Schrijf de naam van een vogel op.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
situationeel leiderschap
Doublet deel 1 – de basis.
een didactiek voor opleiden op school
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
De beloning van de dwerg
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
TECHNIEK! HET DRAAIBOEK 28 oktober: Vandaag kregen we de opdracht uitgelegd. Ook moesten we met het idee komen voor de robot. Hier hebben we met z’n.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een romantisch sprookje
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gepersonaliseerd leren
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Vernieuwing verzorging
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Hoe kan ik mijn leven veranderen? Gen. 32: Geldermalsen
blij,boos,bang,verdrietig.
Advent 2014 Logo school.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
De lerarenopleider gepositioneerd
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Onze doelen en visie in beeld

Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Aspirant-leraren als partners in de klas. Een innovatie voor uw vakdidactiek? Velon – Zwolle – 11 maart 2014 ● Mathea Simons & Marlies Baeten Universiteit Antwerpen ELAnt-Expertisenetwerk lerarenopleidingen

Schrijf de naam van een vogel op. 2. Hoe voeren studenten in uw lerarenopleiding hun stagelessen uit?

roodborstje ekster mus spreeuw

roodborstje ekster mus spreeuw

struisvogel nachtegaal roodborstje emoe ekster gans mus spreeuw kip eend pinguïn kiwi

2. Hoe voeren studenten in uw lerarenopleiding hun stagelessen uit?

Probleemstelling Stageconcept vaak traditioneel Enkele lessen observeren Enkele lessen geven Observatie, participatie, actieve, zelfstandige stage -> Student krijgt slechts beperkte verantwoordelijkheid -> Schoolcultuur: groeiend belang van samenwerking -> Praktische nood (stageplaatsen)

Op zoek naar alternatieve concepten Keuze voor team teaching Quid?

Team teaching Samenwerking Tussen 2 of meer leerkrachten Op vlak van planning/lesvoorbereiding, implementatie/lesgeven en evaluatie - Socioconstructivisme (Carpenter et al., 2007; Crow & Smith, 2005; Davis, 1995; Hatcher et al., 1996; Murata, 2002; Sandholtz, 2000) Synoniemen: co-teaching, collaborative teaching, cooperative teaching

Onderzoeksvragen OV1 Welke modellen van team teaching kunnen we onderscheiden? OV2 Welke voor- en nadelen zijn verbonden aan team teaching? OV3 Welke zijn de condities van succesvolle implementatie?

Methodologie Focus: team teaching van aspirant-leraren Literatuurstudie Databanken: ERIC, FRANCIS, PsycInfo, Scopus, Web of Science Selectiecriteria voor opname: 2000-2013; peer reviewed 50 manuscripten (Volgende fase van aspirant-leraar en mentor)

OV1 Welke modellen van team teaching kunnen we onderscheiden?

OV2 Welke voor- en nadelen zijn verbonden aan team teaching?

Perspectieven Aspirant-leraren Mentoren Leerlingen

Aspirant-leraren Voordelen Nadelen Meer steun Emotionele steun Professionele steun Meer dialoog Minder bedreigend Leren andere visie kennen Professionele groei Lesgeven Samenwerken Reflectie Persoonlijke groei Meer zelfvertrouwen Meer verantwoordelijkheid/controle Nadelen Gebrek aan compatibiliteit Op vlak van persoonlijkheid, mening, capaciteiten, … Onderlinge vergelijking/competitie Moeilijkheden bij geven van feedback - Vaak positief Hogere werklast Samen lessen voorbereiden Minder individueel lesgeven Vrees voor te sterke afhankelijkheid van peer

Mentoren Voordelen Nadelen Minder werklast Aspirant-leraren zoeken steun bij elkaar Leerwinst Nieuwe ideeën, recente kennis, technische vaardigheden, … Meer samenwerking op school Nadelen Hogere werklast Meer aspirant-leraren Gezamenlijke en individuele feedback Minder sterke relatie met aspirant-leraar Aspirant-leraar steunt minder op mentor, meer op peer

Leerlingen Voordelen Nadelen Meer steun en individuele aandacht Mogelijkheden tot differentiatie, observatie Rijke en gevarieerde lessen Experimenteren met didactische werkvormen, meer visies op zelfde topic Leerwinst Nadelen Verwarrend Verschillende richtlijnen, verschillende antwoorden, … Slide Marlies

OV3 Welke zijn de condities voor succesvolle implementatie?

Condities voor implementatie Voorbereiding op de nieuwe rollen Aspirant-leraar Gebrek aan compatibiliteit > Training in samenwerken, relatievormende activiteiten Onderlinge vergelijking/competitie > Stage op zelfde moment starten Moeilijkheden bij geven van feedback > Training in feedback geven (en ontvangen) ‘Modeling’: Als lerarenopleider les geven aan de hand van team teaching Mentor Goede samenwerking aanmoedigen, gepersonaliseerde feedback/taken Aandacht voor groepssamenstelling Rekening houden met voorkeuren Ad random ~ reële professionele situatie

Condities voor implementatie Combinatie van team teaching en individuele stage Team teaching bij aanvang, later individuele stage Starten met modellen die weinig samenwerking vereisen, later modellen die meer samenwerking vereisen Voldoende aandacht voor individueel lesgeven Andere voorwaarden Individuele en gezamenlijke feedback Beperk aantal mentoren per student Locatie (grote klaslokalen, voldoende klaslokalen) Schoolcultuur

Pilootproject

Pilootproject (4) Gelijke-statusmodel: Sequentieel versus parallel (academiejaar 2013-2014) Stagiairs worden in duo gekoppeld aan mentor Aantal duo’s sequentieel; aantal duo’s parallel Perspectieven van: Aspirant-leraren (stagiairs) Mentoren Leerlingen Reguliere studenten

Eerste resultaten - sequentieel “Alles samen voorbereiden was wel enorm tijdsintensief maar we voelden samen aan wat goed en wat minder goed ging. Fijn dat ik in mijn gevoel bevestigd werd.” “Uit de enquête die we afnamen bij de leerlingen bleek dat ze ons fel vergeleken. Daar schrok ik van. Zelf hadden we hier geen problemen mee.” “We hebben veel gelachen, soms ook met onze miserie. Toen onze mentor vroeg om onze les te herwerken, zag ik het niet meer zitten. Gelukkig kon mijn duo-partner mij oppeppen.” “Vroeger bestonden mijn lesvoorbereidingen uit enkele sleutelwoorden. Door de samenwerking met mijn duo-partner leerde ik om dit grondiger aan te pakken, te kijken naar leerplannen,…” “Het was moeilijk om de lessen in te plannen, want we moesten rekening houden met 2 agenda’s.” “Het was loodzwaar: samen voorbereiden, wachten op elkaars feedback, misschien bleven we te lang steken op het niveau van overleg, … maar tegelijk was het zo’n toffe ervaring.”

Eerste resultaten - parallel “Er komt zoveel kijken bij lesgeven, het leek soms echt een chaos. Ik was blij dat ik kon terugvallen op mijn duo-partner.” “Ik had veel steun aan mijn duo-partner, vooral bij de lesvoorbereiding: samen brainstormen, creatief zijn, …” “Ik kreeg bevestiging van mijn duo-partner. Zelf twijfelde ik of de lesvoorbereiding wel goed genoeg was en gelukkig was er dan een partner die zei dat het goed was. “Het was heel leuk om les te geven aan een kleine groep. Onze mentor zei dat we ervan moesten genieten en dat hebben we ook gedaan.” “Het maakte me bang dat ik alleen voor de klas zou staan, zonder mentor in de buurt. Help! Ik wilde liever sequentieel lesgeven. Eens gestart was parallel lesgeven echt tof en ik had nu het gevoel: yes, ik kan het alleen!” Slide Marlies “Er kwam veel stress bij kijken: de groep moest nog verdeeld worden, er was de verplaatsing naar het lokaal, waardoor er heel wat tijd verloren ging.” “De mentor zag maar een deel van de les en net dat deel ging minder goed, we kregen dus geen volledige feedback.”

Dank voor uw aandacht! Baeten, Marlies & Mathea Simons. (Forthcoming) Student teachers’ team teaching: Models, effects, and conditions for implementation. Teaching and Teacher education. Meer info? marlies.baeten@elant.be mathea.simons@uantwerpen.be