Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 6 maart 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Ik blijf aan zet” Archipel – Eindhoven De cliënt in regie
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Van traditionele projectorganisatie naar waardeontwikkeling
1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
Bouwlokalen Haal het beste uit de bouw
Een nieuwe visie op vastgoed
Het Full Service Concept
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
Realisatie kindcentrum
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007.
CROW heet u van harte welkom
Onroerend Goed investeren en beheren
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Vraagsturing en marktwerking
Beeldkwaliteitsbestekken de oplossing?
Zorgorganisaties & vastgoed
Sportcentrum Vianen.
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Facility management en inkoop
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
ICT in een dynamische context
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Wat levert het op? George Witte 1.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Andreas Jansen maart 2010 Aan dit commerciële verhaal wordt gewerkt!
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Toekomst Financiële Functie
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Hoogwater Beschermings Programma Contract Spagaat voor risico’s Kabels en Leidingen Hennes de Ridder.
Innovatie uit de markt d.m.v. Best Value Procurement Pilotproject Energietransitie Fietsverbinding Vlietpolderplein Marian van Aacken – Projectmanager.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Casus Lochem Wesley Veekman. 2 februari 2009 Het speelveld 12 openbare basisscholen Afspraken over gescheiden geldstromen (schoolbestuur en gemeente)
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Best Value Procurement (Prestatieinkoop)
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
20 januari 2010 BOUW INFORMATIE MODEL MEER DAN 3D ONTWERPEN.
Presentatie bedrijfsplan
V.
Veranderende rol van de bouwer
Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Netwerk Conceptueel Bouwen
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 6 maart 2008 Bouwdag V+V 2008 Innovatief aanbesteden (levert tijd, geld en kwaliteit op) Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 6 maart 2008 www.roges.nl

Inhoud Stichting Roges en haar dienstverlening Traditioneel bouwproces: rol vrager, kenmerken, effecten, gevolgen Het kan ook anders: aanbodspectrum Strategie aan vraagzijde (vraagprofiel) Strategie aan aanbodzijde (aanbodprofiel) Bouworganisatievormen en bouwproceskosten Vraag- en aanbodprofielen en de ‘match’ www.roges.nl

Wie is Stan Vermeulen? 52 jaar Directeur/bestuurder Stichting Roges Gym β (juli 73), TUE FAGO (maart 79) Bouw- en aanbestedingsrecht Mediation Kwaliteits- en risicomanagement Bouwprocessen/-organisatievormen Vaessen (’79 -’84) Hevo (’84 -‘06) Roges (’07 - heden) www.roges.nl

Stichting Roges Doelstellingen: Vraaginnovatie in de bouw Aanbodinnovatie in de bouw Ervaringskennis vastleggen en delen Resultaten: Betere huisvestingsprestaties Betere kwaliteitsbeleving Geen ‘verrassingen’ achteraf Markten: Zorg, Onderwijs, Wonen Positionering: Onafhankelijk van aanbod (geen belang in project) Focus op klantvraag (‘perfect match’) www.roges.nl

Stichting Roges Begeleider/adviseur van vraagaggregatie t/m contractering (het gehele inkoopproces) Begeleider/adviseur van aanbod -’due diligence’ (technisch, financieel, juridisch) Intermediair onderhandelingsprocessen Uitdragen van ervaringskennis (projecten) Creëren netwerken van vragers, aanbieders, kennisontwikkelaars, kennisoverdragers www.roges.nl

Het Bouwproces

TB:Rol vrager Vrager organiseert alle benodigde expertise Vrager definieert alle technische oplossingen Vrager bepaalt proces Vrager zoekt naar een ‘stapelaar’ en ziet lijdzaam een prijs op zich afkomen: te hoog: bezuinigen (kaasschaaf) te laag: weggeven aan ‘leuke aanvullingen’ www.roges.nl

TB:Kenmerken Gelegenheidsfabriek (gelegenheidsteam/-locatie en -product) met: scheiding programma – ontwerp – uitvoering – beheer en onderhoud scheiding in vakdisciplines scheiding van taken – bevoegdheden – verantwoordelijkheden scheiding tussen pakketopbouw en prijs Geen probleemeigenaar Gelegenheid tot terugtrekken op eigen vakgebied www.roges.nl

TB:Effecten Geen echte samenwerking: ruimte voor ontwerpvisies (eigen wijsheden) kostendenken aan aanbiederszijde ‘benutting’ van ontwerpfouten geen ruimte voor vernieuwing geen optimaal product/proces www.roges.nl

TB:Gevolgen Veel onzekerheden/risico’s en derhalve: het opentrekken van een ‘blik beheersing en controle’: zware aanbestedingsprocedures (incl. BIBOB) dikke vraagpakketten en contracten controleurs van overheidswege en vraagzijde partijen zijn gevangenen van een slecht proces en komen daardoor nooit tot optimale prestaties www.roges.nl

Vertrouwen is goed, controle is beter en verantwoordelijkheid is het beste Want: Door mensen te vangen (met goede ideeën en visies) in plaats van gevangen te houden (in slechte processen) ontstaat commitment. Mensen met commitment nemen ook verantwoordelijkheid! www.roges.nl

De toekomst van het traditionele vervoermiddel www.roges.nl

Het kan ook anders: het aanbodspectrum hoog Focus: marktsegment Trend: meer maatwerk De mate van keuzevrijheid, van onzekerheid, eigen inzet en prijs voor de klant Trend: meer zekerheid en gunstiger prijs/kwaliteit Focus: individuele klant laag Seriegrootte 1 (maatwerk) Seriegrootte ‘x’ www.roges.nl

Het kan ook anders:de huisvestingscyclus check do plan act Plan : Huisvestingsbeleid en- strategie: aanvullende focus Do : Ontwerp en uitvoering: huidige focus Check : Beheer en onderhoud: aanvullende focus Act : Aanzet nieuwe ‘loop’: aanvullende focus www.roges.nl

Strategie aan vraagzijde Visie middellange termijn (eigen primaire proces en passende gebruikswaarde gebouw) Woonkwaliteit (kamergrootte, sanitair, uitstraling, omgeving, sfeer) Exploitatie Functioneel weten wat er nodig is met ruimte voor voortschrijdend inzicht (flexibiliteit) Toekomstwaarde Veranderende regelgeving (bouwregime, AWBZ) Veranderend krachtenveld (nieuwe partners) Verantwoordelijkheid voor eigen vastgoed www.roges.nl

Strategie aan vraagzijde Focus op TCO i.p.v. uitsluitend investerings - €’s Waar(de) voor geld en vergelijkenderwijs vaststellen ervan Aansturen op een ander (eerder) contractmoment met: Bewustzijn inzake eigen verantwoordelijkheden (i.c. risico’s) Positie kennen bij ‘ingrijpen’ (geen black box benadering) www.roges.nl

Strategie aan aanbodzijde Vraagstrategie en overwegingen kennen Inleven in gebruikswaarde Aanbod erop afstemmen: goed huisvesten is bijdragen aan het succes van het primaire proces van de klant Klantgerichte flexibiliteit: de klant de keus Bewijs leveren voor kwaliteit-/prijsverhouding (marktwerking) Ander (eerder) contractmoment faciliteren: Transparantie (keuzeproces) Resultaatverantwoordelijkheid door integratie www.roges.nl

Over welke innovatie gaat het? Aanbestedingsinnovatie wordt voorafgegaan door vraaginnovatie Want aanbesteden volgt op de vraag Wie ‘anders’ wil, moet ‘anders’ vragen Want: Op een vraag die niet gesteld wordt komt ook geen antwoord www.roges.nl

Afwegingen opdrachtgever Aanpak huisvesting (PDCA) beleidshorizon bedrijfsvoering en organisatie anticiperen huisvesting huisvestingsonderzoek -> huisvestingsstrategie (WAT) huisvestingsproces (HOE) w.o. zelf doen of uitbesteden (WIE) Eerst: belangenkaart/waardebeleving (referentievlak) Dán: wijze van realisatie www.roges.nl

Koopproces Huisvestings- probleem Beschikbare Bouworganisatie-vormen Belangen Opdrachtgever Gewenste Samenwerkings- vorm Allocatie TBV Bestedings procedure (wel/niet EG) Vraagpakket Bijbehorend inkoopproces Gunning + Contractering www.roges.nl

Bouworganisatievormen Traditioneel Korte karakteristiek: Geen/zeer beperkte organisatie van de keten (waardering afhankelijk van belangen/waarden opdrachtgever) Hoofdaanneming Vrije partijkeuze door gehele projectorganisatie heen Gescheiden verantwoordelijkheden ontwerp en uitvoering Volledig maatwerk Veel ‘kikkers in de kruiwagen’ (gelegenheidsteam) Grote projectinspanning opdrachtgever, waardoor inschakeling projectmanagement www.roges.nl

Bouworganisatievormen Geïntegreerd (vergelijkbaar met D&B met uitvraagniveau VO+) Korte karakteristiek: Organisatie van de uitvoeringsketen (waardering afhankelijk van belangen/waarden opdrachtgever) Hoofdaanneming Geen vrije partnerkeuze uitvoering (geen ‘voorgeschreven onderaannemer’ meer) Gekoppelde verantwoordelijkheden ontwerp en uitvoering (minder naarmate uitvraag meer gedetailleerd is) Volledig maatwerk, met optimalisatie technische oplossingen Nog wel ‘ontwerpkikkers in de kruiwagen’ (gelegenheidsteam) Verminderde projectinspanning opdrachtgever www.roges.nl

Bouworganisatievormen Conceptueel Bouwen Korte karakteristiek: Organisatie van de volledige keten (waardering afhankelijk van belangen/waarden opdrachtgever) Hoofdaanneming Geen vrije partnerkeuze na contractant Geïntegreerde verantwoordelijkheden ontwerp en uitvoering Standaard met ruimte voor maatwerk op onderdelen Contractant is enige ‘kikker’ (ingespeeld team) Geringe projectinspanning opdrachtgever www.roges.nl

Proceskosten www.roges.nl X Kostprijs incl. onderaannemers en hun opslagen 0,0% € 0 Optimalisatie kostprijs door reductie faalkosten Bouwplaatskosten Coördinatie op de bouwplaats (over onderaannemers) Algemene Kosten Aanbiedingskosten Research & Developement Winst en Risico Programma van Eisen Ontwerpkosten Dagelijks Toezicht Projectmanagement Aanbestedingskosten Vergunningen Faalkosten (niet verhaalbare kosten door bouwfouten) Extra wensen tijdens uitvoering Bouwrente PM (proces)kosten na oplevering (faalkosten/extra wensen) N.B. Eindprijsgarantie?? 0% Exploitatiegevolgen www.roges.nl

Overzicht proceskosten Overzicht belangrijkste berekeningsresultaten   Traditioneel Geïntegreerd Conceptueel Bouwen Bouwsom excl. ‘staart’ € 6.000.000 Bouwsom incl. ‘staart’ € 7.708.969 € 7.382.109 € 6.612.102 Bouwinvestering € 10.008.275 € 8.798.815 € 7.098.369 Voorbereidingstijd 12 10 6 Uitvoeringstijd 8 Post Bouwrente € 244.104 € 179.568 € 115.092 Financieringslast € 500.414 € 439.941 € 354.918 PM: Eindprijsgarantie?? Eindprijs is gegarandeerd, m.u.v. extra wensen!! Eindprijs is gegarandeerd!! www.roges.nl

Waardebeleving = belangen/waarden 6 4 3 2 1 5 ++ + o - -- Waarde-indicatoren 1. 2. 3. 4. 5. 6. Invullen! www.roges.nl

Voorbeelden van ‘waarde-indicatoren’ Laagste prijs Maatwerk Verantwoordelijkheidsverdeling Invloedsuitoefening door klant* Budgetzekerheid Transparantie in proces Keuzemogelijkheden procespartners Capaciteitsvraag klant* Risicoverdeling Aanbestedingsverplichting Doorloopsnelheid Marktwerking www.roges.nl

Wilt u dit? Adviseurs (Architect, Technisch, Juridisch, Financieel) Klant Financier Project- en Procesmanager Facilitaire dienstverlener Bouwer(s)

Of dit? Klant Adviseurs (Architect, Technisch, Juridisch, Financieel) Aanbieder Financier Project- en Procesmanager Facilitaire dienstverlener Bouwer(s)

‘Match’ vraag- en aanbodprofiel waarden klant (vraagprofiel) kenmerken aanbod (aanbodprofiel) ? oningevulde verwachtingen ? overvraagde aanbieders? aansluiting maken (marketing)! www.roges.nl

Vraag versus aanbod (een voorbeeld) Lage kosten KT Beheerslasten Innovatie Zekerheid budget, tijd en kwaliteit Flexibiliteit Lage kosten LT traditioneel DBFMO = discussiegebied www.roges.nl

De klant wordt aangeboden: (met ‘voorgebakken’ waarden c.q. kenmerken) Traditioneel/ bouwmanagement Bouwteam IFD D&B DBM DBMF DBMFO DBMFOT Turnkey PPS PFI PRP CM(R) En vele andere Maar: hoe kan een klant hieruit een keuze maken? Alleen als hij zelf een referentievlak heeft. www.roges.nl

Loslaten (oplossingsruimte geven), dan heb je twee handen vrij (om te ‘plukken’) www.roges.nl