Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Inschrijven - stroomdiagram
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Werken met de BaSO-fiche
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Vrije-CLB-Koepel vzw VERGADERING ivm DOCUMENTATIE en INFORMATIEVERSTREKKING Brugge 23 oktober 09.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Handelingsgericht samenwerken
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs
Kunstonderwijs op maat
Overgang basis naar secundair
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Curriculumdifferentiatie
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Nuttige ervaring.
Aan de slag met spijbelrapporten
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs
Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs
Gebruik inschrijvingsregister.
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Inschrijven - stroomdiagram
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs SO 14 december 2018
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs
Modernisering Secundair Onderwijs
Startdatum modernisering
Flexibele leertrajecten
Zomerschool TCC 2019.
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014

Verloop Toelichting regelgeving Filmpje ‘Proeftuinen 8: leren op maat’ http://www.youtube.com/watch?v=DIGISKgl6lA Flexibele trajecten in het GO!

Toelichting regelgeving Beleidsruimte benutten: omgaan met lessentabellen en leerplannen Maatregelen voor individuele leerlingen met specifieke leerbehoeftes binnen een zorgcontext (sticordi) Maatregelen voor individuele leerlingen of leerlingengroepen binnen een talenten- en competentiecontext

Omgaan met lessentabellen en leerplannen 1 Omgaan met lessentabellen en leerplannen Leerplanrealisatie Lessentabellen/lessenroosters Invulling van het keuzegedeelte en complementair gedeelte Horizontale en verticale samenzettingen E-leren

2 Maatregelen voor individuele leerlingen met specifieke leerbehoeftes binnen een zorgcontext (sticordi) Maatregelen voor zieke kinderen en leerlingen met een handicap Vrijstellingen om te kunnen inspelen op specifieke onderwijsbehoeften van de leerling Vrijstellingen voor leerlingen die al geslaagd zijn voor bepaalde onderdelen binnen het secundair onderwijs Afwijking op toelatingsvoorwaarden tot het 2e leerjaar van een graad Bij uitbreiding Uitstellen van de studiebekrachtiging tot het einde van de graad voor alle leerlingen van een structuuronderdeel

Maatregelen voor zieke kinderen en leerlingen met een handicap Spreiding van het lessenprogramma: leerjaar over 2 schooljaren of graad over drie schooljaren Vrijstelling voor vakken, mits vervangende activiteiten Voor GON-leerlingen: vrijstelling voor vakken, mits vervangende activiteiten SO 64 SO/2005/04

2b Vrijstellingen om te kunnen inspelen op specifieke onderwijsbehoeften (1) Voorwaarden: 1 specifieke onderwijsbehoeften omwille van: leerstoornissen (handelingsgerichte diagnostiek CLB) of hoogbegaafdheid (handelingsgerichte diagnostiek CLB) tijdelijke leermoeilijkheden of leerachterstanden, bijv.: verandering van studierichting instroom vanuit OKAN overkomst uit ander landsgedeelte, buitenland … gunstige beslissing van toelatings- of begeleidende klassenraad akkoord van de betrokken personen SO 64 SO/2005/04

Vrijstellingen om te kunnen inspelen op specifieke onderwijsbehoeften (2) In voorkomend geval: klassenraad bestaat uit alle leden van het betreffende structuuronderdeel vrijstelling enkel betrekking op vakonderdelen, activiteiten of doelen, maar niet op volledige vakken de klassenraad bepaalt het pakket zodat de studiebelasting voor elke leerling gelijk blijft; eigenheid van het structuuronderdeel mag niet aangetast worden individuele vrijstellingen en vervangingen worden vastgelegd en gemotiveerd in het leerlingendossier Eén uitzondering: vrijstelling voor één of meer volledige vakken is wél toegelaten indien de vrijgekomen uren worden besteed aan Nederlands

2c Vrijstellingen voor leerlingen die al geslaagd zijn voor bepaalde onderdelen Doelgroep: leerlingen die overzitten in dezelfde studierichting leerlingen die overzitten in een andere studierichting leerlingen die niet overzitten, maar van studierichting veranderen ex-OKAN leerlingen Voorwaarden: de leerling is eerder geslaagd voor die programmaonderdelen (EVK – EVC) gunstige beslissing van de klassenraad het saldo van de studiebelasting blijft gelijk

2d Afwijking op toelatingsvoorwaarden tot het 2e leerjaar van een graad (1) Een leerling die in het onderliggend jaar tekorten heeft voor bepaalde programmaonderdelen kan toch toegelaten worden tot het 2e leerjaar. Voorwaarden: principiële beslissing van het schoolbestuur (RvB) beslissing van de toelatingsklassenraad 2e leerjaar, na overleg met de delibererende klassenraad van het 1e leerjaar

Afwijking op toelatingsvoorwaarden tot het 2e leerjaar van een graad (2) In voorkomend geval gelden volgende uitzonderlijke modaliteiten: volledige toelatingsklassenraad tekorten van het 1e leerjaar moeten vóór het einde van het 2e leerjaar weggewerkt worden (remediëring, bijkomende opdrachten …) in het eerste leerjaar wordt een attest van regelmatige lesbijwoning uitgereikt als de leerling overstapt naar een structuuronderdeel (zelfde of andere school) waar van deze afwijkingsmogelijkheid geen gebruikgemaakt wordt: toch een oriënteringsattest met behoud van mogelijkheden tot beroep indien het geval: + getuigschrift basisonderwijs

2e Uitstellen van de studiebekrachtiging tot het einde van de graad voor alle leerlingen van een structuuronderdeel Delibererende klassenraad wordt uitgesteld tot einde 2e jaar graad. Voorwaarden: principiële beslissing van het schoolbestuur (RvB) vóór het begin van het schooljaar van toepassing op alle leerlingen van het structuuronderdeel In voorkomend geval: attest 1e leerjaar wordt vervangen door attest van regelmatige lesbijwoning tekorten van het 1e leerjaar moeten vóór het einde van het 2e leerjaar weggewerkt worden (remediëring, bijkomende opdrachten …) voor een leerling die overstapt naar een structuuronderdeel waar deze regeling niet geldt wordt een oriënteringsattest toegekend

3 Maatregelen voor individuele leerlingen of leerlingengroepen binnen een talenten- en competentiecontext Topsporters Leerlingen met uitzonderlijk artistieke talenten (topcultuur) Leerlingen in Se-n-Se-opleidingen: EVC spreiding Leerlingen die bepaalde opleidingsonderdelen in het hoger onderwijs volgen Leerlingen die een bijkomende kwalificatie in het SO willen behalen

Vragen?

Filmpje ‘Proeftuinen 8: leren op maat’ Bekijk volgend filmpje http://www.youtube.com/watch?v=DIGISKgl6lA met volgende vragen in het achterhoofd: welke randvoorwaarden zijn in deze school aanwezig opdat de pedagogisch-didactische en organisatorische benadering mogelijk wordt? welke regelgeving herken je?

Flexibele trajecten in het GO! Sensibilisering: o.a. codi’s, vervolgcoaches OKAN, 3 scholengemeenschappen, directeurs CLB … Werkgroep hervorming SO: implementatie in 15-tal scholen