Technieken 3: de-escaleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
in gesprek over agressie
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Verantwoord schenken Zappa 23/04/2012 CGG VAGGA Verslavingspreventie /
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
toolbox deco-procedure
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Themabijeenkomst Pesten
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Hoera, een oudergesprek!
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Leer- en gedragskenmerken
© mei 2013 – versie 00 Technieken 1: de juiste maat Je kunt een boodschap overdrijven, te hoog van de toren blazen, doorschieten in een gevoel. Je kunt.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
2. Communiceren met pubers
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Weerstand kan je opvatten als feedback
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Beroepshouding en beroepscode
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Agressie Intern en Extern
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
LOB zeven stappen naar succes
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
BOM-model PV 25/03/2014.
Onze school is een KiVa-school!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Technieken 3: de-escaleren Wanneer iemand agressief tegen je is, kan dat ook bij jou boosheid, spanning en onrust geven. Probeer de signalen van je lichaam te herkennen en probeer je eigen gevoel en fysieke reacties onder controle te houden.

Technieken 3: de-escaleren Kies in de situatie de beste aanpak: laten gaan. Negeer het gedrag agressiehantering (de-escaleren) en spreek de persoon in kwestie aan hulp inschakelen: als je inschat dat de-escaleren geen zin heeft

Technieken 3: de-escaleren Fase 1: kalmeren negeer de strijd, maak contact en luister actief. Toon respect. Fase 2: grens stellen. als de agressie toch doorgaat, begint fase twee. Vraag de persoon naar je te luisteren en te stoppen met zijn gedrag. Fase 3: consequenties aangeven. als de persoon nog steeds doorgaat met zijn agressieve gedrag, geef dan aan dat de persoon kan kiezen tussen een oplossing zoeken of het gesprek staken. Geef duidelijk aan welk gedrag je wel en welk gedrag je niet accepteert. Fase 4: alarm slaan. als deze drie stappen geen zichtbaar effect hebben, dan moet je voor jouw eigen veiligheid gaan zorgen. Jij bepaalt zelf op welk moment je het contact verbreekt, het gesprek beëindigt, weggaat of alarm slaat en neemt geen onnodige risico’s. Als grens geldt: Als iemand je persoonlijk bedreigt, beëindig je het gesprek onmiddellijk.

Technieken 3: de-escaleren Deelnemer A speelt een agressieve burger die absoluut zijn huis in wil, maar niet kan, omdat het huis is afgezet vanwege de verwijderingswerkzaamheden Deelnemer B speelt de DTA’er die probeert de agressie van de burger te de-escaleren. Hij gebruikt daarvoor de technieken van de vorige pagina Evalueer en draai de rollen om