Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11
Inhoudstafel Wat? Criteria Waarom een relatiegeschenk ? Wat is IN ? Voorbeelden Verschillen tussen culturen Het is eens iets anders…
ALS men het juiste relatiegeschenk inzet Wat? een prima middel om marketing-, communicatie- of PR- doelen te bereiken ALS men het juiste relatiegeschenk inzet
Verschil met promoartikelen Promotieartikelen-‘give aways’ reclame maken op grote schaal verdeeld vaak bedrukt met het merk of het logo niet gelijk aan 4 + 1 gratis bv. uurwerk, balpen doel een commerciële relatie te onderhouden (realtiegeschenken)
Criteria Past het geschenk bij jezelf? geen tegenstrijd - passen bij imago (gever/product) ondersteunt gewenste imago - eerlijk (niet anders voordoen dan je bent) geen tegenstrijd
Criteria Past het geschenk bij de relatie die je hebt met de ontvanger? - niet overdrijven - moet contacten kenmerken onderlinge relatie inschatten ZO NIET werkt het geschenk vervreemdend
Criteria Zijn de geschenken geschikt voor de beoogde distributie? - vorm waarin je het afgeeft verpakking bij bestelling/persoonlijk laten nemen/zelf geven …
Criteria Springen de relatiegeschenken er voldoende uit? - verrassend - creatief - origineel Originaliteit gaat verder dan het opdrukken van een logo !
Criteria Zijn de geschenken een effectieve besteding van het budget? achterliggende gedachtes : - wat bereiken - bij wie - hoe bereiken (strategie) - boodschap - wat mag het kosten
Waarom een relatiegeschenk? Relatiegeschenk is 'hot', 'cool' - doelgroep naar je toe trekken i.p.v. er op af te gaan - trends bestaan
Waarom … ? Biedt impact (tegen lage kosten) - lange levensduur bv. Memoblok met logo 100 blz met logo verspreiden = goedkoop !
Waarom… ? Cadeaus met emotie - nuttig/ aansprekend karakter - emotionele waarde toevoegen/ overdragen Dit werkt stimulerend en motiverend
Waarom… ? Cadeaus goed voor de (bestaande) relatie - behouden v klanten is goedkoper dan aanwerven - verstevigen v relaties - keuze maken volgens relatie
Waarom…? Geschenken bereiken werkelijk de doelgroep - persoonlijk dus effectief ! - weinig gaat verloren
Waarom…? Mogelijkheden relatiegeschenken enorm gegroeid - bedrukkingsmogelijkheden - veel promo-artikelen beschikbaar
Waarom… ? Nieuw: het digitale relatiegeschenk - internet - e-mail
Waarom… ? Cadeau wordt echt gewaardeerd - weinig mensen zijn geërgerd <-> reclame op tv, radio, …
Waarom… ? Relatiegeschenk als motor achter andere activiteiten - vergroten van communicatie - en PR - activiteiten die reeds bestaan
Waarom… ? De concurrentie doet het ook druk op creativiteit
Wat is IN ? Kleding Schrijfwaren Glaswerk/ keramiek Kalenders Bureau-accessoires Prijzen, sierraden, horloges, klokken Textiel-producten (handdoeken e.d.) Badges, buttons, stickers, magneten e.d.
Bijvoorbeeld … http://www.relatiegeschenk.tv/
Verschillen tussen culturen Chinezen 1ste ontmoeting geen scharen, messen, … ( = opzeggen vriendschap) klok of horloge = bad luck geen dure cadeaus (beh. Hongkong) pen = waardevol instrument Japanners Niet te vlug Cadeau = vriendschap Verpakking uiterst belangrijk Geven volgt op krijgen! Persoonlijk cadeau persoonlijk overhandigen ! = status, = cadeau !
Het is eens iets anders … Verwelkoming op vliegveld 10 minuten briefing plaats nemen op pilotenstoel en zelf stuur even overnemen 30 minuten vlucht Ingekaderd certificaat
Het is eens iets anders … delta plane initiatievlucht
EINDE Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11