Visie Gastvrij Nederland Ir. Arjen van den Dool Koninklijke Horeca Nederland Informatie-uitwisseling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Extern bouwtoezicht Middachtenweg Den Haag
Het Ondernemingsdossier
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
DE IGZ, ANDERE RIJKSINSPECTIES EN EEN FRONTOFFICE ‘SAMENWERKENDE RIJKSINSPECTIES’:
Ketensamenwerking Wmo in Nijmegen Een eerste start.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Maatschappelijk Aanbesteden
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Regiobijeenkomst Beter en Concreter Vereniging van Friese Gemeenten 30 mei 2013 Leeuwarden.
Regionale samenwerking in Groot-Amsterdam
Kernbeleid Veiligheid
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Algemene inleiding Wabo
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Foto: ondernemingsdossier.nl
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Implementatie Normblad 8002
Introductie OHSAS
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Technische Architectuur
Aan tafel! Een onderzoek in opdracht van VNO-NCW en MKB-Nederland naar publiek en privaat toezicht op bedrijven.
Digitaal mei 2014.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Risk Based Testing van pakketsoftware
Beleidsinformatie Jeugd
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Ondernemingsdossier Programmabureau Ondernemingsdossier Michel Bloemheuvel Joost Molenaar Programmabureau Ondernemingsdossier MeetUp Digitale Stedenagenda,
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
Workshop ‘Toezicht in het zwembad’ Zeist, 15 februari 2015.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Proces om tot een gedragen jaarplan te komen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Natte Koeltorens 1.
SVB-BGT.
Toekomstige veranderingen:
Second opinion business case Spoorzone Delft
Digitale architectuur
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Doelstelling vanaf het begin
Digitaal stelsel in de praktijk
17 september 2018 Duurzame energie
Uitvraag 2019 Deel 2.
Uitvraag 2019 Deel 2.
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Visie Gastvrij Nederland Ir. Arjen van den Dool Koninklijke Horeca Nederland Informatie-uitwisseling

a.evenementenorganisatie die wil weten welke specifieke vereisten er zijn in gemeente X b.starter die wil weten welke meldingen en vergunningen nodig zijn voor een restaurant c.bowlingbaan die wil weten of er subsidiemogelijkheden zijn voor toepassing van zonne-energie d.campinghouder die moet weten dat naburige agrariër gaat uitbreiden e.bioscoophouder die moet weten dat brandveiligheidseisen veranderen Vormen van informatieuitwisseling in Gastvrijheidsector (1) Inzicht verkrijgen (en verlenen) in vereisten en faciliteiten en wijzigingen:

a.recreatiepark dat nieuw zwembad wil bouwen b.eigenaar van eetcafé die terras wil beginnen bij zijn bedrijf c.evenementorganisatie die festival wil organiseren d.concertgebouw waar buitenlands ensemble optreedt e.attractiepark dat een reclamebord langs de weg wil plaatsen f.sportcafé dat i.v.m. Olympische Spelen een paar uur langer open wil blijven g.bioscoop die filmfestival wil organiseren, i.s.m. enkele naburige horecalocaties h.jachthaven die aantal ligplaatsen wil uitbreiden i.strandtent wil ivm vroege Pasen een week eerder open Vormen van informatieuitwisseling in Gastvrijheidsector (2) Verkrijgen (en verlenen) van toestemmingen, zowel voor starten als wijzigen en uitbreiden:

a)theater dat aan wil tonen dat decor van rondreizend gezelschap bandveilig is b)sauna die wil aantonen dat hygiënecontroles adequaat worden uitgevoerd c)speelparadijs dat controles aan speeltoestellen aan wil tonen d)hotel dat inzicht wil geven in risico-inventarisatie en (realisatie) maatregelplan m.b.t. legionella e)zwembad dat wil aantonen de waterkwaliteit te beheersen f)poppodium dat inzicht wil geven in RI&E en voortgang maatregelen m.b.t. gehoorbescherming voor medewerkers Vormen van informatieuitwisseling in Gastvrijheidsector (3) Aantonen (en toetsen) van operationeel voldoen aan vereisten:

 verdwalen in hoeveelheid en versnippering vereisten  vastlopen in complexiteit vereisten  onbedoeld missen van wijzigingen in vereisten  grote hoeveelheid aan indieningvereisten  herhaald aanleveren van dezelfde gegevens Welke problemen ondervinden Gastvrijheidondernemers? (1)

 bij iedere wijziging of verlenging weer de 'full monty'  gegevens van ene overheidsinstantie opvragen voor andere  aanleveren en/of bijhouden van bedrijfsvreemde gegevens  tijdsbeslag voor administratieve controles  registraties bijhouden om werk toezicht te vergemakkelijken Welke problemen ondervinden Gastvrijheidondernemers? (2)

 iedere overheidsinstantie heeft eigen wijze  gemeenten allemaal andere handelswijzen en systemen  geen dossieroverdracht bij wisseling van inspecteur  geen inspectiehistorie Welke problemen ondervinden Gastvrijheidondernemers? (3)

 Bedrijvenloket en Antwoord voor Bedrijven  Nalevingshulp  Hiswa Alert & Recron Alert  Horeca1, Horeca2 en Horeca Digitaal  Digitale Evenementenvergunning  Vernieuwd Toezicht Horeca & Recreatie  RIEC's  En ….EOD! Relevante acties en ervaringen in en om de Gastvrijheidsector

Centrale vraagstelling m.b.t. uitrol Vraag: Hoe verwerken we de opbrengsten van eerdere en lopende initiatieven optimaal in een ‘Pilot’ EOD Gasvrijheidsector, als onderdeel van de bedrijfslevenbrede uitrol van EOD? Voorstel: Gecoördineerde aanpak van de ‘Pilot’ EOD Gastvrijheidsector, waarin verschillende functionaliteiten, modules en toepassingen in gezamenlijk en geregisseerd verband worden (door)ontwikkeld.

Functionele eisen ‘In de ideale wereld’ (1)  alle overheden uniforme werkwijzen en systemen  overheden hanteren een centrale database met informatie  op basis van profiel met bedrijfskenmerken en activiteiten krijgt ondernemer inzicht in: inhoudelijke vereisten, toestemmingsstelsels en faciliteiten wijzigingen in vereisten, toestemmingstelsels en faciliteiten  meldingen zijn overbodig (overheid weet wat er gebeurt)  vergunningen worden digitaal en integraal aangevraagd en verstrekt, waarbij voortgang te volgen is

Functionele eisen ‘In de ideale wereld’ (2)  diverse toetsen zijn overbodig, door digitale intelligence overheid  ondernemer wordt gealerteerd bij wijzigingen in de directe omgeving  toezichthouders opereren volledig risicogestuurd, o.b.v. digitale intelligence  toezichthouders geven ondernemer digitaal inzicht in prioriteiten (collectief) en bevindingen (zowel collectief als individueel)

Strategie uitrol in kader EOD (1) I.gastvrijheidsector als pilotsector voor EOD, met aanvullend te ontwikkelen branche(segment) specifieke toepassingen voor een of meerdere informatiedomeinen (vereisten, toestemmingen, registraties, controles, etc.) II.ontwikkelen EOD basisvoorziening III.doorontwikkelen branchewijzers/vragenboom Antwoord voor Bedrijven tot EOD-proof module 'profiel gerelateerd inzicht in vereisten’

Strategie uitrol in kader EOD (2) IV.opwaarderen van ervaringen en opbrengsten initiatieven als Business Alert (primaire focus op inzich en naleving) en Horeca Digitaal (primaire focus op inzicht en toestemmingen) tot modulaire EOD-proof oplossingen V.doorontwikkelen Digitale Inspectieruimte, EOD- proof inspectiemodule

Randvoorwaarden voor uitrol (1) i.rolverdeling bij ontwikkeling en beheer (overheid versus bedrijfsleven, maar ook uitvoeringsorganisaties) ii.actieve regierol overheid (EOD is meer dan set van afspraken) iii.stroomlijning en aansluiting alle overheden, met name ook lokaal (no escape) iv.kostendragerschap (overheid basis en wat, bedrijfsleven hoe?)

Randvoorwaarden voor uitrol (2) v.bedrijfsleven niet de rekening voor ontoegankelijkheid overheid vi.voorkomen afhankelijkheid van marktpartijen (software ontwikkelaars) vii.ook voor niet georganiseerd bedrijfsleven viii.gecoördineerde modulaire aanpak als aanloop naar geïntegreerde aanpak

Draagvlak A.Bestuurlijk draagvlak (nationaal en lokaal)? B.Ambtelijk draagvlak (nationaal en lokaal)? C.Draagvlak bij ondernemers? ? Welke acties moeten ondernomen worden?

Specifieke issues/aandachtspunten  gebruiksvriendelijkheid (ondernemer centraal)  autorisatie (ondernemer zit aan het stuur)  privacybescherming (Big Brother, lifehacking, HALT, kentekens R’dam, borgingsmechanismen)  basisvoorziening voor kleine bedrijven  nog aanwezig wantrouwen ondernemers jegens inspectiediensten  klachtenprocedure en borgen

Samenwerking overheid & bedrijfsleven Hoe maken we samen van EOD Gastvrijheidsector een toekomstbestendig succes?