in een bijbelse gemeente De positie van de vrouw in een bijbelse gemeente
SCHRIFT TRADITIE CONTEXT
Drie grondlijnen in NT: 1. Gal. 3:26-28, ‘in Christus is man noch vrouw’. 2. Gaven van de Geest worden aan allen geschonken. 3. De voortgang van het evangelie mag niet gehinderd worden!
Jezus’ omgang met vrouwen: de weduwe te Naïn de bloedvloeiende vrouw de zalving de vrouw bij de put de op overspel betrapte Maria, die het beste deel koos de getuigen van de opstanding
Hermeneutiek Brug van tekst naar lezer Formatief of normatief
De zwijgteksten (1) 1 Cor. 14:34,35: spreekt Paulus zichzelf tegen? let op de context: vs. 1 en 40, 29-33 'de wet' zegt dit nergens… aanpassing van Paulus aan 'voortgang van het evangelie' gaat het om 'kletsen' (lalein)? verschil in opleiding? hoe zit het met de ongehuwde vrouwen? citeert Paulus hier tegenstanders?
De zwijgteksten (2) 1 Tim. 2:8-15: moeilijk consequent toe te passen context van de Joodse synagoge: geen drempel opwerpen vrouwen veelal geen onderricht gehad welke keuzes durven we te maken?
De Schrift is niet tijdgebonden, maar tijdbetrokken! Wat dient anno 2010 de voortgang van het Evangelie ?
Romeinen 16:1-16: Doe die vrouwen de groeten! Fébe, diakonos Prisca en Aquila (let op de volgorde; vgl. ook Hand. 18:24-26) Junia, de apostel?! Tryfena, Tryfosa, Persis (12) vgl. ook Euodia en Syntyche (Fil. 4:2-3)
Binnen baptisme (1) John Smyth: Niet spreken of profeteren, wel besluitvorming en diaconessen.
Binnen baptisme (2) Philadelphia Baptist Association (1746): Spreken bij (doop)getuigenis en tucht. ‘Als het maar geen stortvloed van woorden wordt’ Door invloed Opwekkingsbeweging (18e eeuw): vrouwen hardop bidden ‘gospel meetings’ aan huis o.l.v. vrouwen
Binnen baptisme (3) 19e eeuw: eigen bijeenkomsten vrouwen gaan schrijven, ook veel liederen zondagsschool, sociaal werk, zending
Binnen baptisme (4) Nannie Helen Burroughs, BWA 1905: Drie B’s: Bible, rein leven Bath, rein lichaam Broom, rein huis
Binnen baptisme (5) 1918: eerste vrouwelijks predikant Engeland 1925: officieel toegestaan binnen Britse Unie 1962: twee predikantes binnen Britse Unie 2000: 155
Ontwikkelingen in Nederland (1) Ds. J. Louw, De dienst van de vrouw in de gemeente (ong. 1958): God roept en schenkt gaven Pleidooi eerherstel diaconessenambt Pleidooi ´in-service-opleiding´ in Tabitha, ook voor evangelistes
Ontwikkelingen in Nederland (2) G. Vegter, Ambt en vrouw in de gemeente (1980): Ambt = dienst! Ongelijkheid door zondeval, die in Christus wordt hersteld Slavernij, positie van de vrouw
Ontwikkelingen in Nederland (3) J. Bouritius, De plaats van de vrouw in de bedieningen van de gemeente (ong. 1981): onderscheid in gezag vanuit schepping/zondeval man is hoofd van de vrouw diaken heeft geen gezag, dus diacones kan Gal. 3 gaat over één zijn in geloof en behoud, maar niet in functioneren 1 Kor. 14:34-35 contextueel uitleggen
Ontwikkelingen in Nederland (4) G. van ’t Wout, De positie van de vrouw in een bijbelse gemeente: NT kent alleen diakonia, geen ambt vrouwen eerste boodschappers van de opstanding! Bezwaren niet bijbels-theologisch, maar cultureel Catherine Booth, Corrie ten Boom e.a. gemeentevergadering is ons hoogste orgaan gesprek hierover kan kwetsend zijn