Instrumenten in het EVC-traject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
1.
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Inleiding Regionale Stuurgroep
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Workshop ‘Competenties’
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Doelstelling van vandaag
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Gedragsgericht Interview
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Aan de slag met competenties beoordelen
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toon aan wat je waard bent
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Werkveldconferentie 13 november 2014
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Onderzoeksvaardigheden 3
Pemprl.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Onderzoeksvaardigheden 3

Starr methode.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Evaluatie Cursus.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfoliobegeleiding
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Vervolgtraining masters 2017
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 4.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Portfolio, Logboek en Casus
Vervolgtraining masters 2018
Transcript van de presentatie:

Instrumenten in het EVC-traject Karel Lemmen 12 februari 2009

EVC-procedure

De instrumenten De zelfbeoordeling Het portfolio De aanvullende toetsing Het assessmentgesprek Het beoordelingsformulier De EVC-rapportage en beschikking

De zelfbeoordeling Eerste beoordeling van EVC op grond van een beperkte set vragen Geeft de kandidaat enige richting maar met weinig detail Voor de universiteit al enig selecterend karakter Probleem: kan een kandidaat zijn eigen niveau en diepgang beoordelen?

Het portfolio-assessment gesprek STARRT

Het portfolio Persoonlijke gegevens en Curriculum Vitae (waarin genoten vooropleiding). Vrijstellingen op grond van formeel leren, indien aanwezig Een opsomming van de onderdelen en/of competenties uit de opleiding (bachelor, master) waarvoor de kandidaat denkt in aanmerking te komen voor vrijstelling Bewijzen van relevante werkervaring en eventueel andere bewijzen van informeel en non-formeel leren. Hier kan de kandidaat producten (documenten, software, etc.) toevoegen als bewijsmateriaal voor bepaalde eerder verworven competenties Een toelichting op de aangereikte bewijzen en waarom deze kunnen leiden tot vrijstellingen binnen de opleiding van keuze. Deze onderbouwing geschiedt volgens de zogeheten STARRT- methode: Beschrijf de Situatie, de Taak, de Activiteiten en het Resultaat. Geef Reflectie op de uitvoering van taken en de Transfermogelijkheid naar een opleiding of nieuwe werksituatie

Het bewijs authentiek: betrouwbaar, het moet duidelijk zijn dat het bewijs door de kandidaat is gemaakt of betrekking heeft op de kandidaat relevant: gerelateerd aan de competentie die beoordeeld wordt van voldoende niveau: voor wat betreft de toelating tot een academische bachelor wordt verwacht dat de bewijzen minimaal op hbo-niveau zijn actueel: nog steeds actualiteitswaarde hebben kwantitatief: het bewijs moet van voldoende volume zijn, onderbouwd met voldoende ervaring(stijd) gevarieerd: de breedte en omvang van de ervaring concretiserend. Liefst draagt de kandidaat bewijzen uit verschillende ‘hoeken’ aan (niet eenzijdig)

Het bewijs HBO-niveau betekent dat u zelfstandig kunt werken in een praktijksituatie, in staat bent om vanuit de wetenschap aangereikte principes toe te passen, werkprocedures te evalueren en deze bij te stellen en binnen uw beroep te werken aan professionalisering en innovatie. authentiek: betrouwbaar, het moet duidelijk zijn dat het bewijs door de kandidaat is gemaakt of betrekking heeft op de kandidaat relevant: gerelateerd aan de competentie die beoordeeld wordt van voldoende niveau: voor wat betreft de toelating tot een academische bachelor wordt verwacht dat de bewijzen minimaal op hbo-niveau zijn actueel: nog steeds actualiteitswaarde hebben kwantitatief: het bewijs moet van voldoende volume zijn, onderbouwd met voldoende ervaring(stijd) gevarieerd: de breedte en omvang van de ervaring concretiserend. Liefst draagt de kandidaat bewijzen uit verschillende ‘hoeken’ aan (niet eenzijdig)

Het bewijs authentiek: betrouwbaar, het moet duidelijk zijn dat het bewijs door de kandidaat is gemaakt of betrekking heeft op de kandidaat relevant: gerelateerd aan de competentie die beoordeeld wordt van voldoende niveau: voor wat betreft de toelating tot een academische bachelor wordt verwacht dat de bewijzen minimaal op hbo-niveau zijn actueel: nog steeds actualiteitswaarde hebben kwantitatief: het bewijs moet van voldoende volume zijn, onderbouwd met voldoende ervaring(stijd) gevarieerd: de breedte en omvang van de ervaring concretiserend. Liefst draagt de kandidaat bewijzen uit verschillende ‘hoeken’ aan (niet eenzijdig)

STARRT (vanuit kandidaatsperspectief) Situatie Noem een situatie die rijk genoeg is om de onderbouwing voor het bereiken van criteria volledig uit te kunnen werken; Taak Geef een taakomschrijving Activiteiten Omschrijf de activiteiten die u in deze taak, opdracht, functie heeft uitgevoerd. Gebruik hierbij de ik-vorm Resultaat Wat is het resultaat van uw activiteiten? Reflectie Geef aan wat u voor uzelf leerde in deze taak, opdracht, functie Transfer Hoe kunt u uw ervaringen in de praktijk vertalen naar de opleiding? Geef hier een beargumenteerde onderbouwing waarmee u aantoont deze competentie of onderdelen ervan tot een bepaald niveau te bezitten in relatie tot de opleiding. Dit kan per onderdeel verschillen. Haal concreet materiaal aan, verwijs naar relevante situaties, vermeld gebruikte bronnen.

Het gesprek CGI Twee assessoren Overzicht met criteria om competenties vast te stellen STARRT-gesprekstechniek

STARRT (toepassen in het gesprek) Situatie o Beschrijf de situatie eens? o Wie waren erbij betrokken? o Waar speelde het zich af? o Wanneer speelde deze situatie? Taak Algemeen o Wat was je taak in de situatie? o Wat was je rol? o Wat werd er van je verwacht? Persoonlijk o Wat was je doel? o Wat was je voornemen? o Wat vond je dat je moest je doen? Actie o Wat heb je daadwerkelijk gedaan? o Hoe heb je dat aangepakt? o Wat was precies jouw aandeel of inbreng? o Een toen? o Wat dacht je, wat zei je, wat zag je voor je? o Hoe reageerden de anderen? o En toen? Resultaat o Wat was het gevolg van je actie? o Wat was het resultaat in die situatie? o Hoe is het afgelopen? o Hoe reageerde men hierop? Reflectie o Hoe kijk je erop terug? o Welke conclusies trek je hieruit? o Wat heb je ervan geleerd? o Wat ga je ermee doen? o Wat zegt dit over jouw competentie in deze situatie Transfer o Wat ga je gebruiken van wat je geleerd hebt in een andere situatie? o Hoe ga je dat dan aanpakken? o Wat zou je een volgende keer anders doen? o Wat heb je daar eventueel voor nodig

Erkennen Beoordelingsformulier Rapportage resultaten naar de Commissie voor de examens (advies) Commissie kent vrijstellingen toe (beschikking, ervaringscertificaat) Kandidaat wordt uitvoerig geïnformeerd Beroep mogelijk

Kwaliteit Procedure valt onder de verantwoordelijkheid van de Commissie voor de examens Convenant EVC Kwaliteitscode EVC Gevisiteerd Keurmerk Gecertificeerd EVC-aanbieder