Methode onderzoek Aardrijkskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Werkwijze groep
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
PCB Willem de Zwijger Groep 7 Welkom op de informatieavond van:
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Werkwijze groep
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Werkwijze groep
Lesgeven en begeleiden
Informatieavond Groep 5
Ouderavond 10 september 2013.
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Rekenmethodes.
Werkwijze groep 5a
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Informatieavond groep 7b
Informatie- avond groep 6
Topondernemers Het onderwijs in zaakvakken verliep tot nu toe meestal :: boek/plaatje/praatje/verhaal(the) door de leerkracht en .....SAAI De.
Infoavond groep 4.
Een kijkje in de keuken…..
Informatieavond groep 4
Informatie-avond groep 4-5
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Op de informatieavond van groep 6
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ouderkring groep
Werkwijze groep
Welkom in het vierde leerjaar!
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Werkwijze groep 5A
Welkom op de informatieavond van groep 7
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom op de informatieavond van groep 4
Welkom op de informatieavond van groep 5
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Aardrijkskunde Isolde Paulina Karin Gülnaz Mijanou.
Welkom op de informatieavond van groep 7B
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Informatieavond groep 3/4
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
ALGEMEEN Werkdagen Kim en Shanta (7a), Hester en Judith (7b) Stagiair maandag en dinsdag Kim en Shanta Tijden Klassendienst Weektaak Zelfstandig werken.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond groep 3
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
TopOndernemers op de Springplank
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Methode onderzoek Aardrijkskunde

Kerndoelen Alle methodes geven aan dat zij aan alle kerndoelen voldoen in de leerlijn. kerndoel 47 De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.     kerndoel 48 Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.     kerndoel 49 De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.      kerndoel 50 De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.

Uitgangspunten Wijzer door de wereld: In de kerndoelen staat aangegeven wat kinderen moeten kennen en kunnen. Voor aardrijkskunde zijn dit de volgende onderwerpen:ruimtelijke inrichting, geografisch perspectief, kaartbeeld en topografie. Leerprocessen van kinderen, veranderingen in het voortgezet onderwijs en de eisen die het huidige informatietijdperk aan ons stelt waren belangrijke didactische overwegingen voor het bepalen van de opzet van de leerstof.

Uitgangspunten Land in zicht Voldoet aan kerndoelen en domeinbeschrijvingen Citogroep Regionaal-thematische opbouw Structurele aandacht voor kaartvaardigheden en topografie Veel mogelijkheden voor zelfstandig werken Eigen omgeving in ieder leerjaar Houdt rekening met minder taalvaardige leerlingen

Uitgangspunten Geobas voor jaargroep 1 t/m 8; gedegen inhoud met veel achtergrondinformatie; leren met en van beeld; heldere structuur; duidelijke differentiatie- en keuzemogelijkheden; overzichtelijk en smaakvol vormgegeven; losse leerlijn topografie; werkboeken, antwoordenboeken en topografiewerkboeken geheel in kleur; veel mogelijkheden voor zelfstandig werken; aardrijkskundige begrippen in woord en beeld uitgelegd; leerlingenboek in handleiding ingeschoten; software, digibordsoftware en methodesite.

Uitgangspunten Alles in 1 Voor groep 5 t/m 8 van alle basisscholen. Het gaat om integraal onderwijs; de leerstof van alle vakken komt in samenhang aan bod, rekenen en bewegingsonderwijs uitgezonderd. Er kan op 6 niveaus (A t/m F) gewerkt worden. Elk niveau is met en naast elkaar te gebruiken binnen één groep. Doe- en onderzoekopdrachten worden kant-en-klaar aangeleverd. De kinderen leren alle wettelijke kerndoelen die zij moeten leren. Dit onderwijs is adaptief en flexibel georganiseerd.

Werkwijze, opzet en opbouw Wijzer door de wereld Geobas Land in zicht 6 blokken, 1 blok bestaat uit 5 lessen(laatste les onderzoek in eigen omgeving) Alles in 1

Werkwijze, opzet en opbouw Alles in 1 De projecten duren 5 weken. Elke week wordt er een subthema behandeld, geïntroduceerd met een film. Dagelijkse afwisseling van gezamenlijke activiteiten en zelfstandig werken. Gelijkwaardige afwisseling in computer- en schriftelijke verwerking. Per (tafel)groep wordt een werkstuk gemaakt en een presentatie gedaan over een deelonderwerp. Er is een afsluiting passend bij het thema, dit kan zijn: musical, presentatie, toneelstuk, korte uitvoering of tentoonstelling. Aan het eind van het project is er een quiz en een toets.

Lesinhoud en uitwerking Wijzer door de wereld Geobas Land in zicht Klassikaal, met differentiatie mogelijkheden. Verschillende creatieve suggesties in de methode.(eigen inbreng) Werkboek + werkschrift Alles in 1

Lesinhoud en uitwerking Alles in 1 Elke week een inleiding met een film. Dagelijkse afwisseling van gezamenlijke activiteiten en zelfstandig werken. Opdrachten worden schriftelijk en met de computer verwerkt. Per (tafel)groep wordt een werkstuk gemaakt en een presentatie gedaan over een deelonderwerp . Er is een afsluiting passend bij het thema, dit kan zijn: musical, presentatie, toneelstuk, korte uitvoering of tentoonstelling. Aan het eind van het project is er een quiz en een toets.

Didactiek Wijzer door de wereld Geobas Land in zicht Alles in 1 Geografische vierslag waarnemen/beschrijven; toepassen; herkennen/verklaren; waarderen. Leren van en met beeld leerzame vragen in de bijschriften; beeld letterlijk centraal op de bladzijden. Land in zicht Na een korte instructie, direct zelfstandig aan de gang Interactieve bespreking achteraf Kaartvaardigheden Omgevingsonderwijs Geografische vierslag(waarnemen, herkennen, verklaren, waarderen) Alles in 1

Didactiek Alles in 1 De leraar heeft hier een grote inbreng in. Een klassikale of een individuele aanpak is mogelijk maar de methode is gemaakt op gedeeltelijk klassikaal, daarna in kleine groepjes, 2-tallen of individueel. De leraar kan kiezen voor een flexibele aanpak en houdt rekening met de verschillen tussen de kinderen, waaronder de verschillende soorten intelligenties. Naast de gezamenlijke activiteiten, zoals het bekijken van films, het bespreken van teksten en het uitvoeren van expressieactiviteiten zoals zingen, dansen en drama kunt u zelf bepalen welke kinderen: Vooral met projectboekteksten bezig zijn; Vooral doe- en onderzoeksactiviteiten uitvoeren; Vooral (bepaalde) expressievakken uitvoeren; Vooral werken met de computer en de games Vooral eigen werkstukken uitwerken; Op welk niveau werken.

Differentiatie Wijzer door de wereld Geobas Land in zicht Alles in 1 Diverse soorten vragen: kijkvragen; reproductief en productief; extra vragen in het werkboek Leerstofvarianten: Basisprogramma; Uitgebreid programma 1; Uitgebreid programma 2. Land in zicht niveaudifferentiatie en tempodifferentiatie hoeveelheid aangeboden stof opdrachten in multimediale materialen veel beeld en audio voor taalzwakke leerlingen Alles in 1

Differentiatie Alles in 1 Alles in 1 heeft zes verschillende differentieatie niveaus. Niveau A is voor minder begaafde kinderen. Niveau B ligt op groep 5 niveau. C op 6 enz.. Niveau F is voor de begaafde kinderen die boven het groep 8 niveau uitkomen. Elk niveau is met en naast elkaar te gebruiken binnen één groep. Het is dus zelfs geen probleem om in een klas met 5 verschillende niveaus dezelfde methode te gebruiken. De differentiatie zie je terug door de grote van de tekst, de verschillen in vragen en het aantal vragen.

Materiaal voor leerkracht en leerlingen Wijzer door de wereld Geobas Leerlingenboek Werkboek Werkboek topografie Handleiding Kopieerboek Antwoordenboek Software Internet Land in zicht Methodeboek Leerlingen: 2 werkboeken en 1 lesboek 1 handleiding 1 lesboek 2 werkboeken 2 antwoordenboeken 1 miniatlas voor groep 5/6 1 CD-rom Alles in 1

Materiaal voor leerkracht en leerlingen Alles in 1 Projectboek niveau ABC incl. folder over Frankrijk    Projectboek niveau DEF incl. folder over Frankrijk    Antwoordenboek niveau ABC  Antwoordenboek niveau DEF Handboek voor de leerkracht, incl. expressie Bordplaten A3, set van 15 (ook digitaal beschikbaar)    Werkstukmap + inhoud    Weekfilms set van 2 stuks Audio-cd set van 3 CD-rom Engels Cd-rom de Junior Bos@tlas Europa Map met 14 geplastificeerde topokaartenV Voor iedere groep van 12 leerlingen een leskist met doe-opdrachten. Deze bevat materialen voor de doe- en expressieopdrachten    Cd-rom met PDF bestanden (PDF bestanden van de projectboeken en de bordplaten als aanvulling voor gebruik digibord)

ICT-mogelijkheden Wijzer door de wereld Geobas Land in zicht Topografie Spelletjes Digibordsoftware Internet actualiseren van de lessen; aanvullende lessuggesties; extra informatie voor de leerkracht; extra vragen bij de lessen; toetsen. Land in zicht Creatieve en verdiepende blokopdrachten, www.zwijsenlandinzicht.nl Alles in 1

ICT-mogelijkheden Alles in 1 Ongeveer de helft wordt met de computer gedaan. Alle computer materialen worden geleverd. Bordplaten kunnen ook digitaal geleverd worden. Niet afhankelijk van een digibord. Programma om digitaal de resultaten van kinderen bij te houden.

Kostenplaatje Wijzer door de wereld: Kosten over 10 jaar: € 8700,00 Geobas: Kosten over 10 jaar: € 9760,00 Land in zicht Kosten over 10 jaar: € 9240,00 Alles in 1: € 29.000 = alles bij elkaar. Los gekocht = € 80.000

Kostenplaatje Kostenvergelijking Alles-in-1 met methoden Uitgaande van een gemiddelde school van 30 kinderen per leerjaar. Dat houdt dus in: 120 kinderen voor groep 5-8 en 240 kinderen voor de hele school. Inclusief: BTW Alle materialen voor alle 20 projecten, alle materialen voor Alles Apart, tijdens de projectloze weken, verbruiksmateriaal. totale kosten over 10 jaar gerekend, voor groep 5 t/m 8. Kosten Alles-in-1:  Kosten 20 projecten: 20 x  € 1.100 =  € 22.000  Kosten Alles Apart  €   7.000 ------------- Totaal:  € 29.000

Totale kosten over 10 jaar gerekend, voor groep 5 t/m 8. Kosten Alles in 1: Kosten methoden: Lezen (technisch, begrijpend, studerend) € 8.000 Taal (o.a. spelling, grammatica, woordenschat, taalbeschouwing) € 23.000 Schrijven € 5.000 Engels € 5.000 Aardrijkskunde € 9.000 Geschiedenis € 9.000 Natuuroriëntatie € 7.000 Staatsinrichting € 1.000 Alle expressievakken € 2.000 Sociaal-emotionele ontwikkeling € 1.000 Verkeer € 5.000 Leskisten en werkmiddelen voor o.a. zelfstandig werken € 5.000 ------------- Totaal: € 80.000  Kosten 20 projecten: 20 x  € 1.100 =  € 22.000  Kosten Alles Apart:   €   7.000 ------------- Totaal:   € 29.000