Werkcollege Marketing blok 2 week 5 Propedeuse 2011/12
Agenda Debriefing Doelgroep Positionering Productideeën Met elkaar in lijn brengen (= consistent) Weet waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt (= relevant) Tip: gebruik de feedback die je eerder gekregen hebt Presenteer dit per groep in 3 minuten Kies het beste idee Maak de Customer Journey voor het gekozen idee Huiswerk
In lijn: van segmentatie tot positionering Marktsegmentatie Kies segmentatievariabelen Segmenteer de markt Tip: klopt het bij opdracht en opdrachtgever? Doelgroep(en) bepalen Evalueren aantrekkelijkheid van de segmenten Kies marktdekkingstrategie Kies segment(en) Positionering Concurrentievoordeel zoeken Kies concurrentievoordeel (-voordelen) Maak de positionering duidelijk (1 of 2 zinnen)
Wil je nog een voorbeeld van “in lijn”
Elzet: Producten voor woningdecoratie
Opdracht doel: aanpassing van de woningdecoratie voor mensen bij wie de kinderen allemaal elders zijn gaan wonen; een product dat meerdere jaren kan geleverd en verkocht worden * doelgroep verder specificeren
Segmentatievariabelen: 4 soorten Demografische variabelen Leeftijd Geslacht Familiegrootte Familie levenscyclus Levensfase Inkomen Beroep Opleidingsniveau Religie Ras Nationaliteit Geografische variabelen Wereld regio Continent Groep landen Land Oppervlakte van land Regio (binnen het land) Stad Inwoners in stad Wijk(en) Bevolkingsdichtheid Klimaat Psychografische variabelen Sociale klasse Persoonlijkheid Motivaties Interesses Overtuigingen Houdingen Normen & waarden Behoeftes (Kopers)gedragsvariabelen Aankoopgelegenheid Gezochte voordelen Status van gebruiker Gebruiksfrequentie Loyaliteit Houding tegen bedrijf / merk / product
Marktsegment: waarom deze criteria? - “empty nesters” - samenwonend - leeftijd vrouw: 55 – 65 jaar - > 4.000 Euro netto / maand Nederland, buiten de Randstad - nieuwe conservatieven en moderne burgerij - deze mensen willen “fatsoenlijk” wonen - woning met > 2 slaapkamers - erkenning en zekerheid - Aankoop bij bezoek aan een “woonwinkel” - gemakkelijk aan te brengen in de woning; duurzaam; aantrekkelijk geprijsd - geen specifieke merkvoorkeur
Een aantrekkelijk segment? 5 criteria Meetbaar Je weet hoe groot het segment is Je kunt hun aankopen bijhouden Toegankelijk Je kunt in contact komen met dit segment Je kunt je aanbod aan hun bekend maken Duurzaam Je kunt winst maken Je kunt je aanbod langere tijd blijven doen Uitvoerbaar Je kunt een concurrerend aanbod voor het segment ontwerpen Inzichtelijk Je begrijpt het segment vanuit hun eigen standpunt, behoeften en wensen Je begrijpt hoe je beter aan de behoeften kunt voldoen dan je concurrenten
Aan de slag! (1) Breng de elementen in lijn met elkaar Debriefing doelgroep positionering ideeën (en straks: beste idee fysiek bewijs) Zorg dat je weet waarom Bereid voor: presentatie van 3 minuten
Aan de slag! (2) Kloppen je ideeën bij het voorgaande? Zorg dat je weet waarom Werk van 1 idee de nieuwe Customer Journey uit
Customer journey canvas
Huiswerk Debriefing Doelgroep Positionering Productideeën Met elkaar in lijn brengen (= consistent) Weet waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt (= relevant) Tip: gebruik de feedback die je eerder gekregen hebt Presenteer dit per groep in 3 minuten Kies het beste idee Maak de Customer Journey voor het gekozen idee Hoe kun je deze CJ fysiek realiseren?