Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Jongerenparticipatie met eigentijdse middelen Jongeren betrekken bij hun wijk Jongeren betrekken volwassenen Inzicht in leefwerelden van jongeren Direct contact met jongeren Waarom doet de gemeente hier aan mee
Codename Future Expertise op het gebied van jongeren Projecten die jongeren maatschappelijk bewust maken Begeleiding van docent en leerling tot in de klas
Nieuwe uitgever Werken vanuit de ketenomkering Jongeren centraal Vaardigheden Projecten Samenhang met de methode Werken op 300 VO scholen Begeleiden het lesmateriaal Expert op het flexibel inzetten van lesmateriaal
“Langzaam leren docenten bij. Ze leren ook iets van ons”.
Huidige generatie 1. interactief 2. communicatief 3. sociaal 4. googlet / zapt / scant gamet 5. multi-tasken 6. intensief leven 7. wil vermaakt worden 8. wil snel informatie 9. 24/7 connected 10. knip en plak generatie 11. voorkeur voor visuele informatie boven tekst 12. digitale technieken en toepassingen zijn vertrouwd en vanzelfsprekend
Jongeren in onderwijstijd willen: –Samenwerken –Gebruik maken van ICT –Kunnen kiezen –Kunnen construeren –Zelfstandig aan de slag
Welkom in onze wijk Jongeren brengen in beeld wat zij goed en minder goed vinden in de wijk. Op een digitale kaart plaatsen ze ‘prikkers’ en ze brengen in beeld wat goed is en wat beter kan in de wijk. Deze plekken en het verbeterplan laten ze zien aan volwassenen. Dit kunnen wijkbewoners zijn, maar ook gemeenteraadsleden.
Begeleiding aan de school 1.Met de directie wordt het project onderdeel van de beleidsdoelstellingen 2.Met de docenten wordt het project onderdeel van het curriculum en vervangend voor andere onderdelen m.b.v. een draaiboek en training ingezet. 3.Met jongeren wordt aangesloten bij hun belevingswereld door gebruik te maken van eigentijdse media zoals, flipcamera’s, internet, mobiel en GPS.
Werkwijze met de gemeente 1.Bepalen van de doelstelling mbt tot jongeren partcipatie 2.Aansluiten op huidig beleid 3.Opvolging organiseren van de resultaten van jongeren 4.Betrekken scholen 5.Betrekken lokalen actoren zoals wijkcoordinatoren, buurthuizen etc 6.Lesmateriaal op maat; aanpassen aan locale situatie 7.Finaciele ondersteuning 8.Evt evenementen / debatten
Wat routes in 7scenes: Rijwijks, Spoorwijk Den Haaghttp://live.7scenes.com/scene/ Rijswijks, Wateringseveldhttp://live.7scenes.com/scene/ Bonnefanten, Wijk Daalhof Maastrichthttp://live.7scenes.com/nl/scene/ Dongemondhttp://live.7scenes.com/nl/scene/357789