Nul Energie Huis Workshop offerte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Sta ’s even op als je Jezus lief hebt
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Debriefing 24 januari 2012.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
ICTB/NB Projectmanagement.
Proces en Product.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Van doelen naar reflectie
Wat gaan we leren in groep 5
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Een socratisch gesprek
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Theorielessen in projectmatig werken
Project “Horizon Verbreden”
Workshop evalueren Dcp
Duurzame kleren. Marie groen
Etalage Domotica. Afspraak met de klant maken Bereid samen het telefoongesprek voor. Voer het telefoongesprek Juiste toon spreken, duidelijk en verstaanbaar.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.
Verdieping Timemanagement
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Vestigingsplaatsonderzoek
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Algemeen Dit is de ondertitel.
Sporen van Gods karakter
Een vergadering organiseren
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Week 1, les 10 Ga zitten in de kring.
Algemeen Dit is de ondertitel.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Vergadering Personeelsdienst
Slim tellen.
Rapportage van voortgang of status
Het tweede LOS-gesprek
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Slim tellen.
Presentatievormen.
Algemeen Dit is de ondertitel.
Transcript van de presentatie:

Nul Energie Huis Workshop offerte

Hoofdopdracht Vertel iets over de rolverdeling en de specifieke rol van de leerling in dit project. De leerling is stagiair bij Bureau Nieuwe Energie. De docent speelt de rol van de opdrachtgever (meneer Mobilé), maar ook die van stagebegeleider. Het is belangrijk om deze rol te blijven spelen en niet te veel de docentenrol (vertellen hoe het moet) op je te nemen. Het is de bedoeling dat de leerlingen zelf uitzoeken hoe het moet. Jouw rol is meer coachend dan sturend. De deadlines en gevraagde tussenproducten in het project geven aan wanneer de leerling iets af moet hebben.

Wat ga je doen? Offerte opstellen met je groepje. Dat houdt in: Probleemstelling – waar gaat het over? Planning maken – wanneer is het af? Taken verdelen – wie doet wat? Eindproduct – wat krijgt de opdrachtgever aan het eind? Overlegmomenten inplannen – welke informatie heb je nodig en van wie? De groepsindeling heeft al plaatsgevonden. Leerlingen gaan tijdens deze workshop met hun groep aan het werk om de offerte te maken. Schets nog eens de situatie bij Bureau Nieuwe Energie en maak duidelijk wat er in deze workshop van de leerlingen wordt verwacht. De offerte is een soort van contract tussen opdrachtgever (rol van de docent) en opdrachtnemer (rol van de leerling). Je maakt als leerling dus een soort stappenplan, waarin je aangeeft in welke volgorde je het probleem gaat aanpakken. Reik het lege format voor de offerte en het voorcalculatieformulier uit als hulpmiddel.

Probleemstelling Beantwoord de volgende vraag: Wat is een nul-energie huis? Beschrijf in één zin het probleem van de heer Mobilé

Planning Geef aan welke stappen het project kent Hoeveel tijd hebben jullie per stap? Zijn er stappen die tegelijkertijd kunnen plaatsvinden? Welke stappen zijn cruciaal voor de voortgang?

Taakverdeling Maak per stap een taakverdeling Spreek af hoe de verkregen informatie wordt bewaard

Eindproduct Wat zijn de tussenproducten? Wat is de vorm van eindproduct Wat is de kwaliteit van het eindproduct? met andere woorden: wanneer is het eindproduct goed?

Overlegmomenten Maak een schema van de overlegmomenten aan de hand van de planning Geef grof de belangrijkste agendapunten weer Geef aan wie bij welke vergadering de voorzittersrol op zich neemt en wie de gemaakte afspraken per overleg vastlegt

Hoe zit de offerte in elkaar? Probleem duidelijk omschrijven. Hoe pak je het probleem aan? Huidige situatie – hoeveel energie gebruikt de opdrachtgever en waarvoor? Gewenste situatie – waar valt energie te besparen? Rapportage Presentatie