Methodisch begeleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
De kern van projectmanagement
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Nijverdal, september 2006 Ruimte voor de jeugd Wie, wat, waar en wanneer?
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
ICTB/NB Projectmanagement.
Proces en Product.
De competente projectleider
Draaiboek.
Wat is een communicatieplan?
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Workshop Fondsen werven
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Presentatie projectplan werkgroepen
met studievaardigheden
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
H7 Organiseren.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Wjk.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Bijeenkomst September 2015
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Evaluatie Cursus.
Differentiëren & klassenmanagement
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
“Samen zorgen voor een goede dagstart”
Bestuursamenstelling
In Control in het Sociaal Domein Met best practices!
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Methodisch begeleiden Thema 3 een draaiboek maken

Wat gaan we doen? Wat is een draaiboek? Uit welke onderdelen bestaat een draaiboek Organisatie en communicatie schema Opstarten opdracht 1 “plan van aanpak” Waarvoor dient een dagdraaiboek Opdracht 2 “het maken en vaststellen van een dagdraaiboek”

Wat is een draaiboek? Een goed draaiboek geeft medewerkers aan een activiteit goed inzicht in de voorbereiding, uitvoeren en afronden ten aanzien van: Tijd (-stip) van de activiteiten de plaats(-en) waar de activiteiten plaatsvinden Welke mensen er bij zijn betrokken en welke taken zij hebben Wat te doen bij eventuele problemen Het budget en de kosten die worden geaakt

Uit welke onderdelen bestaat een draaiboek? Voorbereidingsdraaiboek Dagdraaiboek Uitvoering Afronding en evaluatie

Het voorbereidingsdraaiboek bestaat uit de volgende onderdelen Aanstellen coördinator/ regievoerder Organisatiecomité/ werkgroep samenstellen Vaststellen doelgroep Succescriteria in kaart brengen Sterke en zwakke punten inventariseren Grote lijnen vaststellen Plan van aanpak maken waarin opgenomen een financiële begroting, accommodatie etc. Eventuele contracten afsluiten Eventuele vrijwilligers werven Communicatieplan schrijven/ uitwerken

Plan van aanpak, taken verdelen, per subgroep Wie doet wat, wanneer geregeld !!!! Docenten (begeleidend) Coördinator(-en) Afstemmend Coördinerend en Uitvoerenden Coördinerend en Uitvoerenden Coördinerend en Uitvoerenden

Opdracht 1, per subgroep 30 minuten Stel een groepscoördinator aan Schrijf de succesfactoren van je activiteiten op Wat zijn de sterke en zwakke punten bij deze activiteit. Bedenk oplossingen (wat…als) Stel de grote lijnen van de activiteit vast en verdeel de taken en maak afspraken wanneer iets af/ geregeld moet zijn Maak afspraken op welke momenten de subgroep bij elkaar komt om de uitgevoerde taken te evalueren. Maak afspraken over de manier van communiceren naar de andere subgroepen, coördinator en docenten

Waarvoor dient een dagdraaiboek? Een dagdraaiboek geeft een totaal overzicht van de te houden activiteit(-en), de tijdstippen van aanvang en sluiting, de locaties, medewerkers, wie wanneer en waar wordt verwacht, wat ze moeten doen, belangrijke telefoonnummers, etc. Omdat alles duidelijk staat beschreven kan er bij eventuele problemen snel worden gehandeld.

Opdracht 2 Het maken en het vaststellen van een dagdraaiboek Een activiteit kan bestaan uit “deelactiviteiten” per deelactiviteit dient er zo’n concreet mogelijk dagdraaiboek te zijn. Dit dagdraaiboek moet worden afgestemd met de andere deelactiviteiten. Opdracht: “Maak voor je eigen activiteit een dagdraaiboek in de vorm van het schema van “het spookhuis” dat staat in je boek op pagina 82 en stem dit af met de andere deelactiviteiten”

Evaluatie van de activiteit(-en) De evaluatie van de activiteit bestaat uit 2 onderdelen: De groepsevaluatie ( zie boek) De individuele evaluatie ( volgens “gele boekje”