Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels Feedback Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels
Wat is “effectieve feedback”? Wat zorgt er voor dat studenten optimaal “leren” van feedback?
Wat is “effectieve feedback”? Toont kloof tussen huidig en te bereiken resultaat Zoekt informatie over de oorzaak van de kloof Effectieve feedback… Levert info om actie te ondernemen om kloof te dichten met aandacht voor talent Feed-Up Feed-Back Feed-Forward
Hoe geef je feedback op… Reflectie-verslagen (100 st)
Hoe geef je feedback op… Meer-keuze examen (200 st)
Hoe geef je feedback op… Praktijk-opdracht in groep (15 gr)
Feedback actoren Student Docent Peers Zelf
Criteria voor “effectieve feedback” Maakt duidelijk wat een goede prestatie is Uitgeschreven criteria Voorbeelden Ontwikkelt zelfreflectie bij het leren Tevredenheid laten aanduiden Gewenste feedback laten aanduiden Levert informatie over het leerproces Alternatieve strategieën Mogelijkheden voor zelftesting
Wat is “effectieve feedback”? Biedt mogelijkheden om ‘de kloof’ te dichten Remediëring Actiepunten formuleren motiveert en stimuleert de overtuiging Sterktes Herwerken Moedigt aan tot dialoog met docent en peers (Peer)discussie Informeert over het onderwijsproces 1-minute papers
Effectieve feedback … is persoonlijk Wat bij grote groepen?
VB: Antwoordsleutel Antwoord Essentieel, Belangrijk, Aanvullend Vraag op 5 punten Managers kunnen verschillende leiderschapsstijlen vertonen. Geef aan de hand van een voorbeeld aan wat de ‘country club’-leiderschapsstijl is. Antwoord Essentieel: 2 punten: WERKNEMERSGERICHTE leiderschapsstijl Aspect: 1 punten: INDIRECT toegespitst op doelen Aspect: 1 punten: via SOCIALE RELATIES Aanvullend: telkens 0.5 punt: Stimulerend, betrokkenheid, vertrouwen, respect
VB: Klassikaal Exemplars Clickers Ad random voorbeeld Meest voorkomende fouten Goed voorbeeld / slecht voorbeeld Clickers Ontlok discussie Stimuleer peer-feedback
Is detaillistisch en diepgaand Effectieve feedback … Is detaillistisch en diepgaand Wat bij weinig tijd?
VB: Rubrieken en schalen Vb: Reflectieverslag Vb: Medewerking Onvol-doende (-) Vol-doende (+-) Goed (+) Zeer goed (++) F 1: Je omschrijft je doel/taak binnen de situatie en context X F 2: Je omschrijft concreet wat je zag, deed, dacht en voelde F 3: Je geeft aan wat het probleem/ontdekking is en de oorzaak F 4: Je geeft alternatieven of kansen om uit te proberen Zwak Onvoldoende Voldoende Sterk Wacht af tot anderen actie ondernemen en doet zelf niets. Onderneemt enkel actie wanneer er gezegd wordt wat hij/zij moet doen of als de verantwoordelijke in de buurt is. Onderneemt spontaan actie bij toewijzing van taken die bij het omschreven takenpakket horen. Onderneemt spontaan actie bij taken, ook al horen ze niet strikt genomen bij het omschreven takenpakket.
VB: Feedbackformulier Correct answer Difficulty Psycho-pathology Psychoanalysis Behaviorism Humanistic Psychology Cognitieve Psychology System theory Biological psychology Knowledge Reasoning Connections Applications Question 1 A 44 % Question 2 D 17 % Question 3 50 % Question 4 13 % Question 5 80 % Question 6 B 48 % Question 7 51 % Question 8 28 % Question 9 58 % Question 10 45 % Question 11 C 49 % Question 12 57 % … Question 30 73 % SUM Of 5 Of 9 Of 7 Of 8 Of 6
VB: feedbackformulier Correct answer Difficulty Psycho-pathology Psychoanalysis Behaviorism Humanistic Psychology Cognitieve Psychology System theory Biological psychology Knowledge Reasoning Connections Applications Question 1 A 44 % Question 2 D 17 % Question 3 50 % Question 4 13 % Question 5 80 % x Question 6 B 48 % Question 7 51 % Question 8 28 % Question 9 58 % Question 10 45 % Question 11 C 49 % Question 12 57 % … Question 30 73 % SUM 2 van 3 1 van 3 1 van 2 2 van 2 0 van 2 2 van 5 2 van 4 3 van 4
Wat bij onmogelijkheid? Effectieve feedback … is een gesprek Wat bij onmogelijkheid?
VB: Digitale leeromgeving Fora Portfolio Oefeningen
VB: Simulatie in dig. leeromgeving Werkcollege ‘onderzoekscyclus’ Fictief onderzoeksproces: computersimulatie Beslissen & keuzes maken Feedback + Argumenten Meerdere pogingen Alle fasen doorlopen
VB: Peersassessment
VB: Studiewijzer ‘Consumentengedrag’ … overloop de inhoudstafel van je cursus en formuleer voor elke titel de kern en een voorbeeld. … blader door een weekblad en ga na : Waarom je bij een bepaalde advertentie blijft stilstaan Hoe het merk zich laat categoriseren? Hoe het merk zich differentieert van concurrenten? Lukt je dit niet, vraag dan hulp aan een klasgenoot
Wat bij zwakke en sterke studenten? Effectieve feedback … is selectief Wat bij zwakke en sterke studenten?
VB: ‘Groei’-advies Zwakke prestatie Sterke prestatie Wat vond je er zelf van? Wat vond jij er zelf van? Wat lukte wel goed? Wat vond je nog moeilijk? Wat kan je er aan doen? Wat ga je er aan doen? Leercoaching nodig? Extra bronnen nodig? Kleine haalbare stappen Uitdagingen
Bedankt voor uw aandacht olaf.spittaels@artveveldehs.be