Gedrag in organisaties Hoofdstuk IX

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 Leiderschap © Pearson Education Benelux,
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Start.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Professionele ontwikkeling
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
PLATO™-Intensief- Leadership
Leiderschap en vertrouwen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Leidinggeven en coachen
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
AFZONDERLIJK BLOK: - Er zijn mensen - Er is een organisatie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
De verschillende stijlen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Hoofdstuk 9 Leiderschap in organisaties
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 3: Leiderschapsstijlen
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties Hoofdstuk IX Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - een omschrijving te geven van de begrippen leiderschap en management; - een beschrijving te geven van de taken van het management van Drucker; - de drie opvattingen over effectief leiderschap kunnen illustreren; - de resultaten van de karaktereigenschappen visie over leiderschap te bespreken; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - de resultaten van de gedrags- benadering van leiderschap te bespreken; - de contingentie theorie van Fiedler te bespreken; - de pad-doel theorie uit te leggen; - situationeel leiderschap van Hersey en Blanchard toe te lichten; - een onderscheid aan te geven tussen transactioneel en transformationeel leiderschap; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen III Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - een bespreking te geven van de waarde van transformationeel leiderschap voor de organisatie; - aan te geven of leiders effectief nodig zijn, of dat ze in sommige omstandigheden overbodig zijn. Gedrag in organisaties. De basis

9.1 IS leiderschap en management hetzelfde? Volg de leider Gedrag in organisaties. De basis

9.1 IS leiderschap en management hetzelfde? Leiderschap is de competentie om het gedrag van een groep te sturen in de richting van één of meerdere doelstellingen. - formeel leiderschap - informeel leiderschap Taken van management (Fayol, 1917) - plannen - organiseren - coördineren - controleren Gedrag in organisaties. De basis

9.1 IS leiderschap en management hetzelfde? Management volgens Drucker: - doelstellingen formuleren - organiseren - motiveren - meten - ontwikkelen Leiding geven is een onderdeel van management Wat is effectief leiderschap? Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen van effectief leiderschap De trekkenbenadering ‘leaders are born, not made’ Welke zijn deze karaktertrekken die voor effectief leiderschap zorgen? De gedragsbenadering Kunnen we op grond van gedrag onderscheid maken tussen effectieve en niet effectieve leiders? De contingentietheorieën Effectief leiderschap hangt af van de situatie Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Divers benaderingen van effectief leiderschap 9.2.1. De karaktereigenschappen Uitgaande van observatie van politieke leiders ‘The Great man theory’ J.F. Kennedy (1917-1963) M.L.King (1929-1968) Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Metastudies van R. Stogdill (1948 en 1974): Een zeer groot aantal karaktertrekken werden in verband gebracht met effectief leiderschap - sterke drang om doelen te bereiken - sterk gevoel van zelfvertrouwen - de mogelijkheid om sociale systemen te structureren - … Vaak tegenstrijdige resultaten opgeleverd. Hoe is dat mogelijk? Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Komst van de Big Five vernieuwde belangstelling voor dit onderzoek - relatie tussen opkomend leiderschap en vier van de Big Five factoren. Maar het gaat over een matige samenhang Gaat ook niet over effectief leiderschap En Emotionele Intelligentie? - D. Goleman: zonder kan niet - Antonakis: geen ruimte voor EI na de g- factor en Big Five. Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Is Obama een geboren leider? Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen 9.2.2 Gedragsverschillen - onderzoek van de universiteit van Michigan Op basis van gesprekken met goede en minder goede leiders: drie basisdimensies: - roldifferentiatie - werknemersgerichtheid - productiegerichtheid Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen 9.2.2 Gedragsverschillen - onderzoek van Ohio State universiteit op basis van vragenlijsten in industriële en militaire organisaties: twee basisdimensies - consideratie - structuur initiatie - vergelijking van beide resultaten: - mensgerichtheid - taakgerichtheid - Evaluatie: als gedrag belangrijk is, kunnen leiders gevormd worden Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Blake en Mouton hebben uitgaande van deze twee dimensies een leiderschapsmatrix gebouwd. Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Blake en Mouton door combinatie van scores op deze twee dimensies diverse typen leiders - Laissez-faire: 1-1 - participatieve stijl 1-9 - autocratisch leiderschap 9-1 - de middenweg 5-5 - teamleider 9-9 Welk is de optimale leiderschapsstijl? In alle omstandigheden? Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Is dit een mensgerichte of taakgerichte benadering van leiderschap? Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen 9.2.3 Situationele benadering Effectief leiderschap is afhankelijk van de omstandigheden. - Fiedler’s contingentietheorie - De pad-doel theorie - Hersey en Blanchard situationeel leiderschap Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Fiedlers contingentietheorie gebruikte instrument Least Preferred Coworker: beschrijf de minst geliefde medewerker op basis van 16 bipolaire adjectieven. Levert de LPC score Indirecte meting van mensgericht/taakgericht leiderschap. Dit zijn twee polen van één dimensie. Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Fiedlers contingentietheorie De situatie kenmerken - relaties tussen de leider en groepsleden - de taakstructuur - de positiemacht van de leider Voor elk van deze aspecten wordt elke situatie gedichotomiseerd in hoge en lage waarde. Door combinaties ontstaan acht situaties. Voor elk van deze situaties correlatie berekend tussen LPC score en groepseffectiviteit. Resultaat? Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Het teken van de correlatie is verschillend in diverse situaties. In meest gunstige en in ongunstige situatie negatieve correlatie tussen LPC score en groepseffectiviteit In de middelmatige situatie positieve correlatie tussen LPC score en groepseffectiviteit. Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Toepassing model van Fiedler - twee typen van leiderschap hebben elk hun waarde. Alleen de juiste match is nodig. Hoe kan dit gerealiseerd worden? - leider vervangen - situatie aanpassen Evaluatie Er bestaat niet één universele ideale leiderschapsstijl. Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Evaluatie Fiedler Er is ook kritiek op de theorie (Ashour) - alle correlaties zijn niet significant - wat meet de LPC score? Is dat een meting van leiderschap? - contaminatie in het onderzoek - het gehele model werd nooit getest, enkel onderdelen hiervan. Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen 9.2.3.2 De pad-doel theorie uitgangspunt is de motivatietheorie van Vroom: Motivatie is afhankelijk van - verwachting goede prestatie te leveren - goede prestatie zal aanleiding geven tot beloning - de beloning is waardevol. Leider zal de perceptie beïnvloeden. Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen De pad-doel theorie Vier typen leiderschap - ondersteunend leiderschap - directief leiderschap - participatief leiderschap - prestatiegericht leiderschap Welk is de empirische onderbouwing van dit model? Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen 9.2.3.3 Situationeel leiderschap (Hersey en Blanchard) Leider dient zijn stijl aan te passen aan de omstandigheden. Combinatie van mensgerichtheid en taakgerichtheid levert vier kwadranten op Keuze voor één van deze kwadranten afhankelijk van de taakbereidheid (readiness) van de medewerkers. Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Hersey en Blanchard Taakbereidheid (readiness) omvat competentie en motivatie om werk uit te voeren. Vier niveaus van taakbereidheid In functie van deze taakbereidheid keuze van leiderschap: mededelen verkopen participeren delegeren Stemt Obama zijn stijl voldoende af op de omstandigheden? Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Gedrag in organisaties. De basis

9.2 Diverse benaderingen Evaluatie van theorie van Hersey en Blanchard wordt vaak toegepast in trainingen empirische basis is eerder beperkt. toont vooral aan dat er niet zoiets bestaat als de ideale stijl van leidinggeven, ongeacht de omstandigheden. Gedrag in organisaties. De basis

9.3 Hedendaagse visie 9.3.1 Transactioneel leiderschap versus transformationeel leiderschap liggen in het verlengde van elkaar Transformationele leiders Bass en Avalio vier I’s: - intellectuele stimulatie - individuele consideratie - idealiserende beïnvloeding - inspirerende motivatie. Gedrag in organisaties. De basis

9.3 Hedendaagse visie In het algemeen heeft transformationeel leiderschap een positieve invloed op individuele en groepsprestaties. D. Pink: transactioneel leiderschap activeert motivatie 2.0 en transformationeel leiderschap motivatie 3.0 En in de meeste omstandigheden is motivatie 3.0 superieur t.o.v. motivatie 2.0 Gedrag in organisaties. De basis

9.3 Hedendaagse visie 9.3.2. Zijn leiders wel nodig? - Is leiderschap een attributie? - Zijn er situaties waarin leider overbodig wordt? - substituerende factoren - neutraliserende factoren - Bestaan er verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke leiders? Gedrag in organisaties. De basis

9.3 Hedendaagse visie Zijn er verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke leiders? Claire de teamcoach bij Volvo Truck in Gent Gedrag in organisaties. De basis

9.3 Hedendaagse visie Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties Hoofdstuk IX Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis