Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De plattegrond.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
NLT Feest zonder katers.
Kwalitatief en kwantitatief verband
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
Een manier om problemen aan te pakken
Disclaimer.
Experimenteel onderzoek
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Masterclass Informatiekunde, Dominicuscollege, Nijmegen
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
LED’s.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Werkgroep Dynamische modellen
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Elwin Savelsbergh Freudenthal Instituut voor Didactiek
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Wat doen NIOO – onderzoekers? Vergaderen Vergaderen Onderzoek doen: meten in de Oosterschelde.
Grootheden en Eenheden
Hogere wiskunde Limieten college week 4
Experimenteel onderzoek
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
In deze PowerPoint bespreken we §1.3 grootheden eenheden apparatuur
Temperatuur en moleculen 4.1 en 4.2
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Natuurwetenschappelijk verslag
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Het opbouwen van een data base
Verkeersgolven Rini van Dongen 50 jaar,.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
PowerPoint presentatie Gemaakt door Marjolein en Charlotte Natuurkunde.
voor familie en vrienden van
Samenvatting Hoofdstuk
Temperatuur Gemaakt door: Linda Rosenbrand & Esther Waalboer
Parametric release Wat is dat?.
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Samenvatting.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Paragraaf 2 Hoofdstuk 1 Australië.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Woordjes leren.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Anders kijken, anders doen
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Oefening met atlas en kaarten
Grootheden en Eenheden
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Hoe maak je een grafiek? Tabellen & Diagrammen.
Hoofdstuk 31 Verbanden - basis. Hoofdstuk 31 Verbanden - basis.
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo René Westra Arjan de Graaf

Dynamische Modellen Modellen: wat zijn het? Modellen worden gebruikt om een situatie, een apparaat, een proces of een deel van de natuur te beschrijven of te tekenen. In een model worden alleen de belangrijkste onderdelen of aspecten weergegeven. Welke onderdelen of aspecten van belang zijn, is afhankelijk van het doel waarvoor het model gemaakt is. Wat niet van belang is, wordt weg-gelaten, evenals de details.  

Dynamische Modellen Modelleren: wat is dat? Het met rekenkundige modellen beschrijven van de werkelijkheid, dus met behulp van formules en getallen. In deze modellen wordt (natuurwetenschappelijke) theorie toegepast om bijvoorbeeld uitkomsten van experimenten te verklaren en te  voorspellen.

Dynamische Modellen Modelleren: waarom? Door modelleren kun je hypothesen testen, ‘onmeetbare hoeveelheden’ schatten en tegenstrijdigheden achterhalen in ons begrip van systemen. Modelleren is als het maken van een cartoon: je maakt er een bepaald stukje theorie of een fenomeen mee duidelijk.

Dynamische Modellen Natuurwetenschappelijke modellen Een model in de natuurwetenschap is een hulpmiddel bij het beschrijven, verklaren en voorspellen van natuurverschijnselen.

Dynamische Modellen Natuurwetenschappelijke modellen Ga bij de figuren hieronder na of het natuurwetenschappelijke modellen zijn. 1 2 4 3

Dynamische Modellen Dynamische modellen: waarom? ”Complexiteit is een van de meest boeiende en fascinerende aspecten van de natuur. Maar om bepaalde waargenomen verschijnselen te begrijpen moeten we een vereenvoudiging maken van die complexiteit en ons concentreren op de hoofdzaken. Vanaf mijn eerste contact met modelleren leerde ik dat complex gedrag tevoorschijn kan komen uit een combinatie van zeer eenvoudige processen. Sindsdien heb ik veel aandacht besteed aan wiskundig modelleren, omdat het mij helpt om ideeën en hypothesen vorm te geven; modellen zijn voor mij een tweede laboratorium. Ze geven mij toegang tot de belangrijkste mechanismen die spelen in een waargenomen biologisch verschijnsel. En deze nauwe wisselwerking tussen theorie en experiment is ook een opwindende manier om hypothesen te testen en te valideren.” Dr. Sophie Rabouille NIOO Yerseke

Dynamische Modellen Dynamische modellen: wanneer? Dynamische modellen worden gebruikt om allerlei veranderingsprocessen te onderzoeken en om met behulp van rekenregels te berekenen hoe de verschillende grootheden in zo'n proces veranderen in de loop van de tijd en in verschillende omstandigheden. Ze worden vooral gebruikt bij complexe veranderingsprocessen zoals op het gebied van weer en klimaat, overstroming, populatie, economie, etc.

Dynamische Modellen Dynamische modellen: hoe gaat dat rekenen? Een grootheid is iets dat je kunt meten, bijvoorbeeld lengte of temperatuur of massa, of aantal mensen, enzovoort. Een eenheid is de maat waarin je de grootheid uitdrukt, dus bijvoorbeeld: bij lengte: m, mm of km bij temperatuur: graad Celsius of graad Kelvin bij massa: kg of g of mg bij aantal mensen: geen aparte eenheid.

Dynamische Modellen Dynamische modellen: hoe gaat dat rekenen? Stel dat je wilt berekenen waar een afgeschoten kogel neerkomt. Je kunt dan de grootheid afstand berekenen met behulp van rekenregels (formules) van de kogelbaan: een parabool. Probeer eens verschillende mogelijkheden uit. Achter de applet die je ziet, zitten formules verstopt van het type: x = v0 · cos(α) · t en y = v0 · sin(α) · t – 0,5gt2. Waarbij v0 = beginsnelheid (m/s), α = hoek van uitschot , g = zwaartekrachtversnelling en t = tijd (s).

Dynamische Modellen Dynamische modellen: wat is het nut van dat rekenen? Op een crime scene worden soms kogels gevonden: in muren, bomen, of mensen. Deze worden heel nauwkeurig verzameld. De positie van de vondsten wordt gefotografeerd. Met berekeningen kan nu de weg van elke kogel worden bepaald, zodat je weet vanuit welke hoek en van welke afstand die werd afgevuurd.

Dynamische Modellen Dynamische modellen: wanneer gebruik je de computer? De computer wordt gebruikt om met de rekenregels van het model de vaak ingewikkelde veranderingen van grootheden in kleine stapjes te berekenen.

Dynamische Modellen Dynamische modellen: wat is een grafisch computermodel? Een grafisch model wordt gebouwd aan de hand van grafische symbolen: grootheden, variabelen en parameters of constanten.

Dynamische modellen Computermodelleren: een proces Bouwen Model Resultaten Ontwerpen Testen Ideeën

Computermodelleren: een proces albedo ~ 0.33 ±0.05 warmtecap. ~ … Wiskundig model Schatten Doorrekenen Formaliseren Fysisch model Resultaten Vereenvoudigen Interpreteren Probleem definiëren Waarom gaat het smelten steeds harder? Toetsen aan experiment Analyseren Intrigerend verschijnsel

Computermodelleren: The proof of the pudding is the eating…

Petfles: toetsbare voorspellingen Je wilt uitzoeken hoe snel een lekke petfles leegloopt. Hoe groot maak je de uitstroomopening (het lek)? Hoeveel water doe je er in? Modelleren Meten aan een petfles Afwijkingen interpreteren

Dynamische Modellen Leerdoelen Je moet: 1. (eenvoudige) dynamische modellen kunnen maken in het grafische modelleerprogramma Powersim. 2. variabelen in een model kunnen aanpassen en onderzoeken welk effect dit heeft. 3. delen van een model kunnen veranderen om zodoende de realiteit beter te beschrijven. 4. de uitkomsten van complexere modellen kunnen interpreteren en kunnen onderzoeken in hoeverre het model een werkelijkheid goed beschrijft. 5. ervaren en inzien dat je met dynamische modellen allerlei veranderingsprocessen kunt onderzoeken en verwachtingen kunt berekenen.