Agenda Theorie Beleidskader Project MKBA in de Regio

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Advertisements

Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
‘Mentoring, koersen op kwaliteit’
Hoe de romeinen ons zagen “….. daar stort de zee zich in een ontzagwekkende stroom uit, twee keer per dag, dag en nacht, over een onafzienbare.
Onroerend Goed investeren en beheren
Westland en water Iets meer zelfreinigend vermogen graag.
Innovaties in bestuurlijke arrangementen voor de waardering van water 29 september 2006 Prof. Dr. J.J. Bouma Wetenschappelijk Directeur LmW |
Risico’s en gevaren van techniek
Inkopen en aanbesteden
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
Gepersonaliseerd leren
Introductie basisafvoer in beeksystemen
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Pilot-studie KRW conceptuele modellen
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
SGBP3: doelafleiding voor het eggie “Een haalbare en betaalbare stip op de horizon” Wim Twisk & Gert van Ee.
KRW-ervaringen met Niedersachsen en NordrheinWestfalen 3 e praktijkdag MEP/GEP 1 februari 2007 Wim Oosterloo Waterschap Velt en Vecht.
KBW voor KRW RAO atelier KBW systematiek Vergelijken varianten met financiële gevolgen Module 1. Financiële analyse Kengetallen Investeringen.
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
De evaluatie van een project
voor vraagstukken over stedelijk water
1 | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014 Bijdrage PvdA inzake besluitvorming over “De Ruit”
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Maatschappelijke kosten-baten analyse
MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
Nationaal Hydrologisch Instrumentarium (NHI) NHI Gebruikersdag 12 november 2009.
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
1 VAN VISIE NAAR UITVOERINGSPROGRAMMA regiobijeenkomsten maart/april 2016 Truus Steenbruggen Provincie Fryslân.
Het Waterschap in Alblasserdam Arie Bassa, Heemraad Inez Wissingh, Accountmanager.
Presentatie GRP 2008 Adrie Hanegraaf. Gemeentelijk Riolering Plan 2008 Omvang van de voorzieningen Beheer en onderhoud Renovatie en vervanging Kosten.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
LUMOS Tom Kuhlman Nga Phan-Drost René Verburg Janneke van Dijk.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
6 oktober 2016 Winnet stedelijk water Stand van zaken 6 oktober 2016 Werkgroep stedelijk water Winnet.
Organisatie en Infrastructuur
Protopics Samenwerkende zorgverleners Rondom patiënten in zorgnetwerk
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Welkom Havo 5..
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Handreiking KRW-doelen
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

MKBA in de Regio: theorie en praktijk Jasper Tamboer en Robert van Cleef, 26 april 2007

Agenda Theorie Beleidskader Project MKBA in de Regio Werkwijzer MKBA in de Regio Ervaringen Hoogheemraadschap van Rijnland

Welvaartstheorie Welvaart: welvaart is de mate waarin behoefte met beschikbare middelen kan worden bevredigd.

Economisch instrumentarium Waarderingsmethoden: vaststellen van de grootte van effecten Afwegingsmethoden: vergelijken van de geaggregeerde effecten per alternatief

Economisch instrumentarium Afwegingsmethoden Overzichtstabellen Effectentabel Multi criteria Analyse (MCA) Monetaire afwegingsmethoden: Kosten Effectiviteits Analyse (KEA) Kosten- batenanalyse (KBA) Kengetallen kosten-batenanalyse (KKBA) Maatschappelijke Kosten-batenanalyse (MKBA)

Aandacht voor economisch instrumentarium Formele rol economische analyse bij doelbepaling (KRW en NBW) Periode van uitdagingen in het waterbeheer; Meer nadruk op verantwoorde besteding belasting Euro; Meer nadruk op transparantie; Veel aandacht voor lokale lasten.

Het beleidskader Economisch instrumentarium en waterbeheer Werknormen NBW Het beleidskader OEI bij SNIP Leidraad OEI Strategische MKBA KRW KEA Economisch instrumentarium en waterbeheer

OEI bij SNIP Transparant maken van vaste set van effecten Niet alles monetariseren Niet salderen tot een NCW

Welvaartsaspecten OEI bij SNIP Veiligheid Economie Kwaliteit van de leefomgeving Kosten

Stappen MKBA

Projectdefinitie Doelstelling Nulalternatief Projectalternatief Kostenraming maken van projectalternatieven (investeringen en onderhoud en beheer)

Kosten van maatregelen

Inventarisatie effecten Fysieke effecten zijn effecten die voortvloeien uit een maatregel/ project maar niet direct bijdragen aan de welvaart. Bijvoorbeeld hoger waterpeil. Welvaartseffecten zijn de effecten die wel bijdragen aan de welvaart. Bijvoorbeeld de kosten voor hogere waterkering of hogere huizenprijzen

Kwantificeren en monetariseren Kwantificeren: het in hoeveelheden uitdrukken van effecten: 10 hectare afgraven op 1 meter diepte: 100.000 m3 afgraven Monetariseren: het in geld uitdrukken van effecten: 100.000 m3 * 5 Euro = 500.000 Euro Per effect geschikte methode bepalen: Recreatie Landbouw Wonen Visserij Watersector (pompkosten, zuivering…..) Schade landelijk en stedelijk gebied Koolstofvastlegging Fijn stof afvangen Et cetera

Water en natuur

Waarderingsmethoden De bestrijdingskostenmethode De herstelkostenmethode De productiefactormethode De reiskostenmethode De hedonische prijsmethode Contingent valuation methode

Gevoeligheidsanalyse Gevoeligheidsanalyse geeft inzicht in mate waarin de gehanteerde veronderstellingen over de verschillende kosten en baten de uitkomsten van de MKBA beïnvloeden Allocatie: toerekenen van kosten en baten Geldstromen: toerekenen van uitgaven en opbrengsten

Afwegingen economisch instrumentarium Voor: Verbeterd inzicht in kosten en baten Meer transparantie in besluitvorming Bijdrage aan verbeterde besluitvorming Verantwoording besteding belastinggelden Inzicht in bv maatschappelijke wenselijkheid of kosteneffectieve pakket Tegen: Kost tijd Vereist expertise Wenselijkheid uitkomsten?

Project MKBA in de Regio Economisch instrumentarium relevant Regionale waterbeheerders willen (KRW en NBW) Kloof tussen beschikbare theorie (OEI) en wereld regionale waterbeheerder Behoefte om aanbod en vraag op elkaar af te stemmen met praktisch instrument Project: Inventarisatie vraag en aanbod Pilots Werkwijzer

Project MKBA in de Regio Projectorganisatie: Opdrachtgevers: LmW, Stowa, Gemeente Rotterdam Participanten: Hoogheemraadschap van Rijnland, Waterschap Brabantse Delta, Gemeente Rotterdam Uitvoerders: Sterk Consulting, HKV Lijn in Water en Bureau Buiten

Doel werkwijzer Ondersteunen regionale waterbeheerder bij: Kiezen van juiste economische instrument Uitvoeren van een regionale MKBA Groeidocument

Werkwijzer Theorie Werkboek (stappenplan en voorbeelden) ICT tool Zoekfunctie Literatuur (hyperlinks) Rekenmodule

Conclusies Economisch instrumentarium verdient vaste plaats in besluitvorming waterbeheer Economisch instrumentarium ontsloten MKBA toepasbaar gemaakt op regionaal niveau Instrument wordt verder ontwikkeld Aan de slag!!

Ervaringen Hoogheemraadschap van Rijnland: Jasper Tamboer Toepassingen Hoogheemraadschap van Rijnland Ervaringen met casus Noordplaspolder Voor- en nadelen Aanbevelingen

Ervaringen Hoogheemraadschap van Rijnland: Jasper Tamboer Gebied? Instrument? Bestuur betrokken? 1 Eutrofiëring Nieuwkoopse Plassen KEA Nee, technisch rapport 2 Pilot KRW Haarlemmermeer Ja, pilot 3 KRW Haarlemmermeer MKBA Ja, methode besproken, uitkomsten niet 4 Peilbesluit polder de Noordplas Ja

Polder de Noordplas 4.480 ha Diepe droogmakerij Klei en restveen Akkerbouw en grasland Hoge droogleggingen Kwel en wellen Water zout- en nutriëntenrijk ‘Begin’ van de boezem In 18 eeuw drooggemalen Jaren ’60 polder heringericht en de peilen verlaagd Diepte ligging is van 4 tot 5.5 m –NAP (diepste punt is NAP -5.68m) Droogleggingen Akkerbouw, tussen 150/160 cm tot boven 200 cm Grasland, tussen 80 m tot 100 cm Kwel en wellen Kwel is gem 1.4mm/d tot 0.35mm/d. Wellen, gemeten intensiteit 2000mm/d. Van totale boezembelasting komt XX uit de diepe droogmakerijen: Chloride 55 % Stikstof 33 % Fosfaat 13 % Bijdrage Noordplas: 8 % Autonome ontwikkeling: Toename verzilting vanuit kwelpolders met 30 % in 2050 Zout en nutriëntenrijk Kwaliteit uitgemalen water zeer variabel (Cl- 100-800 mg/l) Uit kwel komt 80 % chloride, 40 % stikstof en 18 % fosfaat Cl- gehalte van water uit wellen 1.500 – 2.000 mg/l

Aanleiding Huidige peilbesluit tot augustus 2006 Onderzoek waterkwaliteit Bestuurlijke overleggen MKBA Huidige peilbesluit Huidige pbs is in 2000 genomen (verkorte geldigheidsduur). Loopt tot augustus 2006. Onderzoek waterkwaliteit Rijnland en PZH vonden dat in de afweging onvoldoende rekening werd gehouden met de waterkwaliteit. Doel effect van peilverhoging op de chloride en nutriëntenbelasting van het oppervlaktewater te kwantificeren. Onderzoek liep vanaf 1998 tot 2004 Zou dienen als onderbouwing van het pbs Voornaamste conclusie: Door peilopzet kan een afname in de kwelbelasting te realiseren zijn. Bestuurlijke overleggen: Onderzoek: onvoldoende inzicht in verhouding tussen enerzijds de investeringskosten in de polder en anderzijds de baten van een verbeterde waterkwaliteit. Geconcludeerd werd dat er geen verantwoorde beslissing genomen konden worden over wel of geen maatregelen, dus een MKBA (2004-2005)

Projectalternatief 1 Peilopzet Peilen verhoogd tot maximum de drooglegginsnorm (uit Cultuurtechnische Vademecum): Gedraineerd akkerbouw: 130 cm Grasland: 80 cm

Projectalternatief 2 Extra peilopzet

Resultaten Project alternatief Kosten (€ *1000) Baten (€ *1000) Saldi Peilopzet 2.223 2.249 26 Extra peilopzet 7.248 3.035 -4.213

MKBA Peilbesluit Polder de Noordplas Conclusie Het is maatschappelijk verantwoord om het peil te verhogen volgens projectalternatief ‘peilopzet’

Rol in besluitvorming Maakt discussie transparant Geloof in uitkomsten wisselt per bestuurslid Verschil tussen resultaat MKBA en eigen portefeuille van groot belang Heeft besluitvorming versoepeld

Leerervaringen Kost veel tijd (200 mandagen) Alleen economisch argument Geen inzicht werkelijke uitgave waterschap Kental is een gemiddelde Gebrek aan eigen economen (vooral baten) Tijd veel tijd gestoken in het nauwkeurig berekenen van een aantal posten, wat achteraf niet noodzakelijk bleek te zijn. De nauwkeurigheid van andere posten stonden hier niet in verhouding mee. Economisch argument Criteria als technische uitvoerbaarheid, bestuurlijke haalbaarheid (draagvlak, wat politiek voorkeur heeft), realisatie KRW doel door ingreep wordt niet meegenomen Kosten/ uitgaven Ondanks dat baten lager zijn dan kosten, kunnen de daadwerkelijk uitgaven voor een waterschap hoog zijn. Uitkomst van MKBA komt dan niet geheel overeen met de werkelijke uitgaven Nog uitwerken

Leerervaringen + Verhoogt inzicht effecten op kwaliteit leefomgeving + Verhoogt kwaliteit bestuurlijke besluitvorming + Verhoogt kwaliteit discussie + Money talks Wel zinvol: Een heel geschikt instrument voor een heldere en verantwoorde besluitvorming. Vindt LTO ook! Fysieke en economische effecten worden inzichtelijk gemaakt en eenvoudig weergegeven. Goed voor meenemen van bestuur en belangenorganisaties. MKBA stuurt discussie naar rationele argumenten. Even uitweiden over D&H en VV als voorbeeld.

Aanbevelingen Zoveel als mogelijk vergemakkelijken Beschikbaar stellen van kengetallen en ervaringen Resultaat MKBA combineren met financiële gevolgen eigen organisatie Standaard onderdeel maken van relevante projecten