Subsidies Sociale Economie Presentatie door de POD Maatschappelijke Integratie Werkgroep sociale economie 27 oktober 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Subsidiëring in het kader van het Kunstendecreet: Projectsubsidies: - Voor kunstenorganisaties, kunsteducatieve en sociaal-artistieke organisaties - Periodieke.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
KMO’s en zelfstandigen in het hart van de relancestrategie: concrete voortuitgang Sabine Laruelle, Minister van Middenstand, KMO’s, Zelfstandigen en Landbouw.
Provinciaal Bibliotheekcentrum Vrieselhof Schildesteenweg 99 | 2520 Ranst | T | S ubsidiereglement voor bibliotheekinnovatie.
Financiële antenne KULeuven Kulak
Subsidies Sociale Economie Presentatie door de POD Maatschappelijke Integratie Werkgroep sociale economie 27 januari 2014.
P juni 2013 Reglement ondersteuning jeugdinfrastructuur Jeugdraad 20 juni.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede.
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Subsidies? Ligt het geld op straat?. Doelstellingen vandaag U nieuwsgierig maken naar subsidies U bewust maken van de vele mogelijkheden van subsidies.
secretaris Plaatselijke Groep
Platformbijeenkomst 5 juli 2011 ESF Actie E Sociale innovatie, vitale bedrijven.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
OPROEP WERKERVARING 2009 ARTIKEL 60 INFOSESSIE 2 SEPTEMBER 2008 FINANCIEEL PROJECTBEHEER.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
De stages die voorafgaan aan een artikel 60§7. Context Werkgroep 22 september 2010 Besluiten : Bevoegdheden POD MI Geen nieuwe reglementering Geen wijziging.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
2 september 2008Het Europees Sociaal Fonds investeert in jouw toekomst1 / 14.
Projectrapportering: mogelijke struikelblokken onder de loep
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
een nieuwe LEADER periode
Economie H3 Exploitatiebegroting en exploitatiekosten Manager Handel.
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
MIT 2015 Noord-Nederland Paul Drent – 3 juli 2015.
Versneller Innovatieve Ambities (VIA) Deze subsidieregeling wordt mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies.
21 oktober 2015 INFOSESSIE ALTERNATIEVE VERLONING MET CLAEYS & ENGELS EN BANK WEGHSTEEN.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Projectoproep bedrijventerrein- management 26 februari 2016 VAC Leuven.
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Werkgroep activering 2 april 2015.
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Werkgroep sociale activering
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Financiële werking voor studentendiensten
Werkgroep sociale activering 15 juni 2017
Werkgroep sociale activering 19 oktober 2017
Hervorming medefinanciering
AMIF-ISF Coaching eindverslag AMIF 03 - Integratie
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Regelgeving staatsteun
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Oproep kandidaten voor subsidiebelofte voor basissubsidie (trap 1) voor bestaande plaatsen Oproep 29 maart 2018.
MFO met RIZIV budget Een goedgekeurd lokaal project ontvangt een vergoeding van EUR: 500 EUR na aanvraag en administratieve goedkeuring ervan Opmerking:
INFOSESSIE OPROEP AMIF 43 INTEGRATIE
INFOSESSIE OPROEP AMIF 43 INTEGRATIE
Transcript van de presentatie:

Subsidies Sociale Economie Presentatie door de POD Maatschappelijke Integratie Werkgroep sociale economie 27 oktober 2011

Subsidies Sociale Economie Projectoproep sociale economie 2011 Prioritaire thema’s: –versterking koopkracht –buurt-en nabijheidsdiensten 57 projecten weerhouden Totaal budget 1,9 miljoen €

Organisatie/initiatief kadert binnen meerwaardeneconomie: sociale economie + meerwaardeneconomie Statuut: vzw, cv, cvba, vso, etc… Lokale besturen Geen winstmaximalisatie nastreven Wie kon aanvraag indienen?

Welk type project? –Nieuwe niches, nieuwe concepten, nieuwe voorzieningen –Vernieuwende initiatieven obv sociale, milieu- en/of economische innovatie –Starten van nieuwe activiteiten en nieuwe praktijken

Limiet van de subsidie? Financiële steun ≠ giften Startsubsidie, geen structurele toelage Subsidieerbaar gedeelte: Maximum 80% van de totale kostprijs van het project, maximum € Opgelet voor dubbele subsidiëring: éénzelfde bewijs van uitgaven kan slechts bij één subsidiërende overheid ingediend worden

Welke kosten komen in aanmerking? Houden rechtsreeks verband met het project Effectief uitgegeven binnen de subsidieperiode Loonkosten Werkingskosten Geen investeringskosten

Loonkosten Loonkosten van (tijdelijk) intern personeel –Directe kosten: Brutoloon (enkel niet gesubsidieerd gedeelte) Werkgeversbijdragen Belastbare vergoedingen RSZ (eindejaarspremie, vakantiegeld) Evt. loonmatiging of een vorm van vrijwillige loonmatiging Maaltijdcheques Woon-werkverkeer –Indirecte kosten: Kosten voor arbeidsgeneeskundige dienst Arbeidsongevallenverzekering Kosten voor sociaal secretariaat (excl. BTW) –Komen niet in aanmerking: Bijdragen voor extralegale voordelen (groepsverzekeringen, extralegaal pensioen, beroepsuitgaven, premies ifv prestaties,..) Reeds gesubsidieerde loonkosten

Werkingskosten Enkel kosten die specifiek voor het project gemaakt worden Goederen waarvan gebruikt beperkt is in de tijd –Huurkosten –Leasingkosten –Transportkosten –Kantoormateriaal –Communicatiekosten telefoon en fax –Energiekosten: elektriciteit, gas, water; –… => proportioneel ifv het gebruik/grootte project

Investeringskosten Goederen die op regelmatige wijze gebruikt worden ifv het productieproces Aankoopbedrag (incl. BTW) > 500€ per eenheid of per bestelling => komen niet in aanmerking

BTW Enkel de BTW die niet door de begunstigde gerecupereerd kan worden Wanneer de BTW als kost in rekening wordt gebracht => attest van het BTW- bestuur dat aantoont dat deze niet kan gerecupereerd worden

Expertisekosten/partnerschap Maximum 400 €/expertisedag (excl. BTW) Personeelskosten van partners –Verantwoording obv factuur gericht aan organisatie die de aanvraag indient

Disseminatiekosten Verspreiden en valoriseren van toegepaste methodes en resultaten –Levensvatbaarheid van resultaten van projecten te verbeteren/verzekeren –Vergroten van impact van de subsidie –Kapitaliseren van investeringen –Vermijden om telkens opnieuw “warm water uit te vinden” Zichtbaarheid van de POD tussenkomst op alle informatie- en publiciteitsacties ivm project (logo POD MI)

De minimis-regeling De facultatieve subsidies worden in het kader van de Europese verordering (CE) 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006 betreffende de toepassing van artikelen 87 en 88 van het verdrag op de minimis steunmaatregelen toegekend (Publikatieblad L 379 van )  Toegekende subsidies over drie belastingjaren < €  Meer info? Zie reglement van de de minimissteun:

Levering van goederen en diensten Levering van goederen en diensten door externe leveranciers Voorleggen van 3 verschillende leveranciers, indien bedrag > € excl. BTW Er moet kunnen aangetoond worden dat er hiervoor een marktonderzoek is uitgevoerd + keuze van de leveranciers moet voldoende gemotiveerd zijn

Betalingsmodaliteiten Voorschot van 50% van de subsidie Resterende saldo na afloop subsidieperiode en na overhandiging eindrapport en bewijsstukken Deadline eindrapport: 30 september 2012 => ! Niet tijdig indienen van eindrapport en bewijsstukken = geen garantie op uitbetaling

Duur van de subsidie Afgebakende periode van max. 12 maanden Van 1/9/2011 t.e.m. 31/8/2012 ! Geen structurele subsidie ! Subsidies zijn niet retroactief (het project mag niet gestart zijn op het moment van de aanvraag)

Administratieve procedure subsidies Sociale Economie Stap 1 Indiening aanvraagdossier Stap 2Advies werkgroep sociale economie Stap 3Beslissing Staatssecretaris Stap 4Advies IF voor positieve dossiers Stap 5Ministerraad voor akkoord – brief van Staatssecretaris Stap 6Vastlegging Stap 7Officiële notificatie via MB

Ministerieel Besluit Naam organisatie en weerhouden project Bedrag van de subsidie Rekening- en ondernemingsnummer Start- en einddatum subsidieperiode Verdeling van de kosten Datum inlevering bewijsstukken

Voorbeeld verdeling kosten KostenBedrag Werkingskostenaa € Personeelbb € Promotiecc € Anderedd € Totaalaa+bb+cc+dd € Overdracht tussen de verschillende posten mogelijk wanneer < 15% van het totaalbedrag van de toegekende subsidie

Eindrapportering 1.Indienen inhoudelijk eindverslag 2.Schuldvordering 3.Recapitulerende tabel 4.Overmaken bewijsstukken => Deadline 30 september 2012 Zie templates op

Eindrapportering De werkgroep SE controleert: Inhoudelijk verslag: nagestreefde doelstellingen en resultaten bereikt? Gemaakte kosten conform MB? Subsidiebedrag en opdeling ervan niet overschreden? –Max. 15% van de subsidie kan getransfereerd worden. De POD MI moet vooraf wel op de hoogte gebracht worden. –Subsidieerbare gedeelte = max. 80% van het project, maar ook de overige 20% moet bewezen worden met betalingsbewijzen Zichtbaarheid van de POD MI

Vragen?