Customer service en planvorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Management en logistiek
1 Kader Deel I Positionering Deel III Organisatie -aspecten Deel II Afstemming tss. onderdelen van organisatie, klant & dienstenconcept = interne oriëntatie.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Business Marketing Management
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Facility management en inkoop
Distributiestrategie
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
HET EVENWICHT TUSSEN TEVEEL EN TE WEINIG
Logistiek management: begrippen en principes
Voorraadbeheersing en voorspellen
Transport en locatie warehouse
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Besturing van (bedrijf)processen
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
1 Inhoud college Terugblik Vragenuur. 2 Opdracht Lijnbalancering Precedence diagram Onzekerheid Kijken naar de situatie!
Inhoud college Bespreken opdracht Lijnbalancering: TPM
Inhoud college Functionele indeling Defunctionalisering
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Informatie management HC2
Supply Chain Management
50.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Internationale marketing
VVSG – De nieuwe wet overheidsopdrachten Dinsdag 10 mei 2016 – Gent Woensdag 18 mei Leuven.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Pak het grote probleem aan! motie Vendrik – 19 nov 2002 "[...] aanbodzijde van de softwaremarkt op dit moment sterk geconcentreerd [...] veranderen van.
Marketingstrategie.
Logistiek Hoe spullen komen waar ze moeten zijn!
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 4 - Produceren
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Internationale marketing
Goederenstroombeheersing
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek
Inhoud college Structuur boek Groepsgewijze productie Just In Time
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Manufacturing A3; Reduceren van de levertijd
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Het logistieke proces B
Business case De prestaties van onze (1)_______________________ op het gebied (2)_______________________ voldoet niet aan (3)_______________________. Dit.
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Customer service en planvorming College 2 (hoofdstuk 2 en 4 Ronald H. Ballou)

Customer service prestatie product prestatie nazorg prestatie prijs prestatie plaats distributie geografische positie voorraden prestatie moment levertijd (order cycle time), doorlooptijd, bewerkingstijd, wachttijd.

Order cycle time Order cycle time (levertijd): Doorlooptijd: order bestellen doorlooptijd distributie Doorlooptijd: wachttijd 1 (wachten op capaciteit); bewerkingstijd 1; wachttijd 2; bewerkingstijd 2; etc.

Increase Customer Service Bijv. verkorten doorlooptijd verplaatsen positie KOOP; verkorten serie grootte; vergroten capaciteit; planvorming.

Grenzen aan service kosten en opbrengsten toename customer service maximale winst toename customer service

Planvorming logistiek Uitgangspunt: doelen van het bedrijf (strategie) Logistieke strategie dient bij te dragen aan de concurrentie voordeel: lage operationele kosten; lage kapitaalslasten; hoge Customer Service.

Niveaus en thema’s Strategisch, tactisch en operationeel: relatie met organisatie niveaus Thema’s planvorming: Customer service goals; Locatie productie en voorraden; Besluiten voorraden; Transport plan.

Strategisch en tactisch niveau Besluiten toetsbaar aan criteria concurrentie voordeel: total cost concept: transport keuze, keuze aantal voorraadpunten, voorraadniveau en seriegrootte. differentiatie voorbeeld concurrentievoordeel: verpakking na deel distributie (postponement)

Tactisch en operationeel niveau Hiërarchie van beheersingsfuncties Accepteren en realiseren werkorders Volgorde in bewerking van de wachtrij heeft invloed op logistieke prestaties: FIFO, Random, LIFO, SPT Verschillende typen afdelingen: jobshop of machine fabriek fabricage van standaard onderdelen

Jobshop versus standaard functionele layout van machines grote variabiliteit van werkorders stuksfabricage nauwelijks omsteltijden bezettingsgraad versus doorlooptijd procesgerichte layout van machines weinig variabiliteit van werkorders grote series omsteltijden bezettingsgraad versus doorlooptijd

Inkoopfunctie Inkoopfunctie sterk afhankelijk van type bedrijf (waarde toevoeging) Inkoopfunctie sterke invloed op kwaliteit product en resultaat bedrijf make or buy vraagstukken Inkoopfunctie afstemmen op logistieke planning van het bedrijf (integratie kolom)

Inkoopstrategie (I) Hefboom producten: geringe prijswijziging werkt relatief sterk door in de prijs van het eind product: mogelijkheden tot besparing. Bottleneck producten: kwetsbaar ten aanzien van levering. (in hoeverre regel van Camp nog interessant): verlagen risico en verhogen betrouwbaarheid. Strategische producten: goede samenwerking met leverancier van groot belang (integratie, co-makership)

Inkoopstrategie (II) Hefboomproducten: een geringe prijsstijging werkt relatief sterk door in de prijs van het eindproduct goede mogelijkheid tot besparing bijv: bakstenen als onderdelen van een woning (veel bakstenen benodigd) bijv: karton als onderdeel van een pak melk (verpakking relatief duur)

Inkoopstrategie (III) Bottleneck producten: (bottleneck = knelpunt) deze producten zijn kwetsbaar ten aanzien van de levering bijv: zeer specifiek onderdeel (doch wel goedkoop) voor een PC voorraadkosten nu minder van belang

Inkoopstrategie (IV) Strategische producten: kwetsbaar ten aanzien van levering (vgl bottleneck producten) prijs strategische producten van belang (vgl hefboom producten) goede samenwerking met leverancier(s) van groot belang bijv: specifieke en voor de markt zeer aantrekkelijke automotor