Werkcollege Marketing blok 2 week 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Geld verdienen met trends
SDP-Segmentatiemodel
Vogelhuisjes project.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
WC Marketing blok 2 lesweek 1.
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Consumentengedrag bij communicatie
Bestrijd een vooroordeel
Marketing Werkgroep 6.
Using Media ’09/’10 Blok 2 Werkcollege 1. OPDRACHT 1-Presenteer je magazine Iedereen heeft 1 minuut om het magazine te presenteren (40 minuten) Bladerkwartier;
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Presentatie productvoorstellen
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Let’s get started Marketing? Marketing!
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Business Marketing Management
Evenementenorganisatie
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Gefelicitaart.nl.
Detailhandelsmarketing
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
WC Marketing blok 3 lesweek 1
Strategische Businesspartner
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Klanttype doelgroep. Doelgroep: Een groep mensen met en gelijke behoefte. Eisen: De groep moet duidelijk een eigen behoefte hebben (afstemmen assortiment)
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Indeling van hoofdstuk 4
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
H2 Hoe maken we keuzes?.
Les 5: Het marketingplan
Marktsegmentatie en positionering
Les 1: Introductie Marketing
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Verkoopt en handelt verkoop af
Aantekening van: Zorgen voor jezelf Zorgen voor elkaar
HET CONSUMENTEN ACTIVATIE CANVAS
Transcript van de presentatie:

Werkcollege Marketing blok 2 week 5 Propedeuse 2011/12

Agenda Debriefing  Doelgroep  Positionering  Productideeën Met elkaar in lijn brengen (= consistent) Weet waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt (= relevant) Tip: gebruik de feedback die je eerder gekregen hebt Presenteer dit per groep in 3 minuten Kies het beste idee Maak de Customer Journey voor het gekozen idee Huiswerk

In lijn: van segmentatie tot positionering Marktsegmentatie Kies segmentatievariabelen Segmenteer de markt Tip: klopt het bij opdracht en opdrachtgever? Doelgroep(en) bepalen Evalueren aantrekkelijkheid van de segmenten Kies marktdekkingstrategie Kies segment(en) Positionering Concurrentievoordeel zoeken Kies concurrentievoordeel (-voordelen) Maak de positionering duidelijk (1 of 2 zinnen)

Wil je nog een voorbeeld van “in lijn”

Elzet: Producten voor woningdecoratie

Opdracht doel: aanpassing van de woningdecoratie voor mensen bij wie de kinderen allemaal elders zijn gaan wonen; een product dat meerdere jaren kan geleverd en verkocht worden * doelgroep verder specificeren

Segmentatievariabelen: 4 soorten Demografische variabelen Leeftijd Geslacht Familiegrootte Familie levenscyclus Levensfase Inkomen Beroep Opleidingsniveau Religie Ras Nationaliteit Geografische variabelen Wereld regio Continent Groep landen Land Oppervlakte van land Regio (binnen het land) Stad Inwoners in stad Wijk(en) Bevolkingsdichtheid Klimaat Psychografische variabelen Sociale klasse Persoonlijkheid Motivaties Interesses Overtuigingen Houdingen Normen & waarden Behoeftes (Kopers)gedragsvariabelen Aankoopgelegenheid Gezochte voordelen Status van gebruiker Gebruiksfrequentie Loyaliteit Houding tegen bedrijf / merk / product

Marktsegment: waarom deze criteria? - “empty nesters” - samenwonend - leeftijd vrouw: 55 – 65 jaar - > 4.000 Euro netto / maand Nederland, buiten de Randstad - nieuwe conservatieven en moderne burgerij - deze mensen willen “fatsoenlijk” wonen - woning met > 2 slaapkamers - erkenning en zekerheid - Aankoop bij bezoek aan een “woonwinkel” - gemakkelijk aan te brengen in de woning; duurzaam; aantrekkelijk geprijsd - geen specifieke merkvoorkeur

Een aantrekkelijk segment? 5 criteria Meetbaar Je weet hoe groot het segment is Je kunt hun aankopen bijhouden Toegankelijk Je kunt in contact komen met dit segment Je kunt je aanbod aan hun bekend maken Duurzaam Je kunt winst maken Je kunt je aanbod langere tijd blijven doen Uitvoerbaar Je kunt een concurrerend aanbod voor het segment ontwerpen Inzichtelijk Je begrijpt het segment vanuit hun eigen standpunt, behoeften en wensen Je begrijpt hoe je beter aan de behoeften kunt voldoen dan je concurrenten

Aan de slag! (1) Breng de elementen in lijn met elkaar Debriefing  doelgroep  positionering  ideeën (en straks:  beste idee  fysiek bewijs) Zorg dat je weet waarom Bereid voor: presentatie van 3 minuten

Aan de slag! (2) Kloppen je ideeën bij het voorgaande? Zorg dat je weet waarom Werk van 1 idee de nieuwe Customer Journey uit

Customer journey canvas

Huiswerk Debriefing  Doelgroep  Positionering  Productideeën Met elkaar in lijn brengen (= consistent) Weet waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt (= relevant) Tip: gebruik de feedback die je eerder gekregen hebt Presenteer dit per groep in 3 minuten Kies het beste idee Maak de Customer Journey voor het gekozen idee Hoe kun je deze CJ fysiek realiseren?