Cognitieve gedragstherapie bij depressie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Handelingsgericht werken en de IB
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Sales Management 8. Motivatie en Training.
<Naam spreker en school/ gemeente
VUmc Basispresentatie
….een korte presentatie
Oorsprong Deze zeer eenvoudige en doeltreffende behandeltechniek werd ontwikkeld door Thomas Ambrose (+1982) in Australië en verspreidde zich inmiddels.
Anorexia en Boulimia Nervosa
Stemmingsstoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking: gedragstherapeutische invalshoeken. Gert Tharner, klinisch psycholoog en gedragstherapeut/supervisor.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Hogescholen in Dialoog
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Blended care in de behandeling bij depressie
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van internetverslaving
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Innovatie bij psychotherapie online
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
Renate Verkaik, Anneke Francke, Jozien Bensing (NIVEL)
Vrijheidsbeperking.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Stemmingsstoornissen
Presentatie Doorbraakproject Depressie 9 oktober 2008
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Ik heb iets van autisme of zo
Een integratief perspectief
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Autismespectrumstoornis
Mindfulness.
Dossier Empowerment.
De basis van ADSL: het constructivisme
Gedragsproblemen bij kinderen
Middelenonafhankelijk cognitief gedragstherapeutisch protocol voor jongeren Uitkomsten van een haalbaarheidsstudie Dr. Jannet de Jonge FADO 2010.
De patiënt achter het CVA: persoonlijke factoren
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Persoonlijke coaching bij vochtbeperking
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Bipolaire stoornis Loes Vermaut 1BaoC4.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
‘Eigenlijk voel ik me wel belemmerd’
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Kortdurende dynamische psychotherapie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Door Emily Vandevijvere
Gedragsproblemen en stoornissen
Donkere dagen en depressiviteit
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Cognitieve gedragstherapie bij depressie Een geïntegreerd protocol Uit: ‘Psychopraktijk’ Auteurs: Pieter J. Molenaar, Frank Don, Jack Dekker

1. Een geïntegreerd protocol nodig? Arkin: Ontevreden over ‘oude’ protocollen Veel verschillen tussen protocollen: Als keurslijf Te los Hoe omgaan met verschillen tussen cliënten? Non-specifieke factoren Nieuw protocol: voor ervaren en minder ervaren therapeuten

2. Aan de slag Protocol: Trimbos-instituut en Erasmus Universiteit: ‘Doelmatigheid Amubulante Behandeling’ 2006: aan de slag met nieuwe protocol Wekelijkse supervisie: Vereniging van Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) 2009: 150 cliënten met nieuw protocol behandeld Feedback cliënten Samenwerking therapeuten, supervisoren en onderzoekers Advies externe deskundigen Aanpassingen: protocol

3. Theoretisch kader 3.1 ACTIVERING Cognitieve gedragstherapie zoals die in Protocol wordt gebruikt is gebaseerd op: Cognitieve theorie van Beck Rationeel-emotieve therapie van Ellis 3.1 ACTIVERING Behavioral activation: Voldoening gevende activiteiten Tevreden terugkijken op prestatie Mogelijke vermindering van depressieve gevoel

3.2 verandering van negatieve gedachten Cognitieve triade: verkeerde kijk Op zichzelf Op de wereld, de anderen Op de toekomst Die gedachten onderzoeken: reëlere kijk Niet: Negatieve omzetten in positieve gedachten (beiden irrationeel) Wel: Gedachte toetsen op realiteitswaarde en utiliteitswaarde Gedachte met ‘survival value’

Schema Het ontstaan van de depressie

4. Het protocol 4.1 Algemeen Protocol: specifieke behandeltechnieken non-specifieke behandelmethoden Vermijden keurslijf: een op maat gesneden aanpak Therapeut kiest zelf tempo behandeling Huiswerkopdrachten (Werkboek)

4.2 Werkboek fase 1: verhogen of veranderen van activiteitenniveau (zitting 1tem4) Contact maken met cliënt: Motiveren Uitleg: theorie achter behandeling Randvoorwaarden Activiteiten: registreren Lijst: plezierige activiteiten Planning: uitvoeren activiteiten Doel: regelmatig en stabiel leefpatroon

Uitleg cognitief model Gedachtendagboek: Fase 2: Cognitieve therapie: onderkennen van problematische cognities (zitting 5 t/m 7) Uitleg cognitief model Gedachtendagboek: In bepaalde situaties: negatieve automatische gedachten Invloed depressieve stemming FASE 3: COGNITIEVE THERAPIE: VERANDEREN VAN COGNITIES EN CONSOLIDEREN VAN HET GELEERDE (ZITTING 8TEM16) Bewust worden: eigen denkfouten Doel: Oefenen: stellen van kritische vragen gevoelens Ontwikkelen: rationele gedachten positief beïnvloeden

Afhankelijk behoefte cliënt: Fase 3: Cognitieve therapie: veranderen van cognities en consolideren van het geleerde (zitting 8 t/m 16) Afhankelijk behoefte cliënt: Langer stilstaan bij basistechnieken van het uitdagen Verder gaan met gedragsexperimenten Ingaan op extra uitdaagtechnieken Negatieve gedachten verder aan het wankelen brengen! Doel: cliënt krijgt vat op eigen gedachten, gevoelens en kan zo verbetering in stemming vergroten

4.3 De laatste zitting 5. (CONTRA-INDICATIES) Evaluatie behandeling Vooropgestelde doelen: behaald??? Bespreken strategieën indien klachten verergeren 5. (CONTRA-INDICATIES) Ambulante behandeling Volwassen cliënten (18-65) Hoofddiagnose: depressieve stoornis (+dysthyme stoornis) Milde tot ernstige depressieve stoornis Exclusiecriteria (bipolaire stoornis, psychotische kenmerken, grote kans op suïcide, alcohol- of drugmisbruik)

6. Voordelen van het protocol Overzichtelijkheid (puntsgewijze beschrijving van de onderdelen) Nauwgezette uitwerking van de onderdelen Uitvoerige beschrijving: cognitieve en gedragstherapeutische technieken Efficiëntie en transparantie (werkboek) Verschillende registratieformulieren in werkboek (ter ondersteuning van huiswerkopdrachten) Aandacht: non-specifieke factoren Zeer geschikt: onderwijs- en onderzoeksdoeleinden 7. Concluderend Protocol= neerslag van kennis en ervaring op dit moment Effectiviteit bij verschillende cliëntgroepen: verder bewezen moeten worden Ook bewezen moeten worden: dit protocol superieur aan de andere

8. Bronnen Afbeelding dia 3 Afbeelding dia 4 Afbeelding dia 7