1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Advertisements

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Integreren van onderzoek in onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Implementatie e-learning bij de HES Rotterdam Maart 2001 Joke Droste.
Informeel leren en….. social media
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Van leerdoel naar leeropbrengst
Peer review online: wat werkt?
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
7/26/2014 | 1 Zoeken naar literatuur Duits. 7/26/2014 | 2 Bibliotheek Rijksuniversiteit Groningen Universiteitsbibliotheek Bibliotheek Letteren ›Bibliotheek.
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Science museum with guide Recycle: different target –environmental sanitation (noise pollution) –electronic / physics engineering –audiology.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Gebruik van het annotatiesysteem
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Vakdidactiek 30 september 2013
Innovate-IT Enkele toepassingen
Kennisclip Web toepassingen
how to create an Optimal Classroom Experience
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Transcript van de presentatie:

1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU

2 Het Annotatiesysteem (nieuw)

3

4 ‘Succesvol’: dat de leeropbrengst de investering de moeitewaard maakt? Van der Pol, J., & Admiraal, W. F. (2003). Het succesvol inzetten van asynchrone elektronische discussies. Onderzoek van Onderwijs, June 2003.

5 Wat je niet wilt: Klemm, W. R. (1998). Eight ways to get students more engaged in online conferences. T.H.E. Journal, August.

6 Samenhang inhoud - vorm Mening – ‘debat’ Inhoud - ‘dialoog’ Järvelä & Häkkinen (2000) - independent comments‘low’ - cross-referenced, experience- based postings‘progressive’ - theory-based negotiations ‘deep’ Järvelä, S. & Häkkinen, P. (2000). Levels of Web-based discussion: Theory of perspective-taking as a tool for analysing interaction. In B. Fishman & S. O'Connor-Divelbiss (Eds.), Proceedings of the Fourth International Conference on the Learning Sciences (pp. 22–26). Mahwah, NJ: Erlbaum. Both Discussion and Dialogue can be valuable forms of group communication. Most groups, however, automatically tend toward the former. It takes willful desire to build a context for thinking and learning together. Despite the effort required, Dialogue is oftentimes the better vehicle when learning is the goal. (Quinn, ….)

7 Studie 1: BB - Annotatiesysteem Figure 2: standard ‘threaded’ discussion Figure 3: annotation system

8

9 Typisch vb. BB

10 Typisch vb. annotatiesysteem

11 Vb: EMP UBVU ‘Nieuwe Testament’ - Overeenkomst doelen: tekstkritiek + lezen oud Grieks. - Samen onderzoekend leren: door bestudering noten de verhalen ontdekken achter de ontwikkeling v/d tekst. -Directe meerwaarde van samenwerking (ook ontcijferen oude Grieks). - Geïntegreerd in cursus (bereidt voor en bouwt voort op bijeenkomsten). - Authentiek (meeschrijven aan ‘echte’ bespreking voor website).

12 Vb. Uva Frans -Met gerichte leesvragen

13 Vb. UU Godgeleerdheid - Meer open opdracht + waardeer- mogelijheid (zie disc. over Auteur + context)

14 Vb. VU Ontwikkelingsbiologie -Ingezet voor peer feedback

15 Van der Pol, J., & Admiraal, W. F. (2003). Het succesvol inzetten van asynchrone elektronische discussies. Onderzoek van Onderwijs, June ‘Regenton model’ beperkende factor ‘relevantie’, studie 2 Meten resultaten: peer feedback, studie 3 inhoud, studie 1

16 Dialoog: ‘Domme’ vragen durven stellen Docent aanwezig maar wel ‘kleine stapjes verder’ (passief- responsief) Doorbouwen door aansluiting: specifiek en concreet reageren op de geuite ideeën

17 Aanvullende info: > contact/ medewerkers > Pol, Jakko van der > Overzicht downloadbare publicaties En om te onthouden: Bedankt!