Workshop 20 april 2010 Ede
doel van de functie/rol van examinator/assessor Op feitelijke en objectieve wijze vaststellen of de examenkandidaat het van te voren vastgestelde gewenste niveau (in termen van vakkennis, beroepshouding en beroepscompetenties) bereikt heeft. Daartoe wordt een heldere en veilige examensituatie gecreëerd waarin de examenkandidaat in kritische beroepssituaties kan tonen wat hij/zij in huis heeft. (DE GROENE PEN)
Dilemma’s examinatoren & assessoren proces- of resultaatgericht taakofmensgericht tijd of kwaliteit bedrijfs- of opleidingsgericht handelen
Competenties examinator/assessor VAKVAARDIGHEID en: inlevingsvermogen / sociaal sensitief communiceren oordeelsvorming kritische houding / onafhankelijkheid observeren systematisch werken / proceduregericht
Helicon als examenorganisatie 1 instellingsexamencommissie 1 OER + 1 examensystematiek 1 uniforme registratie 1 A4 als normomvang van tekst/schema kwaliteit in plaats van kwantiteit onderwijsteamwork i.p.v. individuele inspanning strikte scheiding onderwijsproces/examenuitvoering docent/examinator/assessor actief ondersteunen bedrijfsleven actief betrekken
De ‘keten’ onderwijsteam examenredacteur keurmeester examinator/assessor –gecommitteerde als adviseur vestigingsexamencie instellingsexamencie examenopdracht indienen Proeve afwerken Proeve keuren Proeve afnemen assessor: vaststellen evc resultaat als advies aanleveren en evaluatie verloop opleveren resultaat vaststellen kwaliteitsbewaking intern + verantwoording naar externen
Ontwikkelingen Helicon n.a.v. audit Opzet OER en examenorganisatie deugt. EVC is onderwijs, géén examinering Strikte scheiding tussen onderwijs en examinering “Zien van doen” (inspecteur OCW)
Ontwikkelingen landelijk Aanpassing examenorganisatie binnen ROC’s en AOC’s. Politiek (2e Kamer) volgt BVE-sector nauwgezet.