De zelfbeoordelingstest

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Herstelondersteunende zorg
De website
Zelfeducatie, werkt dat?
Feedback geven en ontvangen
STRESS Bijbels omgaan met stress ? Wat is stress ? Stress is een vorm van spanning die in het lichaam optreedt als reactie op externe of psychische.
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Angststoornis.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Psychotherapie en armoede
18 november 2011.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Aan de slag met de BETERapp
HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? LEZEN: ROM.7:13-25; JOH.8:31-36.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Patiënten kunnen artsen beter
Dossier Empowerment.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Zorg op maat voor kankerpatiënten; het voorkomen van nadelige effecten
Onze doelen en visie in beeld
Goed in je vel zitten Talenten ontplooien Omgaan met dagelijkse stress
Het coachende functioneringsgesprek
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Multi-methodisch-maatschappelijk werk op de dialyse
Doelen van deze presentatie:
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
De kracht van positief opvoeden
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
POP poli Traumatische partus
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Gezond en Vitaal aan het werk
Duurzame inzetbaarheid
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding

Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

De zelfbeoordelingstest

Doel zelfbeoordelingstest Inzicht geven in de eigen geestelijke gezondheid Gebruikers gericht verwijzen naar de tien stappen en de opdrachten

Opbouw zelfbeoordelingstest Disclaimer Socio-demografische gegevens Veerkracht Klachten Copingvaardigheden

Socio-demografische gegevens Disclaimer Socio-demografische gegevens Veerkracht Feedback 1 Klachten Scenario 1: optimale veerkracht Scenario 2: verminderde veerkracht of vage klachten Scenario 3: ernstige klachten Feedback 3 + aanbevelingen (met doorverwijzing) Feedback 2 + aanbevelingen COPING STRATEGIEEN AANBEVELINGEN (met verwijzing naar de 10 stappen en rekening houdend met scores op vorige tests)

1. Disclaimer

2. Socio-demo’s Louter voor onderzoeksdoeleinden Behoud anonimiteit Items: Geslacht Leeftijd Familiale situatie Werkstatus Postcode

3. Veerkracht Een korte vragenlijst: Ik heb het gevoel veel dingen aan te kunnen Ik heb het gevoel dat bij mij alles moeizamer gaat Ik heb vertrouwen in mijzelf Op een of andere manier red ik het wel Mijn leven is zinvol …

3. Veerkracht Vervolgens feedback: Grafiek Jouw score Wat kan je zelf doen Verwijzing naar de 10 stappen Motivatie om vervolg van de vragenlijst in te vullen

3. Veerkracht Advies → 3 mogelijkheden: goede veerkracht Respondent krijgt score ‘goede veerkracht’ Keuze om door te gaan met deel 3 of deel 4 verminderde veerkracht sterk verminderde veerkracht Respondent krijgt score ‘verminderde veerkracht’ Respondent wordt gemotiveerd ‘deel 3: klachten’ invullen

3. Veerkracht

4. Klachten Een korte vragenlijst voor elke klacht: Depressie en zelfdoding Angst Stress Psychosomatische klachten

4. Klachten Grafiek Jouw score Meer uitleg over de klacht Vervolgens feedback: Grafiek Jouw score Meer uitleg over de klacht Wat kan je zelf doen: Links naar relevante stappen Links naar opdrachten Links naar hulpverlening Meer weten over omgaan met klachten

4. Klachten Drie scenario’s: 1. Geen klachten 2. Matige klachten - personen met weinig risico op onwelzijn - positieve bekrachtiging 2. Matige klachten - personen met risico op … - aanbevelingen met een duidelijke link naar de 10 stappen 3. Ernstige klachten - ondersteuning - doorverwijzing

Depressie en zelfdoding Ik voelde me somber en zwaarmoedig Ik had het gevoel dat ik als persoon niet veel voorstel Ik had het gevoel dat mijn leven geen zin had Ik dacht aan zelfmoord

Depressie en zelfdoding

Angst Ik had moeite met ademhalen Ik transpireerde merkbaar Ik merkte dat ik beefde Ik had het gevoel dat ik bijna in paniek geraakte Ik was angstig zonder enige reden

Angst

Angst

Stress Ik had de neiging overdreven te reageren op situaties Ik was erg opgefokt Ik merkte dat ik onrustig was Ik vond het moeilijk me te ontspannen

Psychosomatische klachten Ik had last van hoofdpijn Ik had last van misselijkheid Ik had last van buikpijn Ik had last van versnelde hartslag

5. Coping Een vragenlijst: Ik probeer het probleem te vergeten Ik probeer me te ontspannen met vrienden of familie Ik praat er met iemand over Ik probeer mijn storende gedachten onder controle te krijgen Ik reageer mij eens goed af

Coping Vervolgens feedback Grafiek Interpretatie van de grafiek Manieren om met problemen om te gaan → copingstijlen worden kort toegelicht Jouw score Wat kan je zelf doen: Advies afgestemd op behaalde score op veerkracht Links naar relevante stappen Links naar opdrachten Links naar hulpverlening

Coping Scenario’s advies coping (voor elke klacht): Scenario Score 1. Goede veerkracht & goede copingstijlen Goede reactie op problemen 2. Goede veerkracht & slechte copingstijlen Minder goede reactie op problemen 3. Goede veerkracht & geen copingstijl Weinig goede en weinig minder goede reactie op problemen 4. Goede veerkracht & beide copingstijlen Soms goede, soms minder goede reactie op problemen 5. Verminderde veerkracht & goede copingstijlen 6. Verminderde veerkracht & slechte copingstijlen 7. Verminderde veerkracht & geen copingstijl 8. Verminderde veerkracht & beide copingstijlen

5. Coping Positieve copingstijlen: Beheersen van negatieve gedachten vb. Ik probeer mijn storende gedachten onder controle te krijgen Problemen aanpakken vb. Ik zoek naar een oplossing Actief ontspannen vb. Ik houd me lichamelijk actief bezig

5. Coping Positieve copingstijlen (vervolg): Sociale steun zoeken vb. Ik probeer me te ontspannen met familie of vrienden Rust nemen Vb. Ik probeer het wat kalmer aan te doen Expressie van emoties Vb. Ik laat mijn gevoelens bovenkomen

5. Coping Negatieve copingstijlen: Gebruik van genotsmiddelen Vb. Ik neem iets kalmerend De moed laten zakken Vb. Ik laat de moed zakken Afwachten of vermijden Vb. Ik stel het probleem uit tot later Vb. Ik leg me neer bij mijn problemen

5. Coping

Evidence based Evidentie voor de vragenlijst Een validiteitsonderzoek bij 2000 personen bewijst de psychometrische kwaliteit van de test Onderzoek toont aan dat online vragenlijsten valide en betrouwbaar zijn en kunnen screenen op aanwezigheid van onder andere depressie (vb.GHQ-28 en SCL-90-R) Procesevaluatie levert positieve resultaten op

Evidence based Evidentie voor het advies Onderzoek in de gezondheidspromotie toont aan dat advies op maat effectiever is dan een generiek advies Gebruik van internet in de context van hulpverlening heeft vele voordelen Educatief voordeel: → internet kan zelfeducatie in de hand werken Evaluatiestudies (ISW Limits – Trimbosinstituut) → Over het algemeen positieve resultaten → Suggesties tot verbetering opgevolgd