Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Workshop Gesprekken voeren, spreken en schrijven
Toelichting Nederlandse taal
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Toelichting Nederlandse taal
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve De handreiking 1.Voorbeeldsituaties 2.Voorbeelden 3.Voortgang en stappenplan 4.Kenmerken van de niveaus voor de deelnemers 5.Kenmerken van de niveaus voor begeleiders van deelnemers
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Voorbeeldsituaties Leefomgeving Werkomgeving Leeromgeving Afspraak met familie wie wanneer naar de ouders gaat Opmerking tegen buurman over geluidshinder Overleg met vriendin welk truitje het beste staat Overleg met man over tijdstip avondeten Overleg met directe collega over wie het eerst pauze houdt Overleg met leidinggevende over taak Opmerking tegen collega over onveilig gedrag Discussie met medecursist over welke de opdracht de docent heeft gegeven Overleg over taakverdeling met medecursisten Reactie op teveel huiswerk Discussie met ouders of kinderen alleen naar het zwembad mogen Overleg met broers en zussen over 40-jarig huwelijksfeest van ouders Discussie met vrouw over tijdstip waarop dochter thuis moet zijn Werkoverleg aan het begin van een werkdag om taken te verdelen Overleg bij uitzendbureau over tijdstippen van afspraken en aanvang werk Discussie met collega’s over nieuw werkrooster Onderhandeling met collega over het ruilen van een dienst Overleg met docent en cursisten over het wel of niet doorgaan van lessen in de voorjaarsvakantie Georganiseerde discussie tijdens de les Overleg met medecursisten over uitvoering praktijkopdracht Discussie met docent over huiswerkbelasting Discussie op de voetbalclub naar aanleiding van de verhoging van de contributie Discussie met verkoopster over korting op beschadigd bloesje Discussie tijdens feestje over maatregelen van de regering ten aanzien van de crisis Discussie over spijbelen tijdens ouderavond Overleg met mentor over spijbelend kind Discussie naar aanleiding van een opmerking dat er een vaste laptop nodig is bij de beamer in de vergaderzaal Oplossend gesprek met klant over probleem Discussie met collega’s over vakantieregeling Aanspreken van collega’s op onveilig of ongepast gedrag Discussie tijdens de les over wel of geen mobiel tijdens de les Overleg met studiebegeleider over loopbaanplanning Evaluatiegesprek met docent Overleg met medecursist over organisatie schoolfeest
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Voorbeelden
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Voortgang
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Stappenplan Stappenplan naar 1F SamenhangOp niveau 1F moet de gedachtegang voor de lezer duidelijk zijn. In dit formulier is dit alleen van toepassing op de berichten die in het vakje ‘Boodschap ’ staan. o Als de schrijver moeite heeft met het formuleren van de boodschap, oefen dan veel met dit soort gesprekken en deze schrijftaak: Regisseer een oefensituatie waarin de schrijver de telefoon moet opnemen en verschillende berichten moet opschrijven en doorgeven. Laat hem eerst mondeling herhalen – liefst puntsgewijs - wat de boodschap is van de beller. Laat hem hier zinnen van maken en deze opschrijven. Kijk dan samen naar de wijze van formulering: klopt het wat er staat, is dit de kern van het bericht? De schrijver kan ook aan anderen (meelezers) vragen of het bericht duidelijk is. o Oefen met het schrijven van zinnen: laat de schrijver zinnen afmaken. Oefen vooral met kortere zinnen, het bericht moet voor de geadresseerde kernachtig zijn. o Heeft de schrijver moeite met het formuleren van zinnen, oefen dan met verschillende gangbare formulieren. Oefen die delen van een formulier waar hij een tekst moet schrijven. Bijvoorbeeld in een sollicitatieformulier een motivatie schrijven, in een schadeformulier wat er gebeurd is, in een klachtenformulier wat er aan de hand is.
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Deelnemersversie
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Versie voor begeleiders van deelnemers
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Kennismaking Handreiking Bladeropdracht U heeft een schrijftekst beoordeeld op 1F en u wilt kijken of uw beoordeling van het niveau goed is. Waar vindt u vergelijkingsmateriaal? U wilt een cursist gerichte tips geven om hem te helpen zijn leesvaardigheid op niveau 2F te krijgen. Waar kunt u dit vinden? U heeft contact met een direct leidinggevende op de werkvloer waar een cursus taal op de werkvloer wordt gegeven. De leidinggevende wil weten wat een cursist op het gebied van schrijven moet kunnen. Hoe kunt u de leidinggevende helpen?
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Kennismaking Handreiking Bladeropdracht U wilt een cursist duidelijk maken wat hij moet kunnen om niveau 1F van schrijven te bereiken. Welk deel uit de handreiking gebruikt u? of: Een cursist van u wil graag meer idee krijgen van hij moet kunnen om niveau 2F lezen/schrijven te bereiken. Wat kunt u hem geven? U bent onzeker of een bepaalde leestekst geschikt is voor niveau 2F. Waar vindt u vergelijkingsmateriaal?
Joke is een Nederlandse vrouw van rond de 40. Ze werkt al ruim 20 jaar op de afdeling distributie van een bloemenveiling. Ze is goed in haar werk en door haar collega’s gerespecteerd. “een oude rot in het vak”. Ze vindt het moeilijk overdrachten te schrijven. Dat hoeft ze niet na elke dienst; alleen als er bijzonderheden te melden zijn. In overleg met haar leidinggevende heeft ze zich opgegeven voor een cursus lezen en schrijven bij haar in de buurt.
Op welk niveau zit Joke nu? Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Wat moet Joke kunnen om op het volgende niveau te komen? Hoe help je haar en hoe maak je het voor haar inzichtelijk? Hoe informeer je haar leidinggevende?
Dank voor jullie inzet en aandacht! Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve