Scoren met eHerkenning
- Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag en verwachtingen voor morgen - Ontwikkelingen de komende periode - Informatie en vragen? e-Herkenning - Agenda
- Logische stap in ontwikkeling dienstverlening: betere dienstverlening voor ondernemers, in navolging van ontwikkeling dienstverlening voor burgers - Besparingsmogelijkheden door efficiëntere dienstverlening - Beter benutten mogelijkheden bestaande mid-office en front-office omgeving - Het is een iNUP bouwsteen e-Herkenning - Waarom wij aansluiten op eHerkenning?
- Zoetermeer volgt de ontwikkelingen rond dienstverlening en iNUP altijd al op de voet - We kregen concrete vragen van bedrijven, waaronder een woningbouwvereniging - We hebben contact gezocht met: - marktpartijen die aansluitingen voor overheid en voor ondernemers (herkenningsmiddelen) leveren - onze leverancier van de e-dienstverlening en andere SIM-gemeenten - Nagedacht over betrouwbaarheidsniveaus - Nagedacht over eindgebruikerservaring Alle partijen, over de hele keten, bij elkaar gebracht om de oplossing te bouwen e-Herkenning – Zoetermeers aanpak aansluiting?
- Leveranciers benaderd (midoffice en frontoffice) - Samenwerking gezocht vijf andere gemeenten (Barendrecht, Barneveld, Gulpen Wittem, Midden Delfland, Veere) - kosten delen generieke onderdelen, een standaard oplossing, samen sterk, kennisuitwisseling. - Workshops, inventarisatie, opstellen requirements - Afspraken vervolg (fase 1) aansluiting, waaronder eHerkenningsmakelaar - Implementatie en aansluiting e-diensten e-Herkenning – hoe geimplementeerd?
De koppeling met eHerkenning is gerealiseerd - Eerste 11 producten ‘live’ op - Zoetermeer ondersteunt niveau 1 en 2 - Gebruiken een generieke aansluiting: alle bestaande e-diensten geschikt voor eHerkenning -Fase 2 gestart met de vijf gemeenten - Prefill, “Mijn Zoetermeer” - Communicatieplan - Samenwerking regio Haaglanden VOG e-Herkenning - Stand van vandaag 1.Algemeen bezwaar 2.Bezwaar bouwvergunning 3.Afspraak inzage bouwarchief 4.Melding evenement 5.Aanvraag evenementenvergunning 6.Melding informatiekraam 7.Aanvraag loterijvergunning 8.Aanvraag standplaatsvergunning 9.Aanvraag subsidie oud papier 10.Aanvraag rioolaansluiting 11.Melding terrasexploitatie
- Inzet op diensten met een relatief groot volume om snel voordeel te behalen - Naast digitale intake, ook meer digitale uitgifte grote besparing voor zowel gemeente als bedrijfsleven - Hogere beveiligingsniveaus toevoegen om meer producten te kunnen aanbieden - Aansluiting KvK (NHR) zal meer functionaliteit mogelijk maken - Aansluiting Belastingdienst op eHerkenning zal grotere adoptie door bedrijfsleven opleveren e-Herkenning - Verwachtingen voor morgen
eHerkenning meer onder de aandacht brengen van ondernemers - Zoetermeerse ondernemers benaderen, Meet&Greet, maar ook rechtstreeks - Vernieuwde digitale balie voor ondernemers en inzet sociale media (bijv. Linkedin) - Ambtenaren bij EZ informeren en betrekken - Producten en diensten (soort en volume) voor bedrijven geïnventariseerd: relevantie in communicatie Uitbreiden aanbod producten en diensten - Bijv. aangifte overlijden, parkeren, APV’s, en bezwaar aanslag belastingen -‘Mijn Zoetermeer’ voor ondernemers - Pilot Antwoord voor bedrijven, ondernemersplatform; aanbieden van e-diensten via meer ingangen e-Herkenning – Ontwikkelingen komende periode