Hilde de Haan augustus 2012
Kaapstad
De andere kant van Kaapstad
Rechten Gezondheid Sociale participatie Werk Onderwijs
Dr Gordon Porter Directeur van Inclusive Education Canada. Trainingen over de hele wereld over inclusie Noemt Nederland een gesegregeerd land
Waarom praten we alleen maar steeds over inclusief onderwijs?
De weg naar….. inclusieve scholen
Van visie naar eindresultaat
Afgelopen 25 jaar ingevoerd in meer dan 40 landen Ouders weten dat hun kind inclusief onderwijs nodig heeft Scholen werpen barrières op voor kinderen met een “uitdaging” Bureaucratie houdt echte verandering tegen Publieke opinie en politiek denken niet verder dan de algemene zienswijze “Speciaal onderwijs is de beste oplossing voor speciale studenten”
Inclusie in de westerse wereld Speciaal onderwijs is zo uitgebreid geworden dat het niet rendabel is Vele soorten speciaal onderwijs romen geld af van onderwijsbudget en verzwakken zo het inclusieve onderwijs Hervorming is onderweg, vanuit Canada, USA, UK, Portugal, Scandinavië, Australië Maar voorlopig worden we geconfronteerd met weigering en zwak leiderschap om inclusie echt te implementeren
Inclusie … in derdewereld landen Kwaliteit van onderwijs is daar zo wie zo een issue Voorzieningen voor iedereen is niet gegarandeerd Kinderen met een handicap staan als laatste in de rij Scholen worden verplicht service te verlenen, maar hebben geen geld Privéscholen hebben vaak weerstand om inclusie te omarmen, aangezien dit (in hun visie) ten koste gaat aan kwaliteit en status
De vraag is dus: “zijn wij blinde idealisten om een inclusieve visie na te streven??” Nee!
Wat weten we nu eigenlijk over inclusief onderwijs?
De samenleving heeft inclusieve scholen nodig… Normen en waarden Rechten van de mens Goed voor de gemeenschap om het kind heen Ondersteunt de democratische principes van ons land
Het onderwijssysteem heeft inclusieve scholen nodig… Deze zienswijze is oprecht Vermijd een glijdende schaal: wie verdient nu eigenlijk onderwijs? Verantwoordelijk gebruik van algemene voorzieningen Werkwijze om een school inclusief te maken: iedereen heeft daar voordeel van
Kinderen en hun familie hebben inclusieve scholen nodig…. Samen met broers en zusjes naar school Sociale en cognitieve uitkomst worden aangescherpt Voorbereiding op het leven in de samenleving na school
Sociale ontwikkeling relatiesPeer groepEn Meeruitdagingen
Onderzoek wijst uit Rol van schooldirecteur is van groot belang om een inclusieve schoolcultuur te creëren en te promoten. De omgeving en schoolcultuur heeft een directe impact op de acceptatie van leerlingen met beperking Leerling met beperking in reguliere klas heeft geen negatieve impact op schoolprestaties van andere leerlingen. Voordelen gelden voor iedereen, gewoon of speciaal Ontario Ministry of Education – Jan 2009
Sleutel tot succes Samenwerking van leerkrachten, ouders en anderen Een krachtig probleemoplossend schoolteam Focus op bouwen van mogelijkheden Focus om te leren om gaan met uitdagingen Versterkt door werkwijze gericht op langdurige verbetering
Wat zijn de valkuilen? Automatische piloot, niet nadenken Standaardoplossingen, leidend tot inflexibiliteit Ontmoedigen van vernieuwingen
Veranderingen en verbeteringen Accent op het versterken van het imago van de school Zorg er voor dat het team weet wat goed is voor hun leerlingen Zorg er voor dat ze voldoende tijd spenderen aan leerlingen met een beperking Wees zorgvuldig met feedback: ga er positief mee om!
3 duidelijke principes voor internationale vooruitgang 1.onderwijs is voor iedereen – iedereen heeft recht op onderwijs in een inclusieve leeromgeving, tezamen met leeftijdgenoten uit de buurt 2.onderwijs moet op het individu worden afgestemd –het is in het belang van alle leerlingen om gebruik te maken van hun sterkten en zwakten 3.onderwijs is flexibel en bereid te veranderen
T. S. Eliot … The Shadow…. Between the idea and the reality between the motion And the act Falls the Shadow And – The Excuses Maar…… er is no excuses
no excuse1 no excuse 2