Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Ouders en Kinderen Centraal
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Identiteit VBG Enkhuizen
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Welkom op deze informatieavond
Open de wereld themadag FODOK en JC
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
IPC Nederland.
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Groepsdynamiek 1.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Naar een typologie van scholen
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)

Het begin Een curriculum in de kinderopvang: Wat is dat ? Wat moet ik ermee ? Is dat nu wel nodig ?

Curriculum kinderopvang Niet voorgeschreven activiteiten Wel pedagogisch bouwwerk Aansluiten internationale terminologie

Een gemeenschappelijk kader ? Wat willen we onze kinderen meegeven ? Gemeenschappelijk begrippenkader? Relatie pedagogische basisdoelen WKO? Hoe ver gaat de gemeenschappelijkheid? Aandeel van ouders? Handreikingen voor groepsleiding?

Europese kwalteitsdoelstellingen Autonomie en zelfbeeld van het kind bevorderen Enthousiasme voor het leren Verbale en linguïstische vaardigheden Begrip van rekenkunde, biologie, wetenschap, techniek en omgeving Muzikale expressie en esthetische vaardigheden Lichaamsbeheersing Gezonde en hygiënische voeding Bewustzijn van gemeenschap

ECEC Early Childhood Education and Care Doelgerichte opvoedings-interactie in de verschillende leefomgevingen van jonge kinderen doel: evenwichtige groei, ontwikkeling, leren kinderen goede start in leven geven eerste stap in levenslang leren Respect eigen interesse kinderen/basis voor leren Veel aandacht voor de manier waarop deze interesse van kinderen wordt opgewekt/ begeleid

Inspiratie Wereldwijd denken over opvang/opvoeden/leren Pedagogiek van het jonge kind centraal Zoektocht naar elkaars begrippenkader Historisch perspectief: ‘s lands wijs, ‘s lands eer Verschil: doelen, accenten, uitgangspunten, namen Verschil: werkwijze, detaillering, relatie onderwijs Verschil: maatschappelijk/politieke keuzen Verschil: meer/minder overheid, regels, verplichting

Overeenkomsten Holistische visie op ontwikkeling/leren jonge kind Ontwikkeling/leren in betekenisvolle context/situaties Spel en plezier staan centraal Kind mogen zijn Invloed van het kind zelf Diversiteit en Including Omgeving belangrijk Samenwerking ouders Belang van competente beroepsopvoeder

Pedagogische doelen: Finland Persoonlijk welbevinden Betrokkenheid op anderen Steeds meer autonomie

Pedagogische doelen: Zweden Ontwikkeling en leren Invloed van kind zelf Waarden en normen

Pedagogische doelen: Berlijn Individuele competenties Sociale competenties Zaak competenties Leer competenties

Pedagogische doelen N. Zeeland Welbevinden Erbij horen Bijdragen Communicatie Exploratie

Onderdelen van een curriculum Finland: Spelen, fysieke activiteiten, zelfexpressie, artistieke ervaringen, exploratie, kennisontwikkeling (natuur, rekenkundig, geschiedenis, esthetisch, ethiek, filosofie) Berlijn: (Bildung) Lichaam, bewegen, gezondheid, sociaal en cultureel leven, communicatie/spraak/ schrift, beeldend vormgeven, muziek, rekenkundige, natuurkundige ervaringen

Uitwerking curriculum Finland Globaal opgesteld door overheid en verplicht Gemeenschappelijke invulling op lokaal niveau Organisaties werken zelf concreet programma uit. Zweden Meer een nationale richtlijn dan gedetailleerd curriculum Wel met helder geformuleerde leerdoelen en reikwijdte Hoe organisaties doelen bereiken is eigen verantwoordelijkheid Nieuw Zeeland Principes, doelen, resultaten van breed naar gedetailleerd Per doel uitwerking welke kennis, vaardigheden en attitudes Instellingen werken zelf concreet programma uit. “reflectie vragen” en voorbeelden zijn onderdeel curriculum

Te W hāriki : “ geweven mat” Nieuw Zeeland een door vele handen gemeenschappelijk geweven tapijt vanuit meerdere perspectieven, culturen, principes N NN (Nieuw Zeeland)

4 leidende principes Te W hāriki 1. Holistische kijk op ontwikkeling kind. 2. Empowerment: belangrijk Maori principe 3. Gezin en gemeenschapsband 4. Relaties: kinderen leren door responsieve en wederkerige relaties aan te gaan.

Te Whāriki: doelen Welbevinden Erbij horen Bijdragen Communicatie Exploratie

Te whāriki Uitwerking doelen: leerdoelen Vragen voorbeelden.

0-18 maanden (infant) maanden (toddlers) jaar (jonge kind).

Waarde van een curriculum? Handvatten om pedagogische waarde en opdracht van kinderopvang te bespreken en te verdiepen. Draagt bij aan positionering kinderopvang Houvast bij opleiding en bijscholing. Verhoogt zelfvertrouwen en status groepsleiding: dat is goed voor kwaliteit

Hoe weven wij met elkaar een eigen Nederlands curriculum? Wat moet er in komen te staan? Hoe ver moet het gaan?