Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Dyscalculie.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Geletterdheid….. Wat is dat?
De weg naar het voortgezet onderwijs
Taal en rekenen in beweging!
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Informatie- avond groep 6
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Workshop evalueren Dcp
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
taal speelt een rol in alle vakken
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Activernde didactiek & passende werkvormen
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Cijferloos lesgeven bij talen
PIT - Samenwerken Les 3.
Transcript van de presentatie:

Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid

Waar staat u? vergevorderd Op weg Start

De start Tip 1 Start vanuit urgentie Wat is de aanleiding op uw school? Waar loop je tegenaan in je eigen vak? Tip 2 Maak mensen bewust van de noodzaak Harde feiten over taalvaardigheid/rekenvaardigheid van de leerlingen Bewustwording: ervaren van taligheid/rekenvaardigheid onderwijs en wat levert aandacht voor taal/rekenen in de vakles op? TIP 3 Biedt concrete ideeën/suggesties aan Inspiratie voor aandacht voor taal en rekenen in het eigen vak. TIP 4 Schets het vooruitzicht Waar is de school op uit? Wat gaan docenten ervan merken (korte/lange termijn)?

Drieslag Taal en rekenen 1 Aanleren Nederlands en rekenen Taal en rekenen aanleren in taal- en rekenlessen waarin nieuwe kennis en vaardigheden worden geleerd en ontwikkeld. 2 Toepassen en gebruiken/ vaklessen Taal en rekenen toepassen en gebruiken in de praktijk, geïntegreerd in de (beroeps)vakken, in betekenisvolle opdrachten. 3 Oefenen/extra ondersteuning Individueel oefenen en ondersteuning op maat, inclusief remediering.

Aanleren Wat: nieuwe kennis en vaardigheden Hoe: gerichte rijke taal/rekenlessen Wie: didactische en inhoudelijke kennis van taal/rekenen bij de docent is van belang

Toepassen en gebruiken Wat: toepassen en gebruiken van kennis en vaardigheden Hoe: geïntegreerd in een betekenisvolle opdracht; toegepast in vaklessen Wie: docenten van vakken waarbij taal-/rekenvaardigheid noodzakelijk is voor begrip van en succes in het vak

Oefenen/extra ondersteuning Wat: taal-/reken vaardigheden extra oefenen, specifieke ondersteuning op maat Hoe: individueel en op maat, niet tijd- en plaatsgebonden feedback geven registreren wat leerlingen doen Wie: zwakke leerlingen: in hulplessen, RT sterke leerlingen: pluslessen, verdiepingsuren

WIE DOET WAT? TAKEN EN ROLLEN 1 2 3 Wat gebeurt er bij Nederlands/ Rekenen? Wat gebeurt er bij de andere vakken? Wat gebeurt er in de hulplessen?