Voldoende dekking Nieuwsbegrip

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF? Wat werkt?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Wat moeten we verder doen?
Dr. Kees Vernooy Lector emeritus Effectief Taal- en leesonderwijs
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Handelingsgericht werken en de IB
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Interventies RALFI.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
RALFI en begrijpend lezen
Collectief portfolio groep 3
Ouderavond 10 september 2013.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Kansrijke combinatiegroepen
Wat gaan we leren in groep 5
Al doende leren training docenten
Rekenproblemen en Dyscalculie
Workshop: Begrijpend lezen
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
Leerling ? Een leerlingrapport.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Het belang van expliciete directe instructie Instructie die werkt!
BEGRIJPEND LEZEN DOET ERTOE! Wat werkt?
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderkring groep
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Workshop evalueren Dcp
HET VERHOGEN VAN DE LEESRESULTATEN NADER BEKEKEN
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
BEGRIJPEND LEZEN. Wat werkt op de werkvloer?
EFFECTIEF EN AANTREKKELIJK OMGAAN MET LEESSTRATEGIEËN
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Bijeenkomst September 2015
Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Wat is coöperatief leren?
Module 6; didactisch handelen
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
DE TEKST CENTRAAL De opkomst van close reading nader bekeken
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Voldoende dekking Nieuwsbegrip Gebruik vooral de basisversie Pas de strategieën toe op de beste teksten uit je oude methode voor begrijpend lezen Heel veel zaken uit de taalmethode dekken ook de kerndoelen voor begrijpend lezen Pas de strategieën toe bij teksten van de kennisgebieden Gebruik voor zeer zwakke lezers het Cito Hulpboek Begrijpend lezen

11. De toetsing De Nieuwe Cito toetsen Begrijpend lezen (3e generatie) vanaf 2014-2015: Vanwege inhoudelijke veroudering en normering Geen vervolgmodules meer Husselteksten verdwijnen Ook Eindmoment Meer variatie in tekstlengte Meer variatie in tekstgenres en onderwerpen Diagnostisch instrument Doen een groot beroep op metacognitieve vaardigheden

12. De vraag: hoe krijg je als school betere resultaten? De resultaten verbeteren als de instructie - het lesgeven en leren - in de groepen verbetert door goede lees- en didactische inzichten. Maar ook: (risico)leerlingen krijgen meer tijd.

Wat is voor het leren omgaan met strategieën en teksten belangrijk? 1. Het gegeven, dat ‘modeling’ - voordoen en tegelijkertijd hardop denken - ertoe doet! Observerend leren! Niet laten aanmodderen! 2. Leerlingen veel laten (begeleid) toepassen (automatiseren en toepassen). 3. Ook feedback geven tijdens het zelfstandig werken. 4. Yan (2010): 1 – 3 motiveren leerlingen te participeren.

Goede lesopzet Doel les aangeven Expliciete instructie (uitleggen, modeling, voorbeelden) Begeleide inoefening met de groep of subgroep, waarbij aandacht voor: - automatiseren - toepassen 4. Zelfstandig of in duo’s aan het werk 5. Evalueren les 6. In alle fasen taakgerichte feedback

Wat laat recent onderzoek (Bunte 2013) zien? Te weinig begeleide inoefening (geen automatiseren en toepassen) Te grote kloof tussen instructie en zelfstandig werken Winst te boeken door begeleide Inoefening!

Een succesvol instructiemodel voor alle leerlingen Een variant:Verantwoordelijkheid leerkracht Introductie/uitleg/modeling “Ik doe het” Begeleide inoefening “Wij doen het” “Jullie doen het samen” Samenwerken “Je doet het samen” Risicolezers: PAL De rest: werkt zelfstandig Verantwoordelijkheid leerling Een succesvol instructiemodel voor alle leerlingen Fisher, D., & Frey, N. (2008). Better learning through structured teaching: A framework for the gradual release of responsibility. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Geef veel taakgerichte feedback! Taakgerichte feedback is informatie over: Waar ga ik heen? Hoe doe ik het? Wat moet ik vervolgens doen? Tip: Geef ook feedback tijdens het zelfstandig werken Sterke onderwijsfactor. Effectgrootte .73

Tot slot: Cruciaal voor begrijpend lezen Altijd de tekst centraal! Vlot en vloeiend kunnen lezen Goede woordenschat en preteaching enkele woorden Leren nadenken over teksten (o.a. doelgerichtheid) Enkele strategieën kunnen toepassen, waaronder: - kunnen omgaan met voorkennis (voorwaardelijk)(Waar gaat het over? Wat weet ik er al van?) - afleidingen kunnen maken - weten wat je moet doen als je het niet meer begrijpt Herlezen tekst leidt tot dieper begrijpen Een goede werkhouding/aanpakgedrag/monitoring Tekstkennis (van hussel- tot cloze-tekst) Motivatie

Werkopdracht: 3-2-1 Reflectie Voor morgen Werkopdracht: 3-2-1 Reflectie • Welke 3 zaken heb ik geleerd? • Welke 2 zaken ga ik uitproberen? • Over welk onderwerp wil ik nog meer weten?

Dank u wel!!! 11