automatische piloot, niet nadenken Standaardoplossingen, leidend tot inflexibiliteit Ontmoedigen van vernieuwingen

Veranderingen en verbeteringen Accent op het versterken van het imago van de school Zorg er voor dat het team weet wat goed is voor hun leerlingen Zorg er voor dat ze voldoende tijd spenderen aan leerlingen met een beperking Wees zorgvuldig met feedback: ga er positief mee om!

3 duidelijke principes voor internationale vooruitgang 1.onderwijs is voor iedereen – iedereen heeft recht op onderwijs in een inclusieve leeromgeving, tezamen met leeftijdgenoten uit de buurt 2.onderwijs moet op het individu worden afgestemd –het is in het belang van alle leerlingen om gebruik te maken van hun sterkten en zwakten 3.onderwijs is flexibel en bereid te veranderen

T. S. Eliot … The Shadow…. Between the idea and the reality between the motion And the act Falls the Shadow And – The Excuses Maar…… er is no excuses

no excuse1 no excuse 2