gastcolleges Wo : Dhr vd PoelPersonal Choice
Trends ? Vergroening – CO2 uitstoot, Kyoto akkoord Krappe arbeidsmarkt – technici, dienstverlening – talent, vergrijzing, Lissabonstrategie: hoger opgeleiden Ondernemerschap – concurrentiepositie, innovatief, creatief – microkredieten Businessmodel C&C – persoonlijke ontwikkeling, balans privé-werk
Presentatie accountplan Maximaal 20 minuten 10 minuten vragen stellen Kop – inleiding – wat wil je zeggen? Romp - argumenten Staart - acties
Beoordeling presentatie Weergave accountplan – kort Mogelijke acties? – creativiteit - lang Overtuiging Onderbouwing
tips Besteed aandacht aan je presentatie De ppt moet je verhaal ondersteunen – ppt is niet leidend! Een plaatje of schema zegt meer dan woorden - voorbeeldje
Huis te koop
Onderhandelen Onderhandelen is een communicatieproces waarbij je overeenstemming probeert te bereiken en een aantal belangen worden gedeeld en een aantal niet. Je probeert samen naar een oplossing te zoeken.
5 tips – Ury ‘onderhandelen met lastige mensen’ 1. Belangen!! –Wat is het belang van de ander? –Wat wil jij? 2. wat zijn de mogelijke opties? –meerdere oplossingen zijn mogelijk –wees creatief
5 tips 3. Probeer een onafhankelijk/objectieve norm vast te stellen. ‘Wat is redelijk?’. –Adviseur –makelaar 4. wat zijn de alternatieven? –voor de ander –voor jou 5. voorstel –zet hoog in –wat is het minimumpakket en hoe verhoudt dat ten opzichte van je alternatief
Wees creatief Een man komt met z’n Ferrari in de regen langs de bushalte. Daar staan zijn beste vriend, die ooit zijn leven redde, een oude vrouw die onmiddellijk naar het ziekenhuis moet, anders sterft ze, én de vrouw van zijn dromen, die na hem gezien te hebben altijd bij hem wil blijven. Hij kan maar één persoon meenemen in zijn Ferrari. Wat is de meest creatieve oplossing?
Oh, wat zijn we creatief! 'Onderzoek laat zien dat als we vijf jaar zijn, 90% van wat we bedenken uniek is. Als we zeven zijn, is dat nog maar 20% en als we volwassen zijn, is ons vermogen om met een origineel idee te komen nog maar 2%.' m=1218http://videoplayer.neos.nl/fd/index.php?ite m=1218
Wat is creativiteit? Creatief zijn is vernieuwend zijn Creativiteit is oplossingen bedenken Creatief zijn is 'out-of-the-box thinking' Creativiteit is originaliteit Creativiteit is anders denken
Wat stimuleert creativiteit? De uitdaging van complexe vraagstukken Samenwerken met een team of met collega's Vrijheid Openheid van geest en instelling en ruimte voor creativiteit Geestelijke rust en ontspanning
Grootste obstakels? Regels en procedures Te weinig tijd hebben Onwil of niet willen afwijken van de norm Negativisme Budget
organisatievormen A accounts – landelijke spreiding – nationaal accountteam – enkele accounts B accounts – regionale spreiding – regionaal accountteam – cluster van accounts bijv. banken en verzekeringen C accounts – lokale spreiding - vertegenwoordigers
dilemma A account die zich bevindt in een cluster en regio! Keuzes maken! –Missie, visie, strategie –Specialisatie in de cluster –Centraliseren versus decentraliseren
Product- versus accountmanagement Productmanagement – product aansturen op 4 p’s – consument – strategisch Accountmanagement – retail/ tussenhandel – tactisch en operationeel