2013 HOOFDSTUK 9 e.v..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Ondernemen in de praktijk
Marketing Communicatie Strategie
De marketing-omgeving
Over consumenten, gedrag en marketing
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
21 november 2012.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
The downside of alcohol Alcohol anders bekeken
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Inleiding in de Marketing
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Consumentengedrag bij communicatie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
H7: Productmanagement.
Ondernemen na je studie!
Interaction diagrams: Sequence Diagram
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Cross Media.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Marketing Werkgroep 6.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
MCM LES 9 HFTST 8,10, 13, 14, 23.
MCM WEEK 7 oktober 2013 HFTST 7 & 8 e.v..
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
KRITIEK op MCM 1) Hogere prijs 2) Beperking van de concurrentie
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Conflicten en onderhandelingen
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Basisboek marketingcommunicatie
Missie, visie, strategie & jaarplan
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Let’s get started Marketing? Marketing!
Omgevingsanalyse, doelgroepen, doelstelling, strategie, moodboard
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
[Productnaam] Marketingplan
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Cross Media. Functies binnen team Strategie Voorbereiden van debriefings Op de hoogte blijven van (markt) ontwikkelingen van klanten / concurrenten Adviseren.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Cross Media. Vandaag Creatieve ontwikkeling Het kruisbestuivingselement – het mediumspecifiek naar elkaar verwijzen binnen een concept Hier onderscheidt.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marketingplan [Productnaam]
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
[Productnaam] Marketingplan
Marktanalyse.
Transcript van de presentatie:

2013 HOOFDSTUK 9 e.v.

PROGRAMMA VANDAAG : PMT – opstellen van een rapport – wat moet er in? MCM : HOOFDSTUK 9 e.v.

RECAP VORIGE KEER PLAN DOELSTELLINGEN POSITIONEREN PROPOSITIE OPSTELLING van een plan

WAT HOORT ER NOU IN EEN PLAN?

BASIS KENNIS ANALYSE FASE (concurrenten, bedrijfstak, Afnemers, marktdefinieren) Doelstellingen Doelgroep Strategie Positionering Propositie Briefing

WAT WAS NOU EEN BRIEFING?

BRIEFING!?!?!? BRIEFING? KOMT NOG AAN BOD. ESSENTIEEL VOOR EEN COMMUNICATIECAMPAGNE ; DE ZOGEHETEN INSTRUCTIE/UITLEG

PROPOSITIE is de kern van de BRIEFING

WAT STAAT ER IN EEN BRIEFING STRATEGIE BESCHRIJVING VAN DE DOELGROEP DOELSTELLINGEN PROPOSITIE STIJL VOORKEUR VOOR INSTRUMENTEN BUDGET PLANNING

BRIEFING STRATEGIE & HUIDIGE POSITIE VAN HET MERK? (achtergrondinformatie) Historie van het merk Een beschrijving van het product en dienst Omvang en ontwikkeling van de totale markt (welke fase van de levenscyclus verkeren product en merk) Belangrijkste distributiekanalen Belangrijkste concurrenten?

BESCHRIJVING van de doelgroep Doelgroep moet zo worden beschreven dat ze voor het creatieve team gaan leven. “ de Glamour vrouw is een vrouw van 24met jeugdige allure, stoer, ondernemend, fashion, food, life en vooral open minded. Een vrouw aan het begin van haar carriere, midden in het leven en erg zelfstandig. Kleur, geur en stralend”

COMMUNICATIE DOELSTELLINGEN Welke rol speelt marketingcommunicatie? Bekendheid vergroten? Positionering veranderen? Gevoel veranderen? Call for action?

de in consumententaal beschreven belofte aan je doelgroep. De propositie: de in consumententaal beschreven belofte aan je doelgroep. Waarom kopen je kopers je? Als je je klant vraagt waarom hij jou verkiest boven iemand anders, wat antwoordt hij? Wat is het relevante onderscheid tussen jou en de rest?

PROPOSITIE Eerst propositie; HET WAT DAN het concept: WAARMEE of HOE Bijvoorbeeld: ‘Melk- en zuivelproducten bevatten veel belangrijke voedingstoffen’ wordt vertaald :’ je lijf schreeuwt om zuivel’ Voordelen voor de consument Consistentie Synergie van MCM en productgebruik Geloofwaardigheid Maatschappelijke aanvaardbaarheid

Consumer insight Benefit Reasons to believe Schrijf een goede propositie! Consumer insight Benefit Reasons to believe

Propositie Hier wordt het communicatiebureau al bij betrokken. Mede om een communiceerbare richting te kiezen en de werkbaarheid daarvan. Er wordt vanuit achtergrondinformatie eea opgesteld. Elk merk/product/dienst/vereniging heeft namelijk een historie maar ook een identiteit waaraan vastgehouden moet worden. traning mcp 2009/10

Wast witter Zit lekkerder Smaakt beter Is veiliger Soms, heb je in je communicatie argumenten nodig die je claim ondersteunen: Wast witter Zit lekkerder Smaakt beter Is veiliger De consument is kritisch. “Waarom zou ik jouw claim geloven?”

STIJL LOGO Consistentie Model Adaptie

VOORKEUR voor Instrumenten en media Heeft gevolgen voor conceptontwikkeling Rekening houden met de kenmerken van ieder medium.

BUDGET

TIJDSPLANNING

Budget (factoren) Wat er aan het budget wordt toegerekend De rol van MCM in het proces De omvang van het marktgebied De levenscyclus van het product De producteigenschappen en productdifferentiatie De winstmarge en omzetvolume De activiteiten van de concurrentie De mediakosten

BUDGETTEREN HANGT AF VAN FACTOREN : marketing is de minst populaire uitgave. Of de eerste waarin bezuinigd wordt….

BUDGETTERING FACTOREN DIE VAN INVLOED ZIJN : De rol van marketing in het proces. En welk instrument wordt ingezet. Hoe groot is het marktgebied Wat is de levenscyclus van het product Producteigenschappen en productdifferentiatie ; hoe simpeler hoe minder groot

FACTOREN Winstmarge en omzetvolume Activiteiten van de concurrentie Mediakosten (komen we later op terug)

SLUITPOST TAAKSTELLEND PARITEITEN OMZETPERCENTAGE ANTI CYCLISCH

VOLGENDE HOOFDSTUKKEN https://dlwo.dem.hva.nl/studiedelen/vtf-ce-2000mcm_9/1213feb/_layouts/PowerPoint.aspx?PowerPointView=ReadingView&PresentationId=/studiedelen/vtf-ce-2000mcm_9/1213feb/Documents/MCM_wk6_JG.pptx&Source=https%3A%2F%2Fdlwo%2Edem%2Ehva%2Enl%2Fstudiedelen%2Fvtf-ce-2000mcm_9%2F1213feb%2FPaginas%2Fdefault%2Easpx&DefaultItemOpen=1

HOOFDSTUK 13 e.v. VOLGENDE WEEK HOOFDSTUK 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 en 21.