Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Het Nederlandse Rode Kruis
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Aandacht voor het steunend netwerk
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Edilse Goeloe Marije Stolk
Een vrouw te zijn.
“Hoe kom ik aan klanten?”
presentatie NPV 10 oktober 2012
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Introductiebijeenkomst
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Vanavond hebben we als thema: INTERNET
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
“Zonder taal geen verhaal” .
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Voor die jongeren die denken alles te weten…
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Jongeren willen een eigen leven
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Levensvragen Over geluk…..
op weg naar het CentrUM voor Buurt/dorp, Jeugd en Gezin
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
*Mijn stage bij Blinqi * Naam: Kelly Klas: 4A Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij * Naam: *Sabine Balster Klas: *5B Jaar: *2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Opvoeden van drukke kinderen
- 1. Waar wordt u, als u naar onze jeugd en ons jeugdwerk kijkt, nu echt blij van ? Gesprekken met jongeren Samen dingen doen Veel kinderen naar de tienerdienst.
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
“DE jeugd van tegenwoordig”
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hoe krijg je het op gang?.
Wat ik wil…..
ADVENT 2014.
Communicatie met ouders
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Een paar vraagjes Ben je jonger dan 12 of ouder dan 97? Is dit je telefoon…..? Is dit je TV….? Is dit je computer..?
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Methodiek: Plancyclus
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
JEUGDzorg - voor wie?.
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Transcript van de presentatie:

Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009

Wat kan het kenniscentrum GOC voor u betekenen? Informatie Ondersteuning Begeleiding

De jongeren van tegenwoordig hebben lak aan hun ouders, zijn geobsedeerd door sex en verslingerd aan moderne muziek en dans. Ze hangen op pleinen rond en hebben geen enkele conditie doordat ze onvoldoende sporten. Op school is geen aandacht meer voor normen en waarden, ze leren daar vooral hoe ze elkaar de loef kunnen afsteken.

Aristophanes ca 400 voor Christus

Ontmoet de generatie Einstein: Slimmer Sneller Socialer

Jongeren door de ogen van een volwassene We vinden ze lui. We vinden ze onverschillig en oppervlakkig. We noemen ze de knip- en plakgeneratie

Jongeren door de ogen van een volwassene We vinden ze materialistisch We vinden ze verwend

Jongeren door de ogen van een volwassene We vinden dat ze ongeïnteresseerd zijn We vinden dat ze het te druk hebben

Jongeren door de ogen van een volwassene We vinden ze onverantwoordelijk We vinden dat ze niet goed voor zichzelf kunnen zorgen We vinden dat ze alleen een korte termijn perspectief hebben

Jongeren door de ogen van een volwassene We begrijpen ze niet

Waarom dan generatie Einstein? Zijn ze geniaal? Nee, maar dankzij hun opgroeien in de informatiemaatschappij hebben ze een andere informatieverwerking die meer gemeen heeft met Einstein (creatief, multidisciplinair) dan met Newton (rationeel, logisch, lineair)

Generatie Einstein: 24/7 informatie Al die informatiestromen leiden tot: -Einde automatische kennisautoriteit -Snelheid van kennisverwerving -Netwerkleren en netwerken

Het nieuwe leren Objectieve kennisSubjectieve kennis KennisoverdrachtKennisconstructie OnderwijzenLeren ZinvolBetekenisvol Van deel naar geheelVan geheel naar deel Zoek naar wat je niet kan Zoek naar wat je wel kan Samen doen is afkijkenSamen leer je meer dan alleen Leren voor laterLeren voor nu

Het zijn en blijven pubers Onzeker Rebellerend Experimenterend Autoriteit in twijfel trekkend Identiteit zoekend

Terug naar af Grote wereld Internet, nieuws, kranten, tv Veranderde familiestructuren Veelvoud contacten/vriendschappen

Terug naar af Groot belang familie en vriendschappen Roep om echtheid Kleinschaligheid Intimiteit

Waarden van de jongeren Authenticiteit Respect Zelfontplooiing Gezelligheid

Ambities? Leuke baan Leuk huis Fijn gezin Vrienden Gelukkig worden, jezelf kunnen ontplooien, doen waar je goed in bent

Generatie Einstein en stage/werk

Werkgevers over jongeren Geen manieren Brutaal Stappen gelijk naar de hoogste baas

Jongeren over werkgevers Ze begrijpen ons niet Nemen ons niet serieus Zijn niet eerlijk tegen ons Ze gebruiken ons Geven ons alleen de rotklusjes …..

Ambities? Leuke baan Leuk huis Fijn gezin Vrienden Gelukkig worden, jezelf kunnen zijn Ontplooien, doen waar je goed in bent

De ideale baan Leuk werk Gezellige collega’s Je moet er iets kunnen leren Jezelf kunnen ontplooien Dichtbij (max. 30 min.) Genoeg verdienen om leuke dingen te doen Genoeg tijd om die leuke dingen te doen

De eerste stage Onzeker (heb ik wel genoeg geleerd) Hebben alleen nog maar gespeeld op school, nu moet het echt Moeten dus nog echt alles leren mbt werkcompetenties Willen dat ook leren, maar op de voor hen juiste manier Hebben puberaal grote bek, moeten zich nog leren bewegen in een sociale omgeving

De ideale stage Leren hoe het “echt” moet Verantwoordelijk voor “echte” dingen (klanten bijv) Weten hoe de baan nu echt is Gezellige collega’s van alle leeftijden Goed begeleid worden Dat ze naar je luisteren Dat je met respect behandeld wordt Dat je een echt lid van het team bent

Wat betekent dit voor de werkgever Je hoeft niet je bedrijf aan te passen aan de jongere Bedrijf is bedrijf, werk is werk Regels, structuur en verwachtingen zijn leuk Het is leuk om te leren hoe het in het “echt” gaat Doe alles met passie en straal dat ook “echt” uit

Afsluiting