Feedback = een geschenk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evaluatie van mentorprojecten
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Een bericht speciaal voor jouw m’n
De Drama Driehoek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Johari venster & feedback
Oplossingsgericht coachen
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Verandering & Weerstand
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Een bericht speciaal voor jouw m’n
1. Levensbeschouwing en communicatie
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Hartelijk welkom in Halle
Wat willen we vandaag doen?
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Met handen en voeten geloven 1
Afhankelijkheid is een keuze
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Groep Colruyt en ‘participatie’
Ken je kracht…Deel je kracht…
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Heel interessant !.
Volksuniversiteit Zwolle
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren

gespreksvaardigheden
Naar een duurzaam HRM beleid
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Dagdeel 3 conflicthantering
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Loopbaan en burgerschap les 2
Werken met plezier en goed presteren
Loopbaan en burgerschap les 3
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Feedback = een geschenk 23/02/2010 - HUB

Waarover wil ik het hebben? Introductie Korte voorstelling van mezelf en de Groep Colruyt Link tussen feedback en onze missie Link tussen feedback en onze visie op ontwikkeling Link tussen feedback en onze visie op communicatie Praktisch voorbeeld

Wie ben ik?

Groep Colruyt : distributie 4/04/2017 Retail Wholesale Food Service Non-Food Belgium

Groep Colruyt 4/04/2017 Speciality Belgium

Groep Colruyt Retail Wholesale Food Service France CocciMarket 4/04/2017 Retail Wholesale Food Service France CocciMarket

Groepsmissie Samen duurzaam meerwaarde creëren door waardengedreven VAKmanschap in retail

Groepsmissie en feedback Samen: gedeelde verantwoordelijkheid Duurzaam: samenwerking op LT, authenticiteit Meerwaarde creëren: feedback is een geschenk waarmee de ontvanger aan de slag kan mbt ontwikkeling Waardengedreven: Respect Eenvoud Dienstbaarheid Samenhorigheid Geloof VAKmanschap: neemt toe obv ontwikkeling - Hoop - Ruimte - Kracht - Moed

Van daaruit: een geschenk… Met of zonder directe aanleiding Relationeel Hoe dieper, hoe persoonlijker Voorbereiding Wat? Hoe ga ik het brengen/verpakken? Doelstelling: de ontvanger moet er iets aan hebben Ruimte voor nemen Niet ‘en passant’ in de gang, moment kiezen Openheid als ontvanger Er écht naar kijken, laten binnenkomen Ook igv positieve boodschap Emotie benoemen / bedanken

Onze visie op ontwikkeling Een paar uitgangspunten: Positief mensbeeld In de mate dat mensen groeien, groeit het bedrijf. Fouten maken mag want je kan eruit leren. Om een plant te laten groeien moet je er niet aan trekken. Geef hem goede grond, genoeg ruimte en licht en hij groeit vanzelf.

Onze visie op ontwikkeling (2) Het individu als eigenaar van zijn/haar eigen leerproces. Niet veranderen, wel ruimte om stil te staan – bewust-zijn verhogen om inzicht te krijgen in zonne-en schaduwkanten. Mensen hebben verschillende competentieniveaus en verschillende leerstijlen. Gedrag wordt bepaald door individu en context. Leren en delen wat men geleerd heeft, voedt het collectief brein en maakt zo het individu én de organisatie sterker.

Gedrag = persoon x context voorkeuren, karaktertrekken 4/04/2017 zichtbaar context meer gedrag waterlijn Interactie met omgeving/ context Competenties : kennis vaardigheden attitudes normen, waarden, overtuigingen zelfbeeld motivatoren Persoonlijkheid : voorkeuren, karaktertrekken Drijfveren is niet gelijk aan drivers Drivers zijn aangeleerd gedrag en zitten dus op normen en overtuigingen Drijfveren = motivatoren Kwaliteit = bijv. een goeie stem hebben, een goed muzikaal gehoor hebben, tekentalent, … Volgens Ofman is een kernkwaliteit wel aangeboren Karaktertrekken : Extraversie: de mate waarin een persoon behoefte heeft aan contact met anderen. Extraverte mensen zijn sociaal, actief, praatgraag, gericht op personen, optimistisch. Introverte mensen werken het liefst alleen of in een rustige omgeving. Inschikkelijkheid (vriendelijkheid): gedraagt iemand zich meestal meegaand, tolerant en hulpvaardig? Of juist wat meer competitief en weinig medewerkend? Zorgvuldigheid: Gaat een persoon georganiseerd en doelgericht te werk of ongestructureerd en doelloos? Emotionele stabiliteit: Dit is het andere uiterste van neuroticisme. Neurotische mensen maken zich veel zorgen, zijn onzeker en nerveus. Emotioneel stabiele mensen zijn tevreden met zichzelf, ontspannen en weinig emotioneel. Openheid voor ervaring/ideeën: Openheid in de zin van het op zoek gaan naar nieuwe ervaringen. Mensen die hoog scoren op deze schaal zijn nieuwsgierig en fantasievol. Mensen die laag scoren zijn down-to-earth, en houden zich het liefst bezig met de feiten van het hier en nu. Spiritualiteit : verbinding met groter geheel, vaak onderbewust minder

Lemniscaat Context Arbeids - Vreugde Organisatie/ persoon rol Missie 4/04/2017 Missie Waarden Ambitie strategie « Match » via dialoog tss Chef-MWer Context Organisatie/ rol persoon Ilse Arbeids - Vreugde

Communicatie en feedback Direct: zeggen wat je te zeggen hebt Rechtstreeks: tegen de persoon in kwestie Rol HR Ondersteunen Waar nodig: procesinterventies

Hoe feedback geven? Back to basics… GEDRAG benoemen Gemeenschappelijke taal Eenvoudig, simpel, duidelijk Authentiek Empathie (ik – de ander) Feedbackregel / Roos van Leary ‘Moeilijker dan ik dacht’

Praktisch voorbeeld: 360° feedback Beleid Focus op ontwikkeling Top-down Enkel binnen een veilige context Openheid/vertrouwen Groepsdynamisch proces (!) Professionele begeleiding Een tool, middel, instrument (geen doel) Inspraak >> vanuit wauw-effect Maakt altijd deel uit van een traject (niet losstaand)

360° feedback (2) Methodologie Maximaal streven naar rechtstreekse feedback via begeleide teamsessie Integratie van feedback in POP Opvolging via gesprekken met leidinggevende Debriefing naar FBG’s (engagement) Toekomstperspectief Vanuit positief mensbeeld nadruk op zonnekanten

Praktijkvoorbeeld: fiche Feedback geven is terugkoppelen met een duidelijke scheiding van feiten interpretaties gevoelens wensen Feedback regel ik zie / ik hoor / ik stel vast ik vind / ik denk / ik vermoed / ik veronderstel / ik heb de indruk ik voel mij… ik wens / ik verlang / ik hoop

Praktijkvoorbeeld: fiche (2) Aandachtspunten bij feedback ontvangen beschouw de opmerking van de ander als een gelegenheid om iets bij te leren luister naar wat de ander zegt stel waar nodig vragen ter verduidelijking maak onderscheid tussen hoofd- en bijzaken ga na waarmee je het eens bent ga niet in de verdediging of tegenaanval blijf je ervan bewust dat de kritiek meestal slaat op je gedrag en geen veroordeling is van je totale persoon Aandachtspunten bij feedback geven ga na bij jezelf wat jouw gevoel van ontevredenheid is en waarmee het te maken heeft specifieer wat storend is en waarom vraag je af of het zinvol is om deze kritiek te geven ga bij jezelf na wat je wilt bereiken staaf je feedback met feiten blijf ook de persoon zien, naast je feedback op zijn/haar gedrag

Vragen?