Departement Toegepaste Psychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Praten met kinderen over de wereld !
KWALITEITSZORG november 2012
Gesprekjes….
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Kleuterschool De Zevensprong
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
De nieuwste uitspraken
Woord van Leven Januari 2010.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Groot geloof 1.
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
… de stap naar het eerste leerjaar
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.

Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
Enquête.
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Even voorstellen : Groep 3b
JOUW WERELD MIJN WERELD
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Transcript van de presentatie:

Departement Toegepaste Psychologie ZORGVRAAG ‘SCHOOLRIJPHEID’ DE WAARDE VAN TOETERS & KONTRABAS BINNEN DE HANDELINGSGERICHTE DIAGNOSTIEK Donderdag 11 december 2008 IVO BERNAERTS Lessius Hogeschool Departement Toegepaste Psychologie Antwerpen

VASTSTELLINGEN Tijdens de schoolrijpheidstest raakt Céline in paniek. Ze moet allerlei opdrachten uitvoeren en heeft hiervoor een stapeltje papieren gekregen. Er wordt weinig uitleg gegeven en zij is gewend om alles een paar keer aan de juf te vragen. Nu lijkt het ieder voor zich en al haar klasgenoten zijn stil aan het werk. Céline voelt zich plotseling niet zo goed en ze begint te huilen. ‘Juf, ik heb buikpijn’. Uit Litière, M. (2008). Juf, mag ik vervaren. Schoolrijpheid . Als het kleuteren voorbij is. Lannoo: Tielt.

VASTSTELLINGEN 04-03-2008 de toetertest geen test van onze claxon van de auto maar een test op school om het kunnen van een kleuter van de derde kleuterklas te testen. Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord maar nu weet ik er alles van. In september werd Yeline een eerste maal getest en vorige week een tweede maal. Ze was super enhousiast en alles was heel goed gegaan. Een beetje overmoed? Gisteren was het oudercontact met de juf en de zorgjuf. Papa was de gelukkige om naar school te gaan. Bij zijn thuiskomt was hij heel wat minder enthousiast dan Yeline toen ze na de 'toetertest' haar verhaal deed. Ze was bij de 'zwakke' van de klas. Had niet zo goed gepresteerd en de juf zou haar en nog een paar anderen de komende maanden apart nemen om extra aandacht aan de oefeningen te besteden. Zo is ze voorbereid op de 'contrabastest' eind mei. Je kan je best voorstellen dat ik me heel triestig voelde en ook eens met de zorgjuf wilde praten. Dat ze niet de beste van de klas is dat kan ik best aanvaarden maar ik maakte me toch wel heel ongerust over het resultaat. Dus deze ochtend vroeg ik de directeur voor een afspraak. Niet nodig, je kan meteen naar juf Ann. De juf legt me alles heel fijn uit en stelt me gerust. Het was allemaal zo slecht niet, ze had heel veel dingen heel goed gedaan maar de oefeningen waar de meeste punten mee te verdienen waren die had ze net niet goedgedaan.Raamvensters en voorbereidende krullen om te leren schrijven. Dus heeft ze 64 punten op tachtig. Ik stond aan de grond genageld. 64 punten op 80 en dan krijg je als beoordeling 'zwak'. Had ze 1 punt meer gehad dan was ze matig. En met 8 punten meer 'goed'. Maar dan heb je wel al 72 op 80. De juf zei dat ze een hele strenge beoordeling hanteren,... ja dat is niet gelogen. Dus al bij al heeft ze het niet slecht gedaan, behalve op twee onderdelen. De grootste reden van haar 'zwakke' presteren is vooral haar achterstand in leeftijd. Ze is van 26-12-2002 en zit bij kindjes in de klas die al in januari en februari verjaren. Dus Yeline is net 5 jaar oud en ze zit bij kindjes die nu al 6 jaar zijn. Dat is dus bijna een heel jaar verschil. Ze moeten nu eenmaal allemaal van het zelfde geboortejaar in het 1ste leerjaar aankomen. Dus als Yeline 6 dagen later was geboren , dan zat ze nu pas in de tweede kleuterklas. Ze zal dus de komende jaren heel flink moeten opletten, leren en vooral de hulp van mama en papa aanvaarden om haar door het eerste en tweede leerjaar te helpen. En dat is nu net het probleem thuis. Ze kan alles en weet alles. Geen uitleg nodig. Een meisje met pit en karakter. Deze ochtend had ze een hele emotionele driftbui toen ze hoorde dat de test toch niet zo goed was. Dat kon niet. Ze had alles heel goed gedaan en vlug. En dat laatste was dus net niet de bedoeling. Ik ben dus blij dat ik de zorgjuf heb gesproken en dat Yeline er bij was. Nu weet ze dat ze wat vaker hulp moet vragen en vooral willen aannemen. En voor de rest hoeven we ons geen zorgen te maken. Ze komt er ook... Nu vraag ik me af of er onder jullie ook zijn die al met de toetertest in contact zijn gekomen? En of jullie ook met probleem van een eindejaar jarige zitten? Of maak ik me nu gewoon zorgen als mama? Link belevenissen - de toetertest

VASTSTELLINGEN door babbelkont op 12 feb 2007, 13:31 M'n dochter haalde 78/80 voor haar toetertest, naar ik vrijdag op de oudercontact vernam. Prima, volgens de juf, maar ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe zich dat verhoudt tegenover de andere derde kleuters. En ik durf het aan de schoolpoort aan niemand te vragen. Hoe zat dat bij jullie (nu schoolgaande) kinderen? Welke score haalden zij? Kennen jullie de gemiddelde of minimale score voor de toetertest? Was dat resultaat bij jullie een voorbode voor de resultaten in de lagere school?

VASTSTELLINGEN

VASTSTELLINGEN

SCHOOLRIJPHEID ALS ZORGVRAAG Een complex begrip Geen momentopname, maar een proces Steeds een interactie tussen kind & omgeving te algemene omschrijving als zorgvraag Belang van een professionele diagnostische aanpak!

HANDELINGSGERICHTE DIAGNOSTIEK INTAKEFASE STRATEGIEFASE ONDERZOEKSFASE INDICERINGSFASE TOETERS KONTRABAS ADVIES- EN INTERVENTIEFASE

HANDELINGSGERICHTE DIAGNOSTIEK INTAKEFASE KINDFACTOREN OMGEVINGSFACTOREN Positieve ingesteldheid Sociale, emotionele en morele ontwikkeling Motorische ontwikkeling Zintuiglijke ontwikkeling Taalontwikkeling Cognitieve leerontwikkeling (spel, taak- en werkhouding, voorbereidende leervaardigheden, intelligentie, …) Ontwikkeling van de zelfsturing Lichamelijke factoren Context thuis Context school TOETERS KONTRABAS

Geschiedenis van TOETERS & KONTRABAS Toetsboekje voor taal-, reken- en schrijfvaardigheden Opvolger (paralleltoets) van TONKL (PMS-Halle) PMS-werkgroep Basisonderwijs Vlaams-Brabant (1990) Normeringsgroep kleuters Haacht, Aarschot, Leuven (1995) Uitgegeven door VCLB Keerbergen-Haacht

Wat is TOETERS? Onderzoek naar de (deel)vaardigheden voor het lezen, schrijven en rekenen Taalvaardigheden gebaseerd op het basisfunctiemodel / deelleerprocessen Rekenvaardigheden: tellen, wiskundige termen en conservatie 11 subtests ondergebracht in vier schalen Visuele waarneming Auditieve waarneming Wiskunde Visuo-motoriek

Wat is KONTRABAS? Onderzoek naar de (deel)vaardigheden voor het lezen, schrijven en rekenen Taalvaardigheden gebaseerd op het basisfunctiemodel / deelleerprocessen Hertestingstest na TOETERS Voorbereidende rekenvaardigheden 9 subtests ondergebracht in drie schalen Visuele waarneming Auditieve waarneming Visuo-motoriek (raamfiguren)

Waarom TOETERS & KONTRABAS? Gebruiksvriendelijk Herkenbare oefeningen en te koppelen aan het eigenlijke lees-, schrijf- en rekenproces (= hoge face-validiteit) Nadruk op observatie van taakgerichtheid en werkhouding In de lijn van vroegtijdige ontwikkelingsbegeleiding MAAR …

TESTDIAGNOSTIEK SCREENINGSTESTEN Toeters & Kontrbas VALIDITEIT BETROUWBAARHEID NORMEN HANDLEIDING BEOORDELING VZW CAP-VADEMECUM: onvoldoende

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEKPROJECT TOETERS (2002-2004) KONTRABAS (2006-2008) 1. Onderzoeksgroep * TOETERS (2002-2003) 628 kleuters (307 meisjes en 321 jongens) uit 16 scholen (regio Haacht) * TOETERS (2003-2004) 219 leerlingen 1ste leerjaar (114 jongens /105 meisjes ) (gestratificeerde steekproef) * KONTRABAS (2006-2007) 145 leerlingen (70 jongens en 75 meisjes ) uit vijf a-select gekozen scholen in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant + criteria ( Nederlands als moedertaal; niet overzitten of kampen met autismespectrumstoornis, gehoorsstoornissen of ernstige medische aandoeningen. * KONTRABAS (2007-2008): 141 leerlingen gestart (67 jongens en 74 meisjes ) uit 10 a-select gekozen scholen in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant + criteria ( Nederlands als moedertaal; niet overzitten of kampen met autismespectrumstoornis, gehoorsstoornissen of ernstige medische aandoeningen.

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEKPROJECT TOETERS (2003-2004) KONTRABAS (2005-2007) 2. Procedure: - stap 1 : checklist LVS voor de scholen - Stap 2 : dossieranalyse per kind - stap 3 : Toeters, Kontrabas, rapportcijfers en checklist oordeel leerkracht

PSYCHOMETRISCHE ONDERZOEKSGEGEVENS TOETERS Statistische controle gegevens Algemene betrouwbaarheid (interne consistentie) : TOETERS : cronbach’s Alpha = .86 (voldoende tot goed) Voor de vier schalen afzonderlijk (visueel, auditief, rekenen en raamfiguren): rond .70 (behoorlijk) Per subtests: uiteenlopende resultaten (van zeer lage tot behoorlijk) Significante samenhang tussen de vier geconstrueerde schalen Factoranalyse: - één grote component - geen afgelijnde schalen - geen afgelijnde subtesten

PSYCHOMETRISCHE ONDERZOEKSGEGEVENS KONTRABAS Statistische controle gegevens Algemene betrouwbaarheid (interne consistentie) : KONTRABAS : cronbach’s Alpha = .87 (voldoende tot goed) Voor de drie schalen afzonderlijk : visueel (.67), auditief (.83) en raamfiguren (. 82) Per subtests: uiteenlopende resultaten (van zeer lage tot behoorlijk) Significante samenhang tussen de drie geconstrueerde schalen Factoranalyse: - één grote component - geen afgelijnde schalen - geen afgelijnde subtesten

PSYCHOMETRISCHE ONDERZOEKSGEGEVENS KONTRABAS

PSYCHOMETRISCHE CONCLUSIES

PSYCHOMETRISCHE CONCLUSIES Discriminant analyse LVS SPELLING M1 80,4 % JUIST GECLASSIFICEERD TOETERS ZONE A-B-C LVS LEZEN M1 ZONE D - E KONTRABAS 93,1% JUIST GECLASSIFICEERD LVS WISKUNDE M1 76,1% JUIST GECLASSIFICEERD

ONDERZOEKSGEGEVENS 2003-2004

ONDERZOEKSGEGEVENS 2008

ONDERZOEKSGEGEVENS 2008

BESLUIT TOETERS & KONTRABAS geschikte screeningsinstrumenten in de diagnostische cyclus Beiden geschikt voor hypotheseformulering. Past binnen het diagnostisch onderwijzen (van Parreren) Instrument kaderen in een totaalactieplan (oordeel ouders, kleuterleidster, observatieschalen, testdiagnostiek…) Goede uitgangsbasis voor een gesprek met ouders Totaaluitslag TOETERS & KONTRABAS = vrij betrouwbare risico-indicatie voor voorbereidende vaardigheden lezen, schrijven & wiskunde maar ontoereikend als beslissingsinstrumenten. Afzonderlijke schalen niet betrouwbaar genoeg voor handelingsplanning

TAAK VAN HET CLB Ondersteuning scholen bij implementatie van Toeters en Kontrabas in het zorgbeleid Afname Gebruik van de normen Analyse en interpretatie van de resultaten Formulering van hypothesen Ondersteuning bij het oudergesprek

HANDELINGSGERICHTE DIAGNOSTIEK ONDERZOEKSFASE Hypothesen toetsen = beantwoorden van de (gerichte) onderzoeksvragen Positieve ingesteldheid Sociale, emotionele en morele ontwikkeling Motorische ontwikkeling Zintuiglijke ontwikkeling Taalontwikkeling Cognitieve leerontwikkeling (spel, taak- en werkhouding, voorbereidende leervaardigheden, intelligentie, …) Ontwikkeling van de zelfsturing Lichamelijke factoren Schoolcontext gezinscontext Selectie van kwaliteitsvol testinstrumentarium COTAN / CAP-vademecum VZW

Psychodiagnostisch Centrum Lessius Het Psychodiagnostisch Centrum beheert een testotheek en is actief op het vlak van toegepast wetenschappelijk onderzoek met betrekking tot psychodiagnostiek   Verder verleent het Psychodiagnostisch Centrum praktische en inhoudelijke medewerking aan Multidisciplinair Diagnostisch Centrum voor Leerstoornissen (MDCL) van de Lessius Hogeschool

Testotheek een ruime collectie van psychologische tests, observatieschalen, vragenlijsten en programma's gericht op diagnostiek komt aan bod in de verschillende practica, keuzevakken, stage en scriptie ook ter inzage voor externe medewerkers, oud-studenten en stagementoren

Toegepast wetenschappelijk onderzoek testadaptatie en psychometrische oppuntstelling staan hierbij centraal coördinatie of participatie in onderzoeksprojecten ligt vooral in de aanpassing en hernormering van diagnostische instrumenten aan een Vlaamse populatie

Dienstverlening Naar aanleiding van recent ontwikkeld testmateriaal voor Vlaanderen organiseren we jaarlijks workshops Wij heten u van harte welkom in Lessius!