Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Reflectievaardigheden en instrumenten
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sleutel tot verhoging van het studierendement? Olaf Spittaels
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
HGW en gesprekken met leerlingen
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Workshop Onderzoeksontwerp
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Opdracht 1 De lengte van Fres is 5,00 cm ^ 4,00 cm = 80 N ^
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Leidinggeven en coachen
Willem de Zwijger Schoonhoven
Ho 8: Portfolio.
Al doende leren training docenten
Reflectie.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
Projectgroep “andere tijden” (MR, ouders, team, directie)
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Volksuniversiteit Zwolle
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Digitaal nakijken met Turnitin
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Het loopbaangesprek.
PROEVERIJ.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Transcript van de presentatie:

Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels Feedback Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels

Wat is “effectieve feedback”? Wat zorgt er voor dat studenten optimaal “leren” van feedback?

Wat is “effectieve feedback”? Toont kloof tussen huidig en te bereiken resultaat Zoekt informatie over de oorzaak van de kloof Effectieve feedback… Levert info om actie te ondernemen om kloof te dichten met aandacht voor talent Feed-Up Feed-Back Feed-Forward

Hoe geef je feedback op… Reflectie-verslagen (100 st)

Hoe geef je feedback op… Meer-keuze examen (200 st)

Hoe geef je feedback op… Praktijk-opdracht in groep (15 gr)

Feedback actoren Student Docent Peers Zelf

Criteria voor “effectieve feedback” Maakt duidelijk wat een goede prestatie is Uitgeschreven criteria Voorbeelden Ontwikkelt zelfreflectie bij het leren Tevredenheid laten aanduiden Gewenste feedback laten aanduiden Levert informatie over het leerproces Alternatieve strategieën Mogelijkheden voor zelftesting

Wat is “effectieve feedback”? Biedt mogelijkheden om ‘de kloof’ te dichten Remediëring Actiepunten formuleren motiveert en stimuleert de overtuiging Sterktes Herwerken Moedigt aan tot dialoog met docent en peers (Peer)discussie Informeert over het onderwijsproces 1-minute papers

Effectieve feedback … is persoonlijk Wat bij grote groepen?

VB: Antwoordsleutel Antwoord Essentieel, Belangrijk, Aanvullend Vraag op 5 punten Managers kunnen verschillende leiderschapsstijlen vertonen. Geef aan de hand van een voorbeeld aan wat de ‘country club’-leiderschapsstijl is. Antwoord Essentieel: 2 punten: WERKNEMERSGERICHTE leiderschapsstijl Aspect: 1 punten: INDIRECT toegespitst op doelen Aspect: 1 punten: via SOCIALE RELATIES Aanvullend: telkens 0.5 punt: Stimulerend, betrokkenheid, vertrouwen, respect

VB: Klassikaal Exemplars Clickers Ad random voorbeeld Meest voorkomende fouten Goed voorbeeld / slecht voorbeeld Clickers Ontlok discussie Stimuleer peer-feedback

Is detaillistisch en diepgaand Effectieve feedback … Is detaillistisch en diepgaand Wat bij weinig tijd?

VB: Rubrieken en schalen Vb: Reflectieverslag Vb: Medewerking Onvol-doende (-) Vol-doende (+-) Goed (+) Zeer goed (++) F 1: Je omschrijft je doel/taak binnen de situatie en context X F 2: Je omschrijft concreet wat je zag, deed, dacht en voelde F 3: Je geeft aan wat het probleem/ontdekking is en de oorzaak F 4: Je geeft alternatieven of kansen om uit te proberen Zwak Onvoldoende Voldoende Sterk Wacht af tot anderen actie ondernemen en doet zelf niets. Onderneemt enkel actie wanneer er gezegd wordt wat hij/zij moet doen of als de verantwoordelijke in de buurt is. Onderneemt spontaan actie bij toewijzing van taken die bij het omschreven takenpakket horen. Onderneemt spontaan actie bij taken, ook al horen ze niet strikt genomen bij het omschreven takenpakket.

VB: Feedbackformulier Correct answer Difficulty Psycho-pathology Psychoanalysis Behaviorism Humanistic Psychology Cognitieve Psychology System theory Biological psychology Knowledge Reasoning Connections Applications Question 1 A 44 % Question 2 D 17 % Question 3 50 % Question 4 13 % Question 5 80 % Question 6 B 48 % Question 7 51 % Question 8 28 % Question 9 58 % Question 10 45 % Question 11 C 49 % Question 12 57 % … Question 30 73 % SUM Of 5 Of 9 Of 7 Of 8 Of 6

VB: feedbackformulier Correct answer Difficulty Psycho-pathology Psychoanalysis Behaviorism Humanistic Psychology Cognitieve Psychology System theory Biological psychology Knowledge Reasoning Connections Applications Question 1 A 44 % Question 2 D 17 % Question 3 50 % Question 4 13 % Question 5 80 % x Question 6 B 48 % Question 7 51 % Question 8 28 % Question 9 58 % Question 10 45 % Question 11 C 49 % Question 12 57 % … Question 30 73 % SUM 2 van 3 1 van 3 1 van 2 2 van 2 0 van 2 2 van 5 2 van 4 3 van 4

Wat bij onmogelijkheid? Effectieve feedback … is een gesprek Wat bij onmogelijkheid?

VB: Digitale leeromgeving Fora Portfolio Oefeningen

VB: Simulatie in dig. leeromgeving Werkcollege ‘onderzoekscyclus’ Fictief onderzoeksproces: computersimulatie Beslissen & keuzes maken Feedback + Argumenten Meerdere pogingen Alle fasen doorlopen

VB: Peersassessment

VB: Studiewijzer ‘Consumentengedrag’ … overloop de inhoudstafel van je cursus en formuleer voor elke titel de kern en een voorbeeld. … blader door een weekblad en ga na : Waarom je bij een bepaalde advertentie blijft stilstaan Hoe het merk zich laat categoriseren? Hoe het merk zich differentieert van concurrenten? Lukt je dit niet, vraag dan hulp aan een klasgenoot

Wat bij zwakke en sterke studenten? Effectieve feedback … is selectief Wat bij zwakke en sterke studenten?

VB: ‘Groei’-advies Zwakke prestatie Sterke prestatie Wat vond je er zelf van? Wat vond jij er zelf van? Wat lukte wel goed? Wat vond je nog moeilijk? Wat kan je er aan doen? Wat ga je er aan doen? Leercoaching nodig? Extra bronnen nodig? Kleine haalbare stappen Uitdagingen

Bedankt voor uw aandacht olaf.spittaels@artveveldehs.be