Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Fred Beumer.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De nieuwe werkelijkheid
<Naam spreker en school/ gemeente
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Codename Future de Nieuwe Uitgever Business Model “Wiskunde doet mee” 16 november 2006.
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Zorg, Wetenschap en Technologie
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Van, voor én door het onderwijs.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Lesgeven en begeleiden
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Welkom op de ouderavond van klas 3
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Leerlingen ontwikkelen apps
Van ICT-coördinator naar ICOACH
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
“Passend onderwijs op maat”
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Iedereen doet mee!. Aanleiding Nodig in nieuw zorglandschap.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Presentatie EduCheck SOML
Doorontwikkelen BRON vo
Lokaal loket kinderopvang
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Lokaal loket kinderopvang
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”

Jongerenparticipatie met eigentijdse middelen Jongeren betrekken bij hun wijk Jongeren betrekken volwassenen Inzicht in leefwerelden van jongeren Direct contact met jongeren Waarom doet de gemeente hier aan mee

Codename Future Expertise op het gebied van jongeren Projecten die jongeren maatschappelijk bewust maken Begeleiding van docent en leerling tot in de klas

Nieuwe uitgever Werken vanuit de ketenomkering Jongeren centraal Vaardigheden Projecten Samenhang met de methode Werken op 300 VO scholen Begeleiden het lesmateriaal Expert op het flexibel inzetten van lesmateriaal

“Langzaam leren docenten bij. Ze leren ook iets van ons”.

Huidige generatie 1. interactief 2. communicatief 3. sociaal 4. googlet / zapt / scant gamet 5. multi-tasken 6. intensief leven 7. wil vermaakt worden 8. wil snel informatie 9. 24/7 connected 10. knip en plak generatie 11. voorkeur voor visuele informatie boven tekst 12. digitale technieken en toepassingen zijn vertrouwd en vanzelfsprekend

Jongeren in onderwijstijd willen: –Samenwerken –Gebruik maken van ICT –Kunnen kiezen –Kunnen construeren –Zelfstandig aan de slag

Welkom in onze wijk Jongeren brengen in beeld wat zij goed en minder goed vinden in de wijk. Op een digitale kaart plaatsen ze ‘prikkers’ en ze brengen in beeld wat goed is en wat beter kan in de wijk. Deze plekken en het verbeterplan laten ze zien aan volwassenen. Dit kunnen wijkbewoners zijn, maar ook gemeenteraadsleden.

Begeleiding aan de school 1.Met de directie wordt het project onderdeel van de beleidsdoelstellingen 2.Met de docenten wordt het project onderdeel van het curriculum en vervangend voor andere onderdelen m.b.v. een draaiboek en training ingezet. 3.Met jongeren wordt aangesloten bij hun belevingswereld door gebruik te maken van eigentijdse media zoals, flipcamera’s, internet, mobiel en GPS.

Werkwijze met de gemeente 1.Bepalen van de doelstelling mbt tot jongeren partcipatie 2.Aansluiten op huidig beleid 3.Opvolging organiseren van de resultaten van jongeren 4.Betrekken scholen 5.Betrekken lokalen actoren zoals wijkcoordinatoren, buurthuizen etc 6.Lesmateriaal op maat; aanpassen aan locale situatie 7.Finaciele ondersteuning 8.Evt evenementen / debatten

Wat routes in 7scenes: Rijwijks, Spoorwijk Den Haaghttp://live.7scenes.com/scene/ Rijswijks, Wateringseveldhttp://live.7scenes.com/scene/ Bonnefanten, Wijk Daalhof Maastrichthttp://live.7scenes.com/nl/scene/ Dongemondhttp://live.7scenes.com/nl/scene/357789