Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Competentie 04 Het informatieve gesprek
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hoera, een oudergesprek!
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
HGW en gesprekken met leerlingen
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Johari venster & feedback
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Echt of nep?.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Interpreteren van data
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Praktijkervaring en reflectie
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Psychologieles 7 lesweek 7
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie 7e les.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
LOB Waar ben je trots op?.
Covey trainingsavond.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Samenwerken en communicatie
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Coaching.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Omgaan met verschillen
Inspelen op innovaties
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen Feed-back Kritiek geven en kritiek ontvangen Competentie 12 Agogische vaardigheden Feed-back Agogische vaardigheden

Agogische vaardigheden Feed-back Functie van feed-back Feedback op inhoud Feedback op relatie Voorwaarden bij het geven van feed-back Voorwaarden bij het ontvangen van feedback Competentie 12 Agogische vaardigheden Feed-back

Agogische vaardigheden Feed-back 1. Functie van feed-back Bij non verbale en verbale feedback kun je: Vragen om verduidelijking Zeggen dat je iets niet snapt Vragen of je het goed hebt gedaan Vragen of de ander het begrepen heeft Competentie 12 Agogische vaardigheden Feed-back

Agogische vaardigheden Feed-back 2. Feed-back op inhoud Indien je een bepaalde situatie, opdracht of taak je niet duidelijk is, vraag je om uitleg. Bijvoorbeeld verzorgende Linda vraagt aan Ellen (helpende): “Ellen, weet jij of mevrouw Hamer nog def. heeft gehad”. Ellen:”Ik zou het niet weten, wat betekent “def”? ” Competentie 12 Agogische vaardigheden Feed-back

Agogische vaardigheden Feed-back 3. Feed-back op relatie Indien een collega steeds te laat komt, verstoort dat de relatie en de samenwerking. Je wil dit voorkomen door de collega op zijn gedrag te wijzen en welke consequenties dit gedrag voor jou heeft. Competentie 12 Agogische vaardigheden Feed-back

4. Voorwaarden bij het geven van feed-back Er moet een sfeer van vertrouwen en veiligheid zijn Je moet zeker weten dat de ander er wat mee doet Begin de feed-back altijd met “IK” Zeg altijd wat het gedrag van de ander voor gedachten en gevoelens bij je oproept Behandel nooit meer dan 1 punt tegelijk Geef de feed-back zo kort mogelijk na de situatie Houdt de feed-back functioneel Geef de ander de ruimte om te reageren Bedenk dat positieve kritiek ook altijd mogelijk is Competentie 12 Agogische vaardigheden Feed-back

5. Voorwaarden bij het ontvangen van feed-back Ga niet meteen in de verdediging door Ja….maar!!! Leg de schuld van je gedrag niet bij een ander Luister goed naar wat de ander zegt en vraag door bij eventuele onduidelijkheden of voorbeelden Zeg wat de feed-back je doet en wat je ermee doet Maak een afspraak om een en ander te evalueren Competentie 12 Agogische vaardigheden Feed-back