PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Marian Walstra en Irma Laméris
Groepje: Alissa Beijdorff Mark Aarden Maurice America Brad Bijtjes
Hoe ruim ik mijn kamer op?
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Bas van der Lans Sanne Schumacher Henno van de Hee “The BIGGER picture” Public design – concept 3.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Bezoek een sportief evenement:
Public design – Concept 1
Public design - Concept 1
Door Ramòn Janssen, Tim Helwegen en Niels Killaars. Home Interaction System RJTHNK.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Levensvragen Over geluk…..
digitale verkeerskrant van Rilland
START DIA.
Even verpozen en genieten... met muziek.
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Woord van Leven Februari
Geluid aan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Welkom op onze thema-avond
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Public design - Concept 2 Rob Oudejans Tom Dekker Sascha Magendans.
Eerste Concept Tweede Concept Defenitief Concept Onderzoek Concept Ontwerp Uitvoering the Movie.
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Oud worden in deze tijd..
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Ik doe mijn presentatie over…
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Hoe gaat het verder na Bethel?
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Kaarten op tafel.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Magister voor ouders.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Welkom ik maak me sterk.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Heel gewoon maar toch anders.
Nu met 5 of 6 snel van CS naar Varkensmarkt, maar niet terug. Nu snel met 5 of 6 van Varkensmarkt naar Kruiskamp, Liendert, Rustenburg, Schothorst, Zielhorst.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Met een bewogen hart aan de slag!. Romeinen brief handleiding voor zendeling 1.Met passie voor de boodschap (1:16) 2.Met visie voor de wereld (15:20)
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
Welkom op onze thema-avond
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Transcript van de presentatie:

PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher

AGENDA In the bigger picture Stick with you got Opstaan voor iemand misstaat niemand

Maatschappelijke issue: ‘The BIGGER picture’ Ruimte: winkelcentrum city plaza

Maatschappelijk issue : gedrag hangjongeren in winkelcentrum overlast voor winkelpubliek, dus ook de winkels. Interventie: “ zet de jongeren in the picture” Filmen van de jongeren en dit projecteren op reclame schermen.

Maatschappelijke issue: ‘ Stick with what you got’ Ruimte: Centaal Stadion Amsterdam

Maatschappelijk issue : “stick with you what you got” ‘bergen afval?‘ jongeren, die mee willen gaan met het nieuwste Interventie:stadion van Amsterdam lopen elke dag duizendende jongeren. Onze boodschap ‘ gooi eens wat minder weg’, gaan wij projecteren op de muren door middel van qoutes & (oude) elektrische apparaten ophangen op de muren. ‘wakker schudden’. En zelf pakkende qoutes te bedenken.

“Nee de nieuwste mac is niet beter!” “In Nederland komt jaarlijks ruim 61 miljoen ton afval vrij” “Mijn telefoon? Hij kan bellen!” “Ik ben hip, want ik zorg voor het mileu!”

Maatschappelijke issue “Opstaan voor iemand... misstaat niemand” Publieke ruimte: de tram

De Amsterdamse tram Voor wie? Welke mensen komen er? Voor een heel divers publiek, van student tot zakenman. Van kleine kinderen (met óf zonder ouders) tot grijze wollige oma’s. Van Johnies en Anita’s tot importklussers en toeristen van over de hele wereld. Hoe gedragen deze zich hier? Soms opstaan voor ouderen. Knietjes netjes bij elkaar houden. Na het lezen van een krantje deze netjes opvouwen en misschien zelfs op de stoel naast je neerleggen, mits deze vrij is.

Verbeteren voor ouderen die een zitplekje nodig hebben maar er niet om durven te vragen. Sommige mensen zullen hier de tram zelfs om mijden waardoor ze helemaal geen vervoer meer hebben en vereenzamen.

De Amsterdamse tram

Maatschappelijke issue Het gedrag van jongeren tegenover ouderen in de Amsterdamse tram. Het gebeurt in Amsterdamse trams vaak dat mensen die moeilijk te been zijn niet kunnen zitten in een drukke tram. Dit is enerzijds vervelend, maar anderzijds ook erg gevaarlijk. Jongeren tolereren ouderen in de tram – dat wil zeggen – ze werken niet opzettenlijk tegen dat er ouderen in een tram kúnnen zijn. Het respect voor ouderen en gehandicapten is echter moeilijker te vinden. Dit uit zich in het omverlopen van- en niet rekening houden mét de medemens.

Concept Interventie Minder-validen-plekken duidelijker aanwezig maken in de tram, door deze te versieren Ouderen/mindervalide mensen die binnen komen, zullen de plekken eerder opvallen Als onze ‘gepimpte’ plekken vol zijn, zullen wij de persoon die een plek afstaan ‘eren’. Directe betrokkenen Tramreizigers met en zonder beperking.

Concept Huidige situatie De tram zoals bekend op drukke tijdstippen. Veel staande mensen en veel zittende mensen die niet allemaal hun stoel even hard nodig hebben. Verandering Een tram waarin iedereen die een stoeltje nodig heeft er eentje krijgt en waarin de opgestane mens zich voldaan voelt. Zij krijgen hier een goed gevoel door omdat ze hun medemens helpt. Karmapuntjes!

Concept | Vervolg... Kosten Niet van toepassing, minimaal Benodigdheden Versiermateriaal en ‘beloningen’ voor de meewerkende reizigers.

Concept Huidige situatie De tram zoals bekend op drukke tijdstippen. Veel staande mensen en veel zittende mensen die niet allemaal hun stoel even hard nodig hebben. Verandering Een tram waarin iedereen die een stoeltje nodig heeft er eentje krijgt en waarin de opgestane mens zich voldaan voelt. Zij krijgen hier een goed gevoel door omdat ze hun medemens helpt. Karmapuntjes! Kosten Niet van toepassing, minimaal Benodigdheden Eventueel een rode knop, megafoon, interviewset, flitsende outfit, blauwe loper.

Concept Huidige situatie De tram zoals bekend op drukke tijdstippen. Veel staande mensen en veel zittende mensen die niet allemaal hun stoel even hard nodig hebben. Verandering Een tram waarin iedereen die een stoeltje nodig heeft er eentje krijgt en waarin de opgestane mens zich voldaan voelt. Zij krijgen hier een goed gevoel door omdat ze hun medemens helpt. Karmapuntjes! Kosten Niet van toepassing, minimaal Benodigdheden Eventueel een rode knop, megafoon, interviewset, flitsende outfit, blauwe loper.

DE VIDEOBEELDEN

Conclusie interventie Geen aandacht van de omgeving Geen toestemming voor dergelijke acties in trams Dus: Het is mogelijk hier iets mee te doen Op een hoger niveau aanpakken Toestemming van het GVB nodig. Media-aandacht is een vereiste voor voorkennis.