1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU
2 Het Annotatiesysteem (nieuw)
3
4 ‘Succesvol’: dat de leeropbrengst de investering de moeitewaard maakt? Van der Pol, J., & Admiraal, W. F. (2003). Het succesvol inzetten van asynchrone elektronische discussies. Onderzoek van Onderwijs, June 2003.
5 Wat je niet wilt: Klemm, W. R. (1998). Eight ways to get students more engaged in online conferences. T.H.E. Journal, August.
6 Samenhang inhoud - vorm Mening – ‘debat’ Inhoud - ‘dialoog’ Järvelä & Häkkinen (2000) - independent comments‘low’ - cross-referenced, experience- based postings‘progressive’ - theory-based negotiations ‘deep’ Järvelä, S. & Häkkinen, P. (2000). Levels of Web-based discussion: Theory of perspective-taking as a tool for analysing interaction. In B. Fishman & S. O'Connor-Divelbiss (Eds.), Proceedings of the Fourth International Conference on the Learning Sciences (pp. 22–26). Mahwah, NJ: Erlbaum. Both Discussion and Dialogue can be valuable forms of group communication. Most groups, however, automatically tend toward the former. It takes willful desire to build a context for thinking and learning together. Despite the effort required, Dialogue is oftentimes the better vehicle when learning is the goal. (Quinn, ….)
7 Studie 1: BB - Annotatiesysteem Figure 2: standard ‘threaded’ discussion Figure 3: annotation system
8
9 Typisch vb. BB
10 Typisch vb. annotatiesysteem
11 Vb: EMP UBVU ‘Nieuwe Testament’ - Overeenkomst doelen: tekstkritiek + lezen oud Grieks. - Samen onderzoekend leren: door bestudering noten de verhalen ontdekken achter de ontwikkeling v/d tekst. -Directe meerwaarde van samenwerking (ook ontcijferen oude Grieks). - Geïntegreerd in cursus (bereidt voor en bouwt voort op bijeenkomsten). - Authentiek (meeschrijven aan ‘echte’ bespreking voor website).
12 Vb. Uva Frans -Met gerichte leesvragen
13 Vb. UU Godgeleerdheid - Meer open opdracht + waardeer- mogelijheid (zie disc. over Auteur + context)
14 Vb. VU Ontwikkelingsbiologie -Ingezet voor peer feedback
15 Van der Pol, J., & Admiraal, W. F. (2003). Het succesvol inzetten van asynchrone elektronische discussies. Onderzoek van Onderwijs, June ‘Regenton model’ beperkende factor ‘relevantie’, studie 2 Meten resultaten: peer feedback, studie 3 inhoud, studie 1
16 Dialoog: ‘Domme’ vragen durven stellen Docent aanwezig maar wel ‘kleine stapjes verder’ (passief- responsief) Doorbouwen door aansluiting: specifiek en concreet reageren op de geuite ideeën
17 Aanvullende info: > contact/ medewerkers > Pol, Jakko van der > Overzicht downloadbare publicaties En om te onthouden: Bedankt!