Lotgenotencontact.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie met de klant
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Wat willen we vandaag doen?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Het sollicitatiegesprek
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Effectief communiceren
Gespreksvaardigheden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
De kracht van positief opvoeden
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Deel 4: Spreken en gesprekken
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Communicatie 7e les.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Training communicatie
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Lotgenotencontact

Non-verbale communicatie Non-verbale signalen via de telefoon? Zeker! Glimlachen Gapen Geluiden als gevolg van (onbewuste) bewegingen of activiteiten

Andere non-verbale communicatie Armen/benen over elkaar Aankijken/of niet Gezichtsuitdrukkeng Afgewend/of niet Gebruik handen/voeten Etc.

Non-verbale communicatie Stemgebruik heeft invloed Melodie Welluidendheid Zwijgen

Spreek- & luistertechnieken Luisteren is een activiteit … Geef de ander uw aandacht Laat af en toe stiltes vallen Bekijk het verhaal door de ogen van de ander Reflecteren van gevoelens Samenvatten Vragen & doorvragen

Spreek- & luistertechnieken Spreken – voor een prettig & effectief gesprek Stem uw taalgebruik af op je gesprekspartner Zorg dat het gesprek logisch verloopt Wees kort & bondig Zorg voor aansprekend taal- gebruik

Spreek- & luistertechnieken Spreken – voor een prettig & effectief gesprek Formuleer positief Zie de ander voor ‘vol’ aan Accent of dialect? Prima! Maar … Storende gewoontes

En nu … tijd om te oefenen

Omgaan met emoties Waarom is het voor u moeilijk? Karakter & aanleg Verwachtingen, doelstellingen, interesses, behoeften Persoonlijke levensgeschiedenis Normen & waarden, regels, cultuur Man / vrouw

Omgaan met emoties Hoe kunt u omgaan met emoties van anderen? Ga emotioneel beladen onderwerpen niet uit de weg Neem de gevoelens & gedachten van de ander serieus Probeer de gevoelens van de ander te verwoorden. Soms zijn woorden overbodig

Omgaan met emoties Hoe kunt u omgaan met emoties van anderen? Steek je eigen gevoelens niet onder stoelen of banken Stel grenzen wanneer dat voor de ander of jezelf het beste is Pas de spreek- en luister technieken toe

Omgaan met emoties Hoe benoemt u emoties bij de ander? Benoem wat het gedrag met u doet Geef een samenvatting van het gevoel dat u bij de ander vermoedt

Omgaan met emoties Hoe benoemt u emoties bij de ander? Doe dit op een veronderstellende manier, omdat: het vaak gebaseerd is op uw eigen interpretatie u de juiste intensiteit van het gevoel wilt vatten er sprake kan zijn van tegenstrijdige gevoelens bij de ander

En nu … tijd om te oefenen lotgenotencontact