De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs
AGODI-academie Schooljaar

2 Inleiding Stappen in de schoolloopbaan en hun administratieve gevolgen
Toepassingsgebied van deze cursus = voltijds SO + OV4 BuSO (grotendeels) Edulex mail/

3 Doelstellingen Informeren & samenwerken = vlottere administratie
Aandacht voor knelpunten en onduidelijkheden Nieuwigheden toelichten

4 Mijn Onderwijs Wat is Mijn Onderwijs? Wat vind je op Mijn Onderwijs?
16/02/2019 Mijn Onderwijs Wat is Mijn Onderwijs? Een persoonlijke en beveiligde website die in het leven werd geroepen in het kader van RADICAAL DIGITAAL. Wat vind je op Mijn Onderwijs? Gegevens en informatie over en voor je onderwijsinstelling (bv: verschillende dienstbrieven, feedbackrapporten over inschrijvingsgegevens leerlingen, verslagen verificatie,…); ABC-cursus

5 Mijn Onderwijs Belangrijk:
16/02/2019 Mijn Onderwijs De contactpersoon van je schoolbeheerteam, werkstation en verificatieteam; Cijfergegevens over de school: databundels, dataloep… Belangrijk: Directeur heeft automatisch rechten tot Mijn Onderwijs en kan rechten aan anderen toekennen. Het is van belang dat naast het personeelssecretariaat ook het leerlingensecretariaat rechten heeft! ABC-cursus

6 Inhoud Inschrijvingsrecht Toelatings- en overgangsvoorwaarden
Modernisering secundair onderwijs Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Tijdens het schooljaar Afwezigheden Tucht Studiebewijzen

7 I. Inschrijvingsrecht

8 Beginselen Iedere leerling principieel recht op inschrijving.
Leerlingen zonder wettig verblijf. Akkoord met pedagogisch project en schoolreglement, ook bij wijzigingen. Voldoen aan toelatingsvoorwaarden op dag instap (of bij beslissing TKR). Inschrijvingsregister per bepaalde capaciteit. Vraag tot inschrijving: twee mogelijke antwoorden: Gerealiseerde inschrijving Niet-gerealiseerde inschrijving

9 Beginselen Eerste jaar Hogere jaren Weigeren = digitaal aanmelden
Uitzonderlijk: afwijking via CLR In capaciteitsgebied = digitaal aanmelden Antwerpen, Brussel, Gent Volgens centrale tijdslijn Aanmelden van 01/04/2019 t/m 26/04/2019 Inschrijven vanaf 29/05/2019 Chronologie respecteren t/m 5de schooldag oktober Hogere jaren Vanaf eerste schooldag na paasvakantie

10 Beginselen Aanmelden: Is kenbaar maken van intentie tot inschrijven.
Ordening volgens ordeningscriteria: Voorrangsgroepen Ordeningscriteria Schoolkeuze (combinatie met toeval) Toeval Vanaf inschrijvingen voor schooljaar : Vast standaardalgoritme.

11 Beginselen Schoolloopbaan in principe gegarandeerd:
Uitschrijving in bepaalde gevallen mogelijk Leerling mag vrij overstappen Kan worden geweigerd als capaciteit is bereikt Nooit weigeren als overstap noodzakelijk is voor voortgang leerproces Dubbele inschrijvingen: Latere inschrijving overschrijft eerdere Raadplegen in Discimus.

12 Capaciteit Verplicht bij aanmelden Kan op verschillende niveaus:
1ste jaar: 1A, 1B of 1A/1B Brussel: school, VPL, AG of combinatie AG Is totaal aantal leerlingen mogelijk volgens schoolbestuur. Bepalen voor begin aanmeldingen. Verhogen steeds mogelijk, verlagen niet.

13 Volzet verklaren Hogere jaren in Vlaanderen: volzet verklaren.
Vanaf dan: elke bijkomende inschrijving weigeren. Niveaus: school, VPL, AG of combinatie AG. Opheffen mogelijk. Chronologie respecteren t/m 5de schooldag oktober.

14 Voorrang Sommige groepen leerlingen kunnen of moeten voorrang krijgen.
Enkel in het eerste jaar in Vlaanderen. In principe verplicht. Verschillende voorrangsgroepen in volgorde: Leerlingen van dezelfde leefentiteit als reeds ingeschreven leerlingen Voorrang voor kinderen van personeelsleden

15 Voorrang Verschillende voorrangsgroepen in volgorde
Voorrang Nederlands in BHG (ook hogere jaren) Leerlingen met ten minste één ouder die het Nederlands voldoende machtig is Aantonen 65% Leerlingen die 9 jaar Nederlandstalig basisonderwijs hebben gevolgd (en niet in vorige voorrangsgroep) 15%

16 Voorrang Verschillende voorrangsgroepen in volgorde
Voorrang voor ondervertegenwoordigde groepen: Max. 20% Voorstel Lokaal Overlegplatform (LOP) Buiten LOP: school Meldingsplicht Voorafgaand advies Commissie Leerlingenrechten (CLR) mogelijk Scholen kunnen zelf hun percentage bepalen.

17 Weigeringen Leerlingen kunnen slechts in beperkt aantal gevallen worden geweigerd Leerling voldoet niet aan toelatingsvoorwaarden Alternerend schoollopen (verplicht om te weigeren) Capaciteit wordt overschreden (verplicht om te weigeren) Consequent toepassen School kan hier soms van afwijken Leerlingen geplaatst door jeugdrechter (semi-) interne in een (semi-)internaat verbonden aan de school Leerlingen in een voorziening van residentiële opvang Leerlingen die terugkeren naar hun BuSO-school waar ze in het lopende of het voorafgaande schooljaar ingeschreven waren (verplicht) Kinderen van dezelfde leefeenheid in hetzelfde capaciteitsniveau in het eerste jaar NIET in structuuronderdelen met minimumpakket

18 Weigeringen Leerlingen kunnen slechts in beperkt aantal gevallen worden geweigerd: Leerling is tijdens het lopende, het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar definitief uitgesloten. Leerling is elders definitief uitgesloten (mits afspraken binnen het LOP).

19 Procedure inschrijvingsrecht
Inschrijvingsregister met gerealiseerde en niet- gerealiseerde inschrijvingen. (Ouders van) leerlingen die werden geweigerd: binnen vier dagen aangetekend of tegen afgiftebewijs een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving. In sommige gevallen automatisch bemiddeling LOP, kan altijd op vraag van ouders. Klacht tegen weigering mogelijk bij CLR.

20 Commissie inzake Leerlingenrechten
Behandelt klachten over weigeringen. Beoordeling aanmeldingsprocedures. Bestaat uit zes leden en een voorzitter. Termijn van 30 schooldagen na vaststelling van betwiste feiten om klacht in te dienen. Bij klacht mogen ouders en school hun versie van de feiten (komen) toelichten. CLR soms automatisch ingeschakeld na bemiddeling LOP (weigering elders uitgesloten leerlingen).

21 Inschrijvingsregister
Toekomst: integratie in schoolsoftware Omzendbrief SO/2012/03 Acht verschillende modellen Modellen bevatten minimaal vereiste gegevens Elektronisch of op papier Drie delen: Capaciteitenblad Leerlingenfiche Registerblad Leeswijzer

22 II. Toelatings- en overgangsvoorwaarden

23 Wat gebeurt er in Discimus?
Opvragen van ontbrekende rijksregister- en BIS-nummers Geen koppeling van gegevens door eventuele foutieve registraties. Uitwisselen van behaalde studiebewijzen Raadplegen van studiebewijzen en clausuleringen die door andere scholen werden geregistreerd. Getuigschriften basisonderwijs niet meer op papier opvragen. Uitwisselen van feedback over bepaalde toelatingsvoorwaarden in Discimus Meedelen van het resultaat (bv: in orde, medisch attest,...). Tijdens het schooljaar operationeel.

24 Algemene principes Met welk attest houden we rekening?
Oriënteringsattest van onmiddellijk lager leerjaar Uitzonderingen: bv: oriënteringsattest van hetzelfde leerjaar BSO naar ASO, TSO, KSO BVLJ naar 2de leerjaar 1ste graad Steeds meest gunstige.

25 Algemene principes Toelatingsklassenraad Recht op overzitten primeert.
Beslissen over al dan niet toelaten van de leerling Motiveringsplicht Beslissing uiterlijk op 10 september (of binnen de 5 lesdagen indien lesbijwoning na 10 september) Verandering van school: beslissing wordt overgenomen Recht op overzitten primeert. Bij verandering van school in de loop van het schooljaar wordt de gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad overgedragen naar de nieuwe school, tenzij kennelijk blijkt dat deze gunstige beslissing werd verkregen zonder dat de leerling het oogmerk had om in de desbetreffende school daadwerkelijk en regelmatig de lessen te volgen. In dat laatste geval zal de toelatingsklassenraad van de nieuwe school bevoegd zijn om zelf een beslissing te nemen. case lln uit niet-Vlaamse school, negatieve beslissing van TKR, lln zoekt andere school, volgens Marc moet zij negatieve beslissing niet meenemen/melden aan nieuwe school

26 Algemene principes Overstap vanuit niet-Vlaamse onderwijsinstelling of OKAN Beslissing van de toelatingsklassenraad over de regelmatigheid van de leerling. Binnen de 25 lesdagen na start effectieve lesbijwoning Uit OKAN: rekening houden met advies klassenraad onthaaljaar. Opheffen van de beperkingen die voortvloeien uit een attest B of attest C.

27 Algemene principes Overgaan met tekorten
Overgaan met tekorten in het 1ste leerjaar van een graad Doel Inspelen op specifieke onderwijskundige of organisatorische noden Individuele leertrajecten aanbieden Enkel mogelijk mits Gunstige beslissing toelatingsklassenraad (GBTKR) Overleg met de delibererende klassenraad (DKR) Na eerste leerjaar bij overgaan met tekorten: attest van regelmatige lesbijwoning (ARL) Overzitten met een ARL is niet mogelijk Individuele beslissingen

28 Algemene principes Einde tweede leerjaar bij overgaan met tekorten:
Leerling geslaagd in 2de leerjaar A- of B-attest van het 2de leerjaar Uitreiken (studie)getuigschrift of diploma Ev. uitreiken van getuigschrift basisonderwijs Leerling niet geslaagd in 2de leerjaar C-attest van het 2de leerjaar Tekorten weggewerkt: A-attest van het 1ste leerjaar. Tekorten niet weggewerkt: recht op overzitten Leerling stapt uit systeem DKR van 1ste leerjaar neemt beslissing op het einde van het tweede leerjaar van de eerste graad wordt aan elke leerling, voor zover hij het nog niet in zijn bezit heeft, een getuigschrift van het basisonderwijs uitgereikt indien de leerling dat tweede leerjaar van de eerste graad met vrucht heeft beëindigd.

29 Algemene principes Uitstel deliberatie op het einde van een graad
Over deze regeling wordt beslist vóór de start van het schooljaar. Ze is van toepassing op alle leerlingen van een bepaald structuuronderdeel tijdens een bepaald schooljaar. M.a.w. beslissing in groep. Na eerste leerjaar bij uitstel deliberatie op het einde van een graad attest van regelmatige lesbijwoning (ARL) Overzitten met een ARL is niet mogelijk.

30 Algemene principes Einde tweede leerjaar: bij uitstel deliberatie op het einde van een graad Leerling geslaagd in 2de leerjaar A- of B-attest van het 2de leerjaar Uitreiken (studie)getuigschrift of diploma Ev. uitreiken van getuigschrift basisonderwijs Leerling niet geslaagd in 2de leerjaar C-attest van het 2de leerjaar Leerling stapt uit systeem DKR van 1ste leerjaar neemt beslissing op het einde van het tweede leerjaar van de eerste graad of van het beroepsvoorbereidend leerjaar wordt aan elke leerling, voor zover hij het nog niet in zijn bezit heeft, een getuigschrift van het basisonderwijs uitgereikt indien de leerling dat tweede leerjaar van de eerste graad met vrucht heeft beëindigd.

31 Proces-verbaal Na het 1e jaar: ARL
Bij overgang met tekorten/uitstel deliberatie einde graad Overstap buiten systeem: Lijn schrappen en beslissing bij addendum vastleggen Bij overgang met tekorten Leerling is niet geslaagd in 2de jaar, maar wel in 1ste jaar C-attest op PV 2de jaar (op datum beslissing) A-attest op PV 1ste jaar (op datum beslissing) Bijkomende vermelding ‘systeem overstap naar het hoger leerjaar met tekorten in het onderliggend leerjaar’

32 Algemene principes Uitgezonderd 1e lj A en 1e lj B en 3e lj 3e gr Thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige BSO Overstap vanuit BuSO (OV1, OV2 en OV3) naar voltijds gewoon secundair onderwijs  Overleg tussen de klassenraad, het CLB en de ouders Gemeenschappelijk curriculum: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad uiterlijk 60 kalenderdagen na de effectieve start van de regelmatige lesbijwoning Overstap vanuit BuSO (OV1, OV2 en OV3) naar OV4 Beslissing van de toelatingsklassenraad over de regelmatigheid van de leerling. Binnen de 10 lesdagen na start effectieve lesbijwoning.

33 Algemene principes Examencommissie Huisonderwijs Leeftijd
Slagen in een structuuronderdeel = oriënteringsattest A voor dat structuuronderdeel. Zonder jaarverlies mogelijk. Huisonderwijs Niet in aanmerking genomen bij de toepassing van de toelatings- en overgangsvoorwaarden. Leeftijd Maximumleeftijd: 25 jaar. Uitzonderingen in bepaalde structuuronderdelen. Uitzondering: De derde leerjaren van de derde graad, nl. de voorbereidende jaren op het hoger onderwijs, de Se-n-Se, de specialisatiejaren, het naamloos leerjaar en volgende opleidingen van de derde graad TSO : - optiektechnieken - orthopedietechnieken - tandtechnieken; OV4 Okan Leerlingen die tijdens het schooljaar voltijds gewoon secundair onderwijs hebben gevolgd en vanaf het schooljaar hun secundaire studies verderzetten 

34 Bijkomende toelatingsvoorwaarden
Topsportstatuut/topcultuurstatuut. Geschiktheidsproeven: Ballet, modern ballet, dans, muziek, woordkunst-drama. Eénmalig en geldt voor de duur van de opleiding. Medische geschiktheid: Voeding Moet niet meer opgevraagd worden = geen controle. Specifieke richtingen

35 Bijkomende toelatingsvoorwaarden
Integrale veiligheid en veiligheidsberoepen: Uittreksel strafregister of gelijkwaardig. Niet veroordeeld, zelfs niet met uitstel. Een identiteitsdocument. Onderdaan van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland. = zijn hoofdverblijfplaats.  Periode: Beperkt tot 2 kalenderjaren. Strafregister: Uit dat document, dat niet ouder mag zijn dan 6 maanden, moet blijken dat de leerling niet veroordeeld is, zelfs niet met uitstel, tot enige correctionele of criminele straf, zoals bedoeld in artikel 7 van het Strafwetboek of tot een gelijkaardige straf in het buitenland, behoudens veroordelingen wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer. Bij overzitten is een nieuw uittreksel vereist; Periode: Tussen de allereerste les van de opleiding tot het behalen van het algemeen bekwaamheidsattest bewakingsagent en het laatste examen van die opleiding is beperkt tot 2 kalenderjaren. 

36 Overgangsvoorwaarden
Bij overgang naar andere studierichting, niet naar andere school Toelatingsvoorwaarden blijven gelden Per jaar en per onderwijsvorm: tot welke datum + evt. bijkomende voorwaarden Latere datum: afwijken met een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad Hogere jaren: op basis van ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen

37 OKAN Omzendbrief SO 75 Toelatingsvoorwaarden: Leeftijdsvoorwaarde.
Een nieuwkomer zijn. Niet het Nederlands als thuistaal of moedertaal hebben. De onderwijstaal onvoldoende beheersen om met goed gevolg de lessen te kunnen volgen. Maximaal negen maanden ingeschreven zijn in een onderwijsinstelling met het Nederlands als onderwijstaal. Bestaat ook in dbso: okan-dbso (SO/2008/08)

38 OKAN Leerlingen: voldoen aan leeftijdsvoorwaarden + verblijven in een asielcentrum: voldoen van rechtswege Afwijkingsmogelijkheden: Leeftijd Nieuwkomer Maximaal negen maanden ingeschreven zijn in een onderwijsinstelling met het Nederlands als onderwijstaal Bevoegdheid om af te wijken: bij de TKR (meldingsplicht in Discimus)

39 Opleidingen duaal Specifieke omzendbrief: SO/2016/02
Vanaf : organiek, niet meer proefproject. Duaal = leren op de werkvloer. Een schoolcomponent. Een werkplekcomponent. Toelatings- en overgangsvoorwaarden + bijkomende voorwaarden: Wijken voor bepaalde opleidingen af van de omzendbrief SO 64. Getuigschrift 2e graad OF Toelatingsklassenraad + voldaan aan voltijdse leerplicht. Andere vormen van leren op de werkvloer: deeltijds, leerlingenstages,…. Bv: Medische geschiktheidsverklaring binnenvaart en beperkte kustvaart duaal bouwplaatsmachinist duaal logistiek duaal dakwerker duaal Bv: Kinderbegeleider duaal (medisch attest, uittreksel strafregister, attest kennis van het levensreddend handelen, minimum 18 jaar oud zijn)

40 III. Modernisering secundair onderwijs

41 Nieuw model Vanaf 1 september 2019 Matrix
8 studiedomeinen, finaliteiten en behoud van onderwijsvormen in 2e en 3e graad SO Getrapte (gerichte) studiekeuze. Doel: Doorstromen HO Doorstromen arbeidsmarkt Beiden Opstroomoptie: uit de b-stroom kunnen geraken (van rechtswege zonder een jaar te verliezen)

42 Studieaanbod Verschil met nu: Studieaanbod:
1A en 1B; 2de leerjaar A 2de leerjaar B Verschil met nu: Invoering pakketten binnen de basisopties. Afschaffen beroepenvelden en vervanging door basisopties. Invoering “opstroomoptie”. Combinatie van 3 pakketten binnen basisoptie 2B mogelijk, nu slechts combinatie van 2 beroepenvelden in BVL. Schema! Opstroomoptie: uit de b-stroom kunnen geraken (van rechtswege zonder een jaar te verliezen)

43 Eerste graad Toegang tot SO aangepast.
2 soorten getuigschriften basisonderwijs: 1A 1B Leeftijden blijven bestaan. Verschil met nu: Instroom vanuit basisonderwijs is strikt afgelijnd. Alleen met getuigschrift basisonderwijs naar A-stroom. Instroom 1A op basis van screening bestaat niet meer. Tijdens schooljaar van 1 B naar 1 A: niet mogelijk! Verplichting 1A en 1B Kan niet meer: naar 1A obv screening Je kan wel van 1A naar 1 B niet omgekeerd!!! Overgangsdatum afgeschaft Het schema? Buitenland/ex-okan/flexibele leertrajecten blijven bestaan.

44 Naar de tweede graad Instroom vanuit de opstroomoptie naar de 2e graad van de A-stroom Van rechtswege. Instroom vanuit 2B naar de 2e graad van de A-stroom Toelatingsklassenraad. Verplichting 1A en 1B Kan niet meer: naar 1A obv screening Je kan wel van 1A naar 1 B niet omgekeerd!!! Overgangsdatum afgeschaft Het schema? Buitenland/ex-okan/flexibele leertrajecten blijven bestaan.

45 Studiebekrachtiging A, B en C-attest blijven bestaan.
Geen B-attest in het eerste jaar A en B Invoering met het A-attest met verplichte remediëring op het einde van 1 A en 1 B – remediëring is een recht en plicht ongeacht school van inschrijving. Invoering van een A-attest met beperkingen naar basisopties en/of pakketten op einde van 1A en 1B. Clausulering basisoptie en pakketen

46 Studiebekrachtiging C-attest alleen in “uitzonderlijke” gevallen in het eerste jaar A en B. Uitgestelde beslissing mogelijk maar “ondersteuning” door de school. Overzitten: C-attest: altijd A-attest zonder beperkingen Enkel in andere onderverdelingen mits advies CLB A-attest met beperkingen: mits gunstig advies van DBKR EN advies CLB. Clausulering basisoptie en pakketen

47 IV. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

48 Inschrijving leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Onverkort inschrijvingsrecht: Leerlingen zonder verslag Leerlingen met gemotiveerd verslag of GON-leerlingen Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Leerlingen met verslag buitengewoon onderwijs Meldingsplicht Afweging redelijke aanpassingen Gemeenschappelijk curriculum Individueel aangepast curriculum (IAC) Aanpassingen redelijk  inschrijven Aanpassingen niet redelijk  niet-gerealiseerde inschrijving Termijn van 60 kalenderdagen Discimus: reden van uitschrijving (ontbinding)

49 Inschrijving leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Wijzigende nood aan aanpassingen tijdens schoolloopbaan Leerling krijgt verslag in loop van schoolloopbaan Afweging redelijke aanpassingen IAC Aanpassingen niet redelijk: ontbinden vanaf daaropvolgend schooljaar

50 Individueel aangepast curriculum (IAC)
In het gewoon onderwijs. Verslag ter beschikking: Type + OV Voorwaarden: Verslag dat toegang geeft tot buitengewoon onderwijs Beantwoorden aan toelatingsvoorwaarden eerste jaar Na afweging redelijke aanpassingen Attest van verworven bekwaamheden Heel uitzonderlijk reguliere studiebekrachtiging: inspectie

51 V. Tijdens het schooljaar

52 Leerlingenkenmerken Opleidingsniveau moeder Thuistaal Schooltoelage
In Discimus: uitwisselen van beide kenmerken. Verklaring op eer: Uitzonderlijk opvragen (bv: okan-leerlingen) Schooltoelage Buurt Thuislozen en trekkende bevolking Jaarlijks opvragen rond de teldatum. Uitzondering voor Roma’s.

53 Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH)
Wegens ziekte, ongeval of moederschapsverlof Niet-chronisch ziek: Wachttijd doorlopen. Chronisch ziek: dus vanaf 1ste halve dag afwezigheid kan TOAH opgestart worden. Verplicht: Schoolreglement Ouders informeren Schema: zie bundel Niet-chronisch: 21 kalenderdagen ononderbroken afwezig op school Let op: wachttijd geldt niet bij: -herval binnen de 3 maand (juli en augustus tellen niet mee) -verlenging Chronisch : een ziekte waarvoor een continue of repetitieve behandeling van minstens 6 maanden noodzakelijk is): één aanvraag kan gelden voor max. één schooljaar.

54 Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH)
Voorwaarden Leerlingenrecht binnen de 10 km van de school. Enkel voor regelmatige leerlingen. Bepaalde leerjaren uitgesloten. Documenten ter beschikking van verificatie 2 zendingen via Edison naar SBT voor leerling die TOAH krijgt (=melding). Let op begindatum! naar werkstation voor leerkracht die TOAH geeft. moet in overleg CLB-arts en wordt vaak vergeten of niet gedaan

55 Flexibele leertrajecten: vrijstellingen
Bijkomende kwalificatie behalen Onderdelen Se-n-Se Leerling is al geslaagd Hoogbegaafdheid, leermoeilijkheden of leerachterstanden Ziekte of ongeval Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Uitzonderlijke artistieke of sportieve talenten

56 Flexibele leertrajecten: Spreiding lesprogramma - uitstel deliberatie
Opleiding Se-n-Se over het dubbele van de gebruikelijke studieduur Opleiding verpleegkunde HBO over het dubbele van de gebruikelijke studieduur Dubbele van de gebruikelijke studieduur voor zieke leerlingen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Uitstel deliberatie tot einde graad Overgaan met tekorten

57 VI. Afwezigheden

58 Afwezigheden Omzendbrieven SO/2005/04 en SO 70
Een leerling is regelmatig als hij: Voldoet aan de toelatingsvoorwaarden. De vorming werkelijk en regelmatig volgt (uitgezonderd gewettigde afwezigheid). Minderjarigen in Vlaanderen gedomicilieerd: Controle op de leerplicht en in- en uitschrijvingen.

59 Afwezigheden Tegenover gewettigde afwezigheden = verantwoordings- stukken In Discimus: Systeem van codes om afwezigheden te registreren (zo snel mogelijk). Uitwisselen en raadplegen van aan- en afwezigheids- gegevens. Codes B, Z, C, K en F raadplegen van nieuwe leerlingen tijdens het schooljaar. Discimus: 2 keer registeren in pakket (bv: wisad en smartschool) Het is belangrijk dat AgODi  onmiddellijk verwittigd wordt als een school/centra wijzigt van schoolsoftwareleverancier:

60 Afwezigheden Het aspect zorg: Drie soorten afwezigheden:
Veel aandacht naar de administratieve controle van afwezigheden. Rol van de secretariaatsmedewerkers belangrijk: de eersten die contact hebben met de leerlingen. Drie soorten afwezigheden: Van rechtswege gewettigd. Door de school gewettigd. Problematische afwezigheden. Artikel De Morgen: Hoe minder B-codes – hoe minder slaagkansen. Het aspect zorg: de pedagogische begeleidingsdiensten menen dat er nu te veel aandacht gaat naar de administratieve controle van afwezigheden. De secretariaatsmedewerkers zijn eigenlijk de eersten die contact hebben met de leerlingen, en het is een aspect van de zorg die nu verloren gaat omdat ze enkel administratief controleren.

61 Van rechtswege gewettigde afwezigheden
Afwezigheid om medische redenen Schriftelijke verklaring van ouders (code Z) Maximaal drie opeenvolgende kalenderdagen Maximaal vier keer per schooljaar Medisch attest (code D) Langer dan drie opeenvolgende kalenderdagen Al minstens vier maal verklaring van ouders Altijd nodig in examenperiodes Tijdens andere evaluatiemomenten dan examenperiodes (beslissing van de school) Sommige medische attesten zijn twijfelachtig (zie verder) Moederschapsverlof (code J) 1 week vóór, 9 weken na bevalling

62 Van rechtswege gewettigde afwezigheden
Afwezigheden ten gevolge van topsportconvenant (code C) Afwezigheden ten gevolge van topcultuurstatuut (code C) Afwezigheid in studiegebied ballet (code C) Overige van rechtswege gewettigde afwezigheden (code R) Bijwonen begrafenis of huwelijk van bloedverwant Bijwonen familieraad Dagvaarding rechtbank Onbereikbaarheid school door overmacht Maatregelen bijzondere jeugdzorg of jeugdbescherming Religieuze feestdagen Proeven examencommissie Activiteiten studenten- en leerlingenkoepelverenigingen

63 Van rechtswege gewettigde afwezigheden
Afwezigheid als gevolg van definitieve uitsluiting als tuchtmaatregel code T Afwezigheid als gevolg van tijdelijke uitsluiting als tuchtmaatregel code U Afwezigheid als gevolg van preventieve schorsing als tuchtmaatregel code Y Aanwezig in de school – aanwezig zetten in de aanwezigheidsregisters

64 Door de school gewettigde afwezigheden
Beslissing ligt bij de school Geen beroep mogelijk Geen appreciatierecht voor inspectie en verificatie Wel controle op correct gebruik codes. Afwezigheden door het niet ingeschreven zijn in een school (late inschrijvingen)

65 Door de school gewettigde afwezigheden
Afwezigheden door het niet volgen van het lesprogramma tijdens een bepaalde periode Overlijden bloedverwant (code Q) Sportieve of culturele manifestatie (code P) Time-out programma (code O) Buitenlandse reis ouders o.w.v. professionele reden (code P) Tijdelijk volgen hoger onderwijs (code P) Stages: code W Niet aanwezig op stage -> afwezigheidscode Afwezigheden door revalidatie tijdens de lesuren code H

66 Problematische afwezigheden (PA)
Geregistreerd met code B Afwezigheden die niet kunnen worden verantwoord Twijfelachtige medische attesten: ‘Dixit-attest’ Attest geantedateerd of datum vervalst Reden los van medische toestand leerling School verantwoordelijk voor begeleiding leerling: ‘Van bij de eerste registratie in contact treden met ouders Vanaf 5 B-codes CLB inschakelen en begeleidingsdossier opmaken 30 B-codes Bij een twijfelachtig medisch attest kan de school contact opnemen met de CLB-arts van de school. De CLB-arts kan dan contact opnemen met de behandelende arts om het dossier te bespreken/aan te kaarten. Rekening houdend met de deontologische artsencode kunnen beide artsen de zaak verder opvolgen. Bovenstaande afwezigheden moeten steeds benaderd worden vanuit de invalshoek van problematische afwezigheden (code B). Dat wil zeggen dat de school de afwezigheid van de leerling met een code B registreert EN dat de school het gesprek aangaat met de leerling om de echte reden van afwezigheid te achterhalen Dixit-attest: bijlage aan de omzendbrief

67 Problematische afwezigheden (PA)
Begeleiding: Tijdens het hele schooljaar. Voldoende stappen door de school en het CLB Mogelijk om externen te betrekken (bijv. aanspreekpunten lokale politie, …) Controle door verificatie: Voldoende begeleiding = leerling regelmatig. Onvoldoende begeleiding = Commissie PA

68 Problematische afwezigheden
Afwezigheid op school gekoppeld aan schooltoelage, leerling verliest recht als Hij op 30/06 nergens is ingeschreven Twee opeenvolgende schooljaren minstens 30 halve dagen problematisch afwezig Na uitschrijving geen nieuwe inschrijving binnen 15 dagen

69 VII. Tucht

70 Tucht Mogelijke maatregel bij schending van leefregels
Maatregelen andere dan tuchtmaatregelen Tuchtmaatregelen: Gedrag van de leerling is gevaar of ernstige belemmering van onderwijsgebeuren/ veiligheid. Ontnemen recht op deelname onderwijsactiviteiten Aanwezigheid leerling: beslissing school. Opvangvraag: kan gemotiveerd geweigerd worden.

71 Maatregelen Preventieve schorsing Tijdelijke uitsluiting
Bewarende maatregel Betekent start tuchtonderzoek Maximaal 10 opeenvolgende lesdagen Maximaal één maal verlengbaar Tijdelijke uitsluiting Maximaal 15 lesdagen Definitieve uitsluiting Onmiddellijke ingang Ingang einde schooljaar Leerling neemt deel aan examens Leerling volgt lessen Kan soms ook betrekking hebben op andere instelling

72 Tuchtprocedure Directeur bevoegd Advies klassenraad Regels
Intentie schriftelijk melden Ouders en leerling horen Beslissing vooraf, gemotiveerd en schriftelijk meedelen met vermelding mogelijkheden beroep Geen collectieve uitsluitingen Inzage in tuchtdossier In overeenstemming met ernst van de feiten Niet overdraagbaar naar andere school

73 Gevolgen voor de leerling
Leerling blijft in het lopende schooljaar ingeschreven tot inschrijving in nieuwe school Uitzonderingen: Meerderjarige leerlingen kunnen na 10 lesdagen worden uitgeschreven Manifeste onwil School staat leerling actief bij in zoektocht nieuwe school. Nog niet uitgeschreven Evaluatie en studiebekrachtiging.

74 Tucht Uitgesloten leerlingen melden via Disicmus. Beroep
Behandeld door beroepscommissie met interne en externe leden. Kan uitsluiting bevestigen of vernietigen. Bij vernietiging = annuleer de melding in Discimus.

75 VIII. Studiebewijzen

76 Delibererende klassenraad
Beroep mogelijk tegen evaluatiebeslissing Bemiddelingsfase. Betwisting blijft bestaan: Beroepscommissie. Samenstelling beroepscommissie : Interne leden Externe leden Resultaat van het beroep: Uiterlijk op 15 september. Beroepscommissie kan beslissing vervangen. De delibererende klassenraad is verplicht op het einde van het schooljaar voor elke regelmatige leerling éénmalig te beslissen over het geslaagd of niet geslaagd zijn voor het geheel van de vorming. Bij de eindbeoordeling van een leerling dient er over gewaakt te worden dat alleen die elementen in aanmerking worden genomen die tot het vooraf afgebakende studiedomein behoren. Er moet steeds een strikte scheiding gewaarborgd worden tussen een disciplinaire beoordeling (= toepassing van het tuchtreglement) en een studiebeoordeling (= toepassing van het studiereglement). Om zijn opdracht behoorlijk te vervullen zal de delibererende klassenraad zich laten leiden door concrete gegevens uit het dossier van de leerling. Dit dossier bevat desgevallend: resultaten van proeven, toetsen of examens die door de leraars van de leerling werden afgenomen; de resultaten van de geïntegreerde proef; de beslissingen, vaststellingen en de adviezen van de begeleidende klassenraad.

77 Studiebekrachtiging Op basis beslissing delibererende klassenraad.
Verplichte modellen, ingevuld in overeenstemming met proces verbaal. Fouten: In nadeel leerling: moet hersteld worden. In voordeel leerling: herstellen binnen 30 dagen, kan niet als leerling al rechten heeft geput (bijv. arbeidscontract). Moeten onmiddellijk aan leerling overhandigd worden.

78 Proces-verbaal Lijst van geslaagde en niet-geslaagde leerlingen
Aparte categorieën: Leerlingen voor wie geen formele beslissing werd genomen Leerlingen die een individueel aangepast curriculum volgen In 1 exemplaar gedateerd op 30/06 Ondertekend door drie leden + voorzitter Bewaartermijnen: SO/2003/02 Bij notulen; best de datum waarop de delibererende klassenraad samenkomt: een paar school hebben hun proces verloren doordat de notulen op 30 juni worden gedateerd.

79 Proces-verbaal addendum
Verlenging besluitvorming (herexamens) Vervanging eerste beslissing: overleg tussen de school en de betrokken personen betwisting door het schoolbestuur lijn geschrapt + vermelding ‘zie proces-verbaal addendum’ Afzonderlijk proces-verbaal addendum: beslissing beroepscommissie naar aanleiding van betwisting door de betrokken personen.

80 Bijzonderheden Geen B-attest in 1B
B-attest niet in 3de graad behalve in 5 TSO Omstreden clausuleringen In 7 BSO: diploma of studiegetuigschrift OKAN Attesten van regelmatige lesbijwoning

81 Verloren of vernietigde studiebewijzen
3 categorieën: Gehomologeerde studiebewijzen Eindstudiebewijzen Uitgereikt vóór schooljaar Vervangend attest door ministerie opgemaakt Afgestempelde studiebewijzen Bv: kwalificatiegetuigschrift, studieattest,… Vervangend attest door school opgemaakt Attest + kopie PV voorleggen Studiebewijzen uitgereikt vanaf

82 Verloren studiebewijzen
Alle modellen terug te vinden op formulierenwebsite: Niveau secundair onderwijs Rubriek verloren of vernietigde studiebewijzen

83 Nog vragen? Contacteer uw verificateur of uw schoolbeheerteam


Download ppt "Schoolloopbaan van een leerling in het voltijds secundair onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google