Ontwikkelingsgericht SAMEN werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De historie & de toekomst
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Concept visie MFA oost Studiemiddag 9 maart 2010 Ilse van Hal.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Meervoudige intelligentie
In het bestuursakkoord
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Brede school in Berkenbos
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Vreemdeling, Vluchteling, Illegaal….Kind
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Het multicultureel samenleven in een opvangcentrum’ door Katrien Wens en Joris Calsius.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Brede school Kansrijke buurt. Omgevingsananlyse schoolanalyse Moeders max. lager onderwijs 88% Géén lager onderwijs 26,5% Turks/Marokkaanse etn. 95% Thuis.
Best practice Doel: voorlichting team
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Congres Appreciative Inquiry
Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Uw gemeente & mensen met een beperking
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Welkom!.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Advent 2014 Logo school.
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Zorgen in de basisschool
KIN : kind in nood Opgestart in september 2003 Op initiatief van het dagcentrum De Berg vraag naar : - andere hulpverleners leren kennen - intervisie rond.
Jij, God en je kind.
1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
Welkom bij de gezinsondersteunende diensten in het Gezondheidscentrum.
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Presentatie stichting & grote sprong voorwaarts 26 juni 2014 DANKZEGGING AAN ALLE MJJ TIBUTE AANWEZIGEN OP 29 AUGUSTUS 2015.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Masterplan muziekonderwijs Limburg. Wie is DOOR! Samenwerking tussen: Provincie Limburg: Huis voor de Kunsten Limburg Sien.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Talent in Ontwikkeling
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Het Jozef Journaal datum: 6 juni 2017
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
CKG de kleine parachute
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
De week van de vrijwilliger
Boodschap.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingsgericht SAMEN werken

Wat gaan we doen? Een praktijkverhaal. Voorbeelden. Interactie. Zes kapstokken: Focus op ontwikkeling Vertrek van noden Benut de sterke kanten De directe omgeving maakt het verschil Investeer in het gezin Haal je netwerk in huis ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

1. Focus op ontwikkeling ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Discussieronde Heeft het wel zin hier tijd in te steken, straks zijn ze weer weg Ze willen niet. Wat kunnen wij dan doen? Dit kind is onherstelbaar beschadigd. Er is toch niks meer aan te doen. ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

En toch Als je een steen verlegt … Bram Vermeulen ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Ik zie Kinderen met veerkracht, ondanks hun beladen ervaringen die open bloeien die op verhaal komen ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Ik zie Kinderen die dromen … Ik word later… die niet gekozen hebben die volop in ontwikkeling zijn die kansen verdienen om te groeien ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Maar ook ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

én ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Voorbeeld focus op ontwikkeling Observatielijsten ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

2. Vertrek van noden ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Vertrek van noden Wat heeft dit kind, in dit gezin, met dit levensverhaal, met deze mogelijkheden en beperkingen nodig om optimaal te ontwikkelen? ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Noden in het centrum? Trauma (kinder)psychiatrische problemen Mishandeling Taal Problematische opvoedingssituaties Schoolse deprivatie Mentale beperkingen ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Brainstorm Hoe zou jij daaraan beginnen? Wat kan je doen? Wie zou je betrekken? ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Voorbeelden van samenwerking rond vastgestelde noden Schoolse deprivatie inschalingsplan Psychiatrische problematiek/trauma  gestructureerd overleg kinderpsychiater Taal en ouderbetrokkenheid school infosessie ‘mijn kind en de school’ Taallokaal Basiseducatie Problematische opvoedingssituatie moedergroepen, ism CKG en opvoedingswinkel Overleg CBJ Kindermishandeling Werkgroep intrafamiliaal geweld Protocol Vertrouwenscentrum Kindermishandeling ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

3. Benut de sterke kanten ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Sterke kanten Balans risicofactoren – beschermende factoren Talenten en veerkracht Gezin Samenleven in het centrum Team School ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

4. De directe omgeving maakt het verschil ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

De directe omgeving maakt het verschil Investeren in het team De begeleiders van het opvangcentrum De leerkrachten in de school Wat kunnen we zelf? Wat hebben we daarvoor nodig? Bewaak draagkracht! Grens af en zoek partners ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

5. Investeer in het gezin ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Investeer in het gezin Waar vinden ouders energie en perspectief? Samen leven in het opvangcentrum Ouders betrekken Ouders ondersteunen: Moedergroepen Opvoedingsondersteuning Gezinsbegeleider ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

6. Haal je netwerk in huis ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg

Haal je netwerk in huis Obstakels Hoe werkt het opvangcentrum? Drempels Tegenindicaties: te complex, taal, geen hulpvraag, niet voor ons… Organisatie: traag, afbakening, procedures, … Vertrek van noden en haal je partner in huis Kom tot samenwerkingsafspraken: kom mekaar tegemoet DOE Blijf in gesprek ontwikkelingsgericht samenwerken Symposium Valkenhof 12 mei 2011 VCLB Noord-Limburg